Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dokument forfalskning - bussbillett

månen123

Anbefalte innlegg

Hei.

Idag ble jeg tatt for å gjøre om klokkeslett og dato på en mobil-billett på bussen. Jeg er 17 år og jeg hadde ingen peiling på hva straffen var for dette var, noe jeg helst skulle ha informert meg om før jeg gjorde det. Jeg fikk et gebyr på 1500 kr, og muligens politianmeldelse. Dette går under dokument forfalskning ifølge kontrolløren.

Dette står på atb sin hjemmeside:

Det å forfalske en billett er den alvorligste formen for snik – enten det er i papirformat eller på Mobillett. Forfalskning gjør du for eksempel dersom du endrer dato og klokkeslett på en gammel billett eller videresender en billett fra din mobil til noen andre. Dette medfører gebyr på kr 1.500 og kan også bety politianmeldelse.

Det jeg lurer på er om dette vil bli politianmeldt? siden det står; KAN også bety politianmeldelse. Og hva innebærer en politianmeldelse, vill det si at jeg får prikk på rullebladet? Og isåfall, hva vil den prikke på rullebladet bety for meg for framtidig jobb og reiser etc.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg trur det er mest vanlig å kjøyre ei streng linje der ein politianmelder alle slike saker som gjeld dokumentforfalskning, men dei tar det forbeholdet at dei av og til kan vise ei skjønnsmessig vurdering.

Dersom du blir dømt for forholdet så vil dette stå oppført i strafferegisteret. Kor store konsekvenser for deg vil variere.

Dersom du vil studere eller ta ein jobb der det er krav til politiattest så vil dette kunne by på problemer.

Men det er verdt å merke seg at ting vil forsvinne frå den vanlige politiattesten etter ei gitt periode avhengig av kor streng straff du fekk. Så etter nokre år så vil dokumentforfalskninga ikkje lenger stå oppført i den vanlige politiattesten.

Unntaket er dersom det blir vurdert slik at denne saka er så relevant for det du skal bruke attesten til at ein likevell velger å ta det med.

I den uttømmande politiattesten så vil ein slik dom sjølvsagt aldri forsvinne.

Så spørsmålet er kva dine framtidsplaner er, ein slik dom vil nok gjere det vanskelig å bli politi eller få sikkerheitserklæring i forsvaret og liknande, men det burde ikkje være umogleg å jobb som vekter, brannmann, lærar, førskulelærar og liknande om nokre år sida ein der berre krever vanlig attest.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så spørsmålet er kva dine framtidsplaner er, ein slik dom vil nok gjere det vanskelig å bli politi eller få sikkerheitserklæring i forsvaret og liknande, men det burde ikkje være umogleg å jobb som vekter, brannmann, lærar, førskulelærar og liknande om nokre år sida ein der berre krever vanlig attest.

Som du sier, så er konsekvensene begrenset utover bota. Tror ikke politi og sikkerhetsklarering er umulig å få til, men de gjør vel en helhetlig vurdering, hvor denne saken vil være en del av det. Antall år siden lovbruddet har ofte også noe å si om det kan påvises holdningsendringer, noe de fleste gjennomgår etterhvert som de blir mer voksne (også etter 18 års alder).

TS; Jeg kan legge til at om du får en sak til på deg, vil det trekke ned andres, men også ditt eget syn på deg. Anbefales ikke.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...