RamGuy Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Jeg står ved et lite veiskille, jeg kan velge mellom to forskjellige Internettleverandører, som begge baserer seg på to forskjellige teknologier med noe forskjellig prising og hastigheter. De to aktuelle selskapene er GET som driftes av lokalselskapet NOKAB også kjent som Norsk Kabel-TV og Homebase som nå eies av nettopp GET. Har litt erfaring med begge selskaper fra før av, har nemlig at nett fra Nittedalsnettet som Homebase nå har tatt over driftingen for i mange år, og det siste halve året så har jeg hatt nett fra GET (driftet av NOKAB). Erfaringen med fiber fra Nittedalsnettet har vært mildt sagt blandet, det hele har vært en saga uten like med bytting av eier fra øst til vest, først var det driftet av Nittedalsnettet i samarbeid med Hafslund, så ble det utelukkende Nittedalsnettet, så tok Pronea med Bynett over deretter ble det Homebase som nå er kjøpt opp og har i stor grad migrerer helt over til GET sine løsninger. Stabiliteten og opplevelsen med Nittedalsnettet, Pronea og Hafslund var under pari med mye ustabilitet og mye nede tid helt uten kommunikasjon med kundene. Når Homebase tok over så ble det ikke stort bedre, men helt siden GET oppkjøpet så har Homebase fått kraftige forbedringer så nå har de renovert hele fibernettet som ble bygget ut av Nittedalsnettet i regi av Hafslund i sin tid og alt halvråttent D-Link utstyr har blitt erstattet med Cisco og Huawei utstyr og de vanlige 20-50 minuttene i telefonkø for support, og gjerne 3-7 dager på feilretting har gått over til maks 5 min telefonkø og feilretting og ikke minst dialogen med kunder har blitt drastisk forbedret så her ser det ut som GET har gått inn å migrert Homebase over på egne systemer og rutiner som er langt bedre og mer effektive. Så de ellers lunkne erfaringene fra tidligere er nok ikke så reelle for hvordan tingenes tilstand er med Homebase under GET. Når det er sagt så er erfaringen med fiberkobling veldig god så lenge koblingen er oppe, uansett belastning så stiger stort sett aldri responstiden over 1-5 ms og så lenge vi ikke strupe hele nettlinja så er det overhode ikke tegn til problemer med stabilitet eller ytelse og vi har sjeldent, om aldri opplevd at overføringshastigheter plutselig blir lavere under "peak hours" på grunn av mange belaster nettet samtidig som du vanligvis opplever med xDSL linjer og liggende. Erfaringen med GET har også vært veldig god, generelt rask support (forhandlerservice) og i og med at jeg selv er forhandler så er det superenkelt og effektiv å få ting gjort. Nettlinja har vært ganske så stabil, har dog vært noen småproblemer innimellom og hastigheten på 120mbit ned er jo fantastisk deilig. Men all denne propagandaen på at DOCSIS3.0 skal være like bra som GPON fiber er jo bare vås, merker tydelig at om det er mange i nærområdet som belaster linjene sine til det fulle så vil det bli noe ustabilt og det kan være vanskelig å oppnå 120mbit i praksis, men 95% av tiden er det ikke noe problem. Men merker tydelig at den normalt gode responstiden på 8-15ms fort får seg en knekk om man belaster nettlinja litt, med litt torrentbruk så er det fort oppe i 40-60ms med engang noe som er litt irriterende da dette er noe jeg spesifikt forespurte meg om på forhånd om ville skje, og NOKAB påsto at responstiden skulle være gull uansett. Hovedproblemet mitt med GET er at NOKAB som drifter i Nittedal skal ha intet mindre enn 329kr (!) for anlaogesignaler som er påkrevd om jeg ønsker Superbredbånd fra GET. Så vips må jeg betale den ellers fine forhandlerprisen på Superbredbånd XL + 329kr for noe jeg aldri i min villeste fantasi noengang kommer til å benytte meg av... Så totalprisen blir over 1000kr i måneden som ikke er fult så attraktivt, selv ikke med 120mbit ned. Også har vi det faktum at det er usle 10mbit opp, noe som er forferdelig lite synkront. Hadde det i det minste vært 120/20mbit så hadde det vært noe, men fattige 10mbit opp er for meg litt i det snevreste laget, dessverre. Samtidig så skal de ha kudos for å tilby rene modemer så jeg kan kjøre egen PfSense server og styre alt selv, her tilbyr Homebase kun en Huawei HG8245 som per dags dato ikke støtte bridge modus, noe som er et stort minus. Så det store spørsmålet er om jeg skal gå for alternativ 1: - Homebase - GPON Fiber - 50/50mbit - Foreløpig låst til Homebase HG8245 uten mulighet for bridge modus - 699kr per måned - Fjellstabil responstid, uansett belastning Alternativ 2: - GET / NOKAB - COAX DOCSIS3.0 - 120/10mbit - Fritt frem med eget utstyr da de tilbyr rene modem - Totalt sirkus 1000kr per måned grunnet idiotisk 329kr gebyr for påkrevd analoge signaler fra lokal drifter NOKAB - Responstid går opp ved høy belastning, og ved peakhours så er det ingen selvfølge å ha tilgang på full hastighet Hva ville dere ha gått for, og ikke minst hvorfor? Fordeler / ulemper osv.. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Jeg ville nok gått for Fiber. Årsaken er kapasiteten til EuroDOCSIS 3.0. Som du sier er kapasisteten noe mar får 75-95% av tiden, men folk er vanedyr, så den er ikke på plass lørdags kveld når du kunne tenke deg å streame/laste ned en 1080p HD film til kveldsunderholdning. Se f.eks. her http://www.itavisen.no/885125/canal-digital-snakker-ut-om-problemene Her innrømmer f.eks. Canal Digital at worst case oppsettet er 300 husstander på 400 mbps datakanal. Dette stemmer sånn noenlunde overrens med mitt borettslag der man aldri får mer enn 12 mpbs. Om du bor i et enebolid/villastrøk er dette problemet mest sannsynlig mindre enn leilighetsområder. Synes at 50/50 er en bedre deal enn 120/10, da svært få tjenester greier å pushe 120 (vi snakker stort sett Torrents og Usenet). Streamingtjenester maxer jo video på rundt 20mbps. Med opplasting på 50 er jo cloud storage, offlocation backup, etc. en reell mulighet, selv med litt datamengder. Tradisjonelt sett er Kabel TV leverandørerene bedre på nettopp TV. Men når du mener 330kr for analoge linjer er unødvendig, så antar jeg at du ikke trenger TV. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 TV er irrelevant da vi har parabol fra Canal Digital. Analog tv-løsning hadde vært helt uaktuelt uansett. Det litt skuffende med Homebase er at de ikke tilbyr noe høyere enn 50/50 mbit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå