bamsefar Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Hei, Kjøpte for ikke så lenge siden meg et Sapphire Radeon 9800pro kort og er strålende fornøyd. Eller jeg var strålende fornøyd. Har over en stund nå, faktiskt helt siden jeg fikk kortet lagt merke til at jeg får små artifacts ved standard hastigheter. Disse blir selvfølgelig bare verre når jeg prøver å klokke så derfor har ikke kortet vært mer enn 5 minutter i overklokket tilstand. Sånn sirka. I begynnelsen trodde jeg at dette var en bug i et spesielt spill, siden jeg bare la merke til det i et spill. Men når jeg så etter så, la jeg merke til artifactene i absolutt ALLE spill. Alt fra rolige strategi til fps- spill har disse artifactene. Jeg legger spesielt godt merke til dem i flammer. Spill som Call of duty(demoen), Gothic2 og BF1942 er sterkt utsatt. Her kommer de frem som hvite prikker hvor flammer skal være. Dette ses igjennom absolutt alle texturer. Typiske artifact trekk mao. I Rallisport Challenge så kommer disse prikkene frem som svart! Ser helt skrullete ut. Du kan se to skjermbilder fra Call of duty og et fra Rallisport Challenge slik at du kan se hva jeg snakker om her For en eller annen grunn så ble ikke screenshooten så bra, men man ser likevell klart og tydelig at her er det noe som er galt. I tillegg til dette så synes jeg kortet yter langt ifra hva det skal gjøre. Greit, jeg får en bra sum i 3dmark03 osv, men i spill (hvor det teller) så ligger fps veldig lavt. Bare se på screenshootene. Dette er med max detaljer, men uten AA eller AF. (Og resten av maskinen er nesten top-notch så kortet er ikke overkill, hvis du tenkte på det. Se sig.) I tillegg til dette så lager kortet noen små bølger i hvert hjørne av desktopen min. Dette så jeg ingenting til med det gamle Geforce 4 4200 kortet mitt. Altså det har kommet etter byttet. Så jeg spør vel egentlig om hva dere mener om dette. Har jeg en sak her eller, må jeg bare leve med det? Jeg kan godt ta flere bilder i andre spill hvis dere vil det, så dere får se hvordan jeg har det. Handlet kortet hos Komplett, når de hadde det som ukes tilbud. Noen gode råd hvordan jeg skal henvende meg til dem. Er jo lett å tro at jeg har klokket kortet i fillebiter. Oppsummering: -Artifacts på standard hastighet i ALLE spill -Egentlig dårlig ytelse. Kan vel være driver problemer, men jeg tviler. Driverbytte har ikke hjulpet. -Og hvis noen skulle lure, så JA. Maskina er nyformatert og har ingen spyware, virus eller trojanere. Altså ingen driverkluss med Detonator driverne. Takk for tiden deres. :wink: Mvh, Bamsefar. Lenke til kommentar
mr x Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 jo ser jo ikke bra ut det der. er en del artifact eller bugs(litt mørke bilder) ser at du ikke er alene på forumet med dette pro(lav fps i spill) slabbedasken sliter hvis også med dette(han har ati 9800 pro) ser jo også ut som du har gjort alt riktig får at ditt kort skal ha best ytelse... jeg er jo ingen ati kjenner,men er ikke dette et hardware pro ! må jo være noe feil med ditt kort,siden du får alt dette. jeg ville iallefall ha sent kortet inn på komplett og fårlangt et nytt kort.. du får fårklare komplett om artifact,så får di teste kortet selv slik at dem ser problemer selv.. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Om du får artifacts på grunn av for høy temperatur bør du prøve å kjøle ned systemet med for eksempel et åpent kabinett og eventuellt en eller annen form for vifte. I og med at du har vannkjølig, er det vel sannsynlig at du har få eller ingen vifter i PC-en. Kortet trenger en stabil og frisk gjennomtrekk i kabinettet. Sjekk at tettheten av kabler ikke er for høy i området rundt grafikkortvifta. En biosoppdatering er vel ikke å forrakte?! Øystein Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Om du får artifacts på grunn av for høy temperatur bør du prøve å kjøle ned systemet med for eksempel et åpent kabinett og eventuellt en eller annen form for vifte. I og med at du har vannkjølig, er det vel sannsynlig at du har få eller ingen vifter i PC-en. Kortet trenger en stabil og frisk gjennomtrekk i kabinettet. Sjekk at tettheten av kabler ikke er for høy i området rundt grafikkortvifta. En biosoppdatering er vel ikke å forrakte?! Øystein Kan jo legge til at det kan være kjekt å sjekke sånn rent fysisk at alt sitter som det skal gjøre på kortet, eventuelt demonter gpu vifta og sjekke goop og samme med rambrikker hvis det er mulig. En annen ting er å la det være godt med mellomrom mellom skjermkortet og andre kort rett under, mine ram brikker falt med 5C (di på undersida) da jeg satte lydkortet 1 hakk lengre ned ( det var helt oppi mitt 4200 kort). Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 16. september 2003 Forfatter Del Skrevet 16. september 2003 Om du får artifacts på grunn av for høy temperatur bør du prøve å kjøle ned systemet med for eksempel et åpent kabinett og eventuellt en eller annen form for vifte. I og med at du har vannkjølig, er det vel sannsynlig at du har få eller ingen vifter i PC-en. Kortet trenger en stabil og frisk gjennomtrekk i kabinettet. Sjekk at tettheten av kabler ikke er for høy i området rundt grafikkortvifta. En biosoppdatering er vel ikke å forrakte?! Øystein Kan jo legge til at det kan være kjekt å sjekke sånn rent fysisk at alt sitter som det skal gjøre på kortet, eventuelt demonter gpu vifta og sjekke goop og samme med rambrikker hvis det er mulig. En annen ting er å la det være godt med mellomrom mellom skjermkortet og andre kort rett under, mine ram brikker falt med 5C (di på undersida) da jeg satte lydkortet 1 hakk lengre ned ( det var helt oppi mitt 4200 kort). Ser jeg var litt for rask når jeg laget denne tråden. Glemte å nevne en del ting. Jeg har, etter det beste jeg kan eliminert følgende: -Dårlig kontakt. Demontert 3 ganger nå, men uten hell. De samme prikkene kommer. Det er heller ikke noe i veien med viften. Kortet oppfører seg i tillegg akkurat likt i min noe eldre maskin. -Dårlig luftsirkulasjon. Jo da, jeg har vannkjøling. Riktinok ikke på grafikkortet. Luftsirkulasjonen skulle det ikke være noe galt med. Jeg har 4 vifter i kabinettet. 3 som blåser inn og 1 som blåser ut. Uansett så begynte dette problemet før vannkjølingen ble montert. -Biosbytte. Kan ikke se at dette skulle ha noe å si. Kortet oppfører seg helt likt i en annen maskin og uansett så har jeg nyeste bios på kortet. Men dette kunne du(ostenxx) selvfølgelig ikke vite. Men takk for rådet. :wink: Systemet mitt er vel egentlig så kabelfritt som muligt. Alle kabler er runde og er ført langt bort fra områder som jeg vil ha litt luftsirkulasjon i. En stund tenkte jeg det var pumpa fra vannkjølingen min som hadde slått inn på kortet, siden jeg hadde problemet med elektromagnetisk støy fra den. Men dette er fikset nå og kortet oppfører seg helt likt. Uansett så startet dette før vannkjølingens dager i min maskin. Jeg kan ikke huske at kortet har fått noen skader mens det har vært hos meg. Dette problemet har eksistert fra første sekund, men først var det vanskelig å se. Nå derimot er det rett og slett for j***** å spille. Ikke bare at disse dottene er der, men de blinker :o Er vel bare å returnere da? Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 16. september 2003 Forfatter Del Skrevet 16. september 2003 Om du får artifacts på grunn av for høy temperatur bør du prøve å kjøle ned systemet med for eksempel et åpent kabinett og eventuellt en eller annen form for vifte. Øystein Kabinettemperaturen er på lave 28 grader i et 22 graders rom. Mao godt nedkjølt. Ikke er det spesielt varmt rundt kortet heller. Kunne ha flyttet lydkortet mitt under grafikkortet lenger ned, men pga av radiatoren er det _litt_ vanskelig. :wink: Bare se her Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 8. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2003 Vel, jeg tenkte jeg skulle oppdatere denne tråden for å fortelle dere denne gladnyheten, hvertfall for meg. Komplett gav meg nytt kort uten å mukke og jeg takker og bukker for det. Fort gikk det også når man tenker på posten og tiden det gikk før jeg fikk sendt det avgårde. 6 dager var det i Kompletts hender før det i dag ble sendt et splitter nytt kort tilbake. Så all ros til komplett for denne. Det er nettopp dette som gjør at jeg kommer til å handle der til gikta tar meg. God natt :wink: Lenke til kommentar
Deidei Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Kunne du tenke deg å fortelle hvorddan sapphire kortet er generelt? Har valget mellom det og et tilsvarende Excalibur kort? Bør jeg satse på Sapphire? 8) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå