Thomasdr Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 (endret) Hei Håper det er noen bilkyndige som kan gi meg et tips her. Jeg har en 04 Toyota 1,4 D4D som veldig sporadisk mister motorkaft. Det kan gå 1 mnd mellom problemet eller det kan komme flere ganger på en dag. Bilen virker da å ha veldig lavt dreiemoment og drar ekstremt dårlig, så jeg må ligge på rundt 3K rpm for å komme meg frem på flata. Det kommer gjerne sammen med ganske mørk eksos. Det hjelper ikke å stoppe bilen og starte opp igjen. Når jeg fortsetter å kjøre så fikser problemet seg selv etter rundt 5 minutter og da får jeg plutselig fullt trøkk igjen (noe som kan være ganske interresant når man ligger med 3K+ omdreininger:-p). Ingen varsellamper lyser. Er det noen som har et forslag til noe jeg kan prøve? Har forsøkt med et par runder dyserens fra bensinstasjon uten at det hadde noen effekt. Edit: Ser jeg jaggu glemte å skrive at det er en Corolla, om det har noe å si. Endret 27. februar 2013 av Thomasdr Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Hvor langt har den gått? Kan være noe tull med turbo eller styringa av turboen. Når du beskriver det som skjer så høres det ikke ut som den lader og uten ladetrykk så får du dårlig forbrent diesel som igjen gir svart røyk. Ville uansett fått lest ut feikoder først. Kan ligge noe der uten at det trenger og komme opp noe lampe. 1 Lenke til kommentar
Thomasdr Skrevet 28. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2013 Hei, den har gått neste 90.000km. Jeg skal se om jeg får lånt meg en kode scanner i morgen så jeg får lest av eventuelle koder. På min gamle opel så kunne jeg lese av med en binders, men det fungerer sikkert ikke på en så "ny" bil? Men med turbo trøbbel, ville jeg da ha mistet effekt over hele turtallspekteret? Den drar veldig dårlig helt nede rundt 1000-1500 også når problemet oppstår. Lenke til kommentar
Thomasdr Skrevet 5. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2013 Da har jeg fått kjørt en diagnose på den og de sier at de får en feilkode på luftmengdemåleren. Så da får jeg vel bytte den og satser på at det fikser biffen! Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 Åssen løste dette seg? Jobber selv på Toyota og det er uhyre sjelden disse luftmassemålerene ryker. Ble ikke bytta en eneste en hos oss i fjor. Husker du hva feilkoden var? Uansett kom med update! Lenke til kommentar
Thomasdr Skrevet 10. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2013 Jeg har ikke rotet meg til å fikse det enda, tenker jeg tar det i påska. Jeg tenkte ikke langt nok til å spørre hva feilkoden var. Jeg jobber på en skole hvor vi har bilfag og det var en av lærerne der som sjekket det for meg. Det han sa var "vi fikk en feilkode på luftmengdemåleren, så det er ikke noe annet å gjøre enn å bytte den". Tenker du at det fortsatt kan være noe annet? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Nope, må høre på feilkoden å se på det først. Ligger det en direkte feilkode er det bare å sette igang. Hvis du ikke har bytta luftmassemåleren enda ville jeg prøvd å rense den. Det pleier å hjelpe på Toyota og stort sett alt av biler. Midlertidlig løsning, men det kan holde lenge. På Toyota sitter denne delen ofte midt oppå luftfilterboksen(sjekk instruksjonsbok) med en kontakt på. 2 eller 4 små stjerneskruer å dra den opp. Du holder da i en dings med noen tynne tråder på. Disse må du ikke skade, men rense. Spray-rens av noe slag er midt i blinken. Spylerveske så blåse hardt er en kjapp rens. Bare for å se enkelt på det hvis man trenger vei hjelp. Google it! Toyota er dyre på deler. Skal noe byttes sjekk uorginale priser først. Lykke til =) Lenke til kommentar
Thomasdr Skrevet 23. april 2013 Forfatter Del Skrevet 23. april 2013 Ting tar tid, men jeg har endelig fått rotet meg til å bytte luftmassemåleren (fikk tak i en uorginal en til ok pris). Men det har ikke fjernet problemet, men problemet har endret litt karakter. Jeg leverte den inn på verkstedet på jobb igjen for feilavlesning, nå er det ingen feilkode lengre. Men problemet vedvarer jo, og gutta der sa at de ikke hadde peil på hva som var galt. Men de foreslo å bytte egr ventilen. Tilbake til hvordan den oppfører seg nå: rykkinga har begynt å komme litt hyppigere, og det har også forplantet seg litt. Nå har jeg veldig ujevnt drag oppover turtallsregisteret også når bilen oppfører seg som "normalt" ellers. Når den slår seg vrang så er det like ille som før, nesten ingen effekt i 5 min, før den sparker igang igjenn. Så, bytte/rense egr ventil? Levere den inn til Toyota og betale dyre dommer? Eller har dere noen andre gode forslag til meg? Lenke til kommentar
Toyotad4d Skrevet 7. november 2021 Del Skrevet 7. november 2021 Heia fant du ut hva feilen var? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå