TheOats Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Jeg vet at man kan feste filter på Nikons 16-35mm f4G objektiv. Men hvordan blir det vist man putter en sånn filter holder for "firkantet filter" (husker ikke hva det egentlig heter) på? Kommer de greiene på sidene som holder filteret inn i bildet da? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 (endret) Ikke hvis filterholderen er vid nok - men så blir filtrene også større. Hvis du holder deg under ~20mm på fullframe kan du bruke Cokin Z-filterholderen vanlig vei, eller montert reversert på lavere brennvidder med mulighet for kun ett filter. Med 16-35 på crophus går det fint "vanlig vei" med flere filtre med Cokin Z. Eventuelt kan du gå over i et enda større system, men så blir det fort dyrt.. Endret 27. februar 2013 av Trondster Lenke til kommentar
TMB Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Du får kjøpt "Wide Angle Holder" til Cokin P, men da med kun 1 filterslot. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Cokin P blir fort snaut på vidvinkel og optikk med store frontelementer - hva slags hus har du? Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 Har en Lee filter holder og kameraet er fullformat. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Lee 100mm holder? Blir omtrent det samme som jeg har - Cokin Z, som også er 100mm. Jeg vet ikke om Lee-holderen kan reverseres som Cokin-holderen, så den ikke bygger så mye ut? Ellers vil du antagelig se vignettering rundt 20mm og videre - kommer an på objektivet - har ikke testet objektivet der personlig. Det har også bittelitt å si hvilken blender du bruker. Prøv! Effekten er lett å se i søker og med liveview... Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 Ja tror det er en 100mm holder. Tror ikke jeg kan reversere holderen, alt passer bare sammen på en måte for å si det slik. Men jeg kan fjerne noen av de greiene på sidene som holder filtrene Nå har jeg plass til 3 filter, men kan redusere det til 1 så vidt jeg har fått med meg. Jeg har ikke objektivet, men vurderer å kjøpe det. Om jeg kommer til å kjøpe det kommer litt an på hvordan det går å ha filtrene på. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Lee har en Wide-angle adaptor ring som du kan bruke på vidvinkel. The wide-angle adaptor ring is suitable for use with wide-angle lenses. It differs from the standard adaptor ring by sitting closer to the front element of the camera's lens. As a result, the likelihood of vignetting is dramatically reduced. Se halvveis nedpå siden her under Adaptor rings så er det en video; http://www.leefilters.com/index.php/camera/system#system-what Lenke til kommentar
Lynx- Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Jeg har Nikkor 16-35mm og wide angle adapteren til LEE og kan bekrefte at dette funker som snus. Kjør på! Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 28. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2013 Lee har en Wide-angle adaptor ring som du kan bruke på vidvinkel. Se halvveis nedpå siden her under Adaptor rings så er det en video; http://www.leefilter...tem#system-what Jeg har vid vinkel adaptor ring. Var bare ikke sikker på om det var nok på 16mm. Jeg har Nikkor 16-35mm og wide angle adapteren til LEE og kan bekrefte at dette funker som snus. Kjør på! Cool, godt å høre. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 Kjenner en som hadde Cokin Z filter holder og disse var ikke noe særlig. grunnen er at det var en ganske markant lyslekasje mellom filter og objektivet. Han solgte det vertfall å kjøpte system fra Lee i stedefor. har selv filtersystem fra lee og det fungerer utmerket 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå