morkeseth Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Hei! I september 2012 kjøpte jeg en Golf 4 '98-modell med 1,6 liters motor. Den hadde gått 95 000km, og jeg ga 36 500kr for den. Det viste seg at km-standen var stilt litt tilbake, men det var kun snakk om maks 10 000 km, dette har vi gjort bakgrunnssjekk på. Ikke gått veldig langt altså. Sent i oktober kjørte jeg og noen venner til Stockholm (en god 100-mils tur), og oljelampa lyste og pep en gang. Fylte på olje, og kom oss hjem uten større problemer. Sendte bilen på oljeservice og lampa lyste ikke igjen. Ingen problemer helt frem til den nå for et par uker siden begynte å lyse igjen, samt at batterilampa lyste og bilen stoppa. Fikk ikke start, og nå er bilen på verksted. Mest sannsynlig er hele motoren skjært pga for lavt oljetrykk, og vi ser nå etter ny (brukt) motor ettersom det blir billigere å bytte hele motoren enn å fikse den gamle. Jeg har null peiling på bil, så jeg hører bare på hva pappa og verkstedet har å si. Kjedelig bomkjøp av min første bil... Har sett en motor som passer golfen til ca 5000kr som har gått rundt 160 000km med 3 mnd garanti, men det koster rundt 10 000kr å montere den inkl bytte av regreim og vannpumpe, hvis jeg ikke husker helt feil. Spørsmålet mitt er da hvorvidt det lønner seg å bytte motoren til 15 000kr +/-, eller rett og slett selge golfen som delebil og kjøpe en litt billigere bil. Hva ville jeg tjent mest på? Er kun snakk om å ha bil frem til skolestart etter sommerferien igjen, ettersom jeg da skal begynne å studere. Alle innspill tas imot, jeg trenger all hjelp jeg kan få. Er det spørsmål så svarer jeg så fort jeg kan! Lenke til kommentar
Indian Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 (endret) Siden du ikke skrur selv, hadde jeg solgt bilen som delebil men først.....sannsynlig at motoren har skjært seg er ikke nok å bytte motor på en bil. Har verkstedet tatt en diagnose med kompressjonsmåling? Kan de garantere at den gamle motoren er ødelagt? Har de demontert noe for å være sikker? Er bilen hos Møller? Har du en oljenivå sensor i bilen? Hvis du har, kan det være grunn til at oljelampa lyste på vei til Stockholm. Noen minutter med lav oljetrykk er ikke nok å ødelegge en motor. Temperaturen må opp før det skjer skader. Jeg hadde fått et annet verksted til å kontrollere bilen for å være sikker. Har du tatt kontakt med forsikringsselskapet til tidligere eier for å vite om kilometerstand? Endret 27. februar 2013 av Indian Lenke til kommentar
morkeseth Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 Verkstedet bilen står hos nå (Style Auto) hørte på hele motoren ut ifra lydene den lagde at den var gåen, og ifølge dem var skadene så store at det lønnet seg å bytte ut hele motoren istedenfor å reparere den. Bilen var varm da den stoppet, kjørte på motorvei. Bare det å demontere motoren for å sjekke mer grundig koster jo noen lapper, og nei, det er ikke oljenivå sensor i bilen. I følge instruksjonsboka er det dårlig oljetrykk når lampa blinker og piper, slik den har gjort i min. Takk for raskt svar! Lenke til kommentar
Indian Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 (endret) Det kan ikke koste all verden å ta ut bunnpanna og et lagerskål. Kan du ta opp lyden med en mobil og poste den her? Jeg regner med at du bor i nærheten av Halden. Røsness Bilopphoggeri har mange nyere og eldre biler der. Sist jeg spurt om en girkasse til Caravelle, sa de 5000 kroner. En VR6 motor komplett med dynamo og innsprøytningssystem solgte de for 9000. En Golf motor kan ikke koste all verden der og de tar ut motoren for deg. Endret 28. februar 2013 av Indian Lenke til kommentar
morkeseth Skrevet 28. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2013 Har som sagt funnet en motor til 5000kr, som ikke har gått all verden og den er med garanti. Der kunne de også ta ut den gamle og sette inn ny motor, samt bytte registerreim og vannpumpe, kjølevæske, oljefilter og olje til en sammenlagt pris på 12 000kr, inkludert motoren. Den skal på verksted neste uke, endelig! Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 12k for motor, bytte av registerreim, vannpumpe osv osv er billig. Bare registerreimbytte på min gamle Audi A4 skulle verkstedet ha 11k for, og det er uten vannpumpe.. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 En Audi A4 og en Golf 4 er to forskjellige biler. Det er mye mer jobb på en A4. Det koster 9000 for å bytte register i en Multivan 2,5 TDI. Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 En Audi A4 og en Golf 4 er to forskjellige biler. Det er mye mer jobb på en A4. Det koster 9000 for å bytte register i en Multivan 2,5 TDI. Tar rundt et par timers tid å bytte reg. reim på en Audi A4 Avant 97, om man gjør det selv. Er ikke all verden med jobb, men man må vite hva man faktisk holder på med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå