uten_brukernavn Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Hei, beklager for at jeg lager en tråd om dette, føler jeg har spurt en del i det siste. Uansett, det gjelder vg2, da det skal velges hvilken retning du skal fordype deg i: realfag eller ssø. Det blir anbefalt at du velger det du er god i. Hvor mange har egentlig sin store styrke i realfag? For meg, idelt sett, ville jeg ha valgt S1, markedsføring, øk. styring og internasjonal engelsk. Jeg vet jeg hadde gjort det bra, for jeg har ingen problemer med pensumet, og jeg behersker disse fagene veldig godt. Jeg lagte en tråd tidliger ang. NHH, og jeg er ennå interessert i å gå der - men samfunnsfagene er nok ikke akkurat så veldig rettet mot akkurat det? Realfag gir deg vel et bedre teoretisk grunnlag. Jeg har en 4 i T-matte, ikke svakt, men ikke så veldigi sterkt heller akkurat. Jeg må ærlig innrømme at min interesse for matte kommer og går, spørs litt på temaet, men kunne vært bedre. Er da å gå for R1 og fysikk1 det rette å gjøre? Jeg er redd for at jeg ender opp med dårligere karakterer, til tross for at realfag også er anbefalt for fremtiden. Har dog 5 i naturfag, men opplever det en god del lettere enn matte. Søknandsfristen går ut snart, og jeg blir uendelig glad for innspill. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Studiespesialiserende på VGS er et pliktløp der målet er å komme inn på det du ønsker etterpå. Plukk det du er god på. Lenke til kommentar
oOleE Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Realfag gir helt klart mye større muligheter. Personlig syntes jeg at R1 ikke var noe vanskeligere enn 1T, fikk faktisk 6 i R1 og 5 i T1 (men min situasjon kan på mange måter være litt "spesiell"). Naturfag er egentlig en blanding av Fysikk, Kjemi og Biologi. Jeg ville anbefalt fagkombinasjonen R1, Fy1, Kjemi 1 og TF(teknologi og forskningslære, veldig lett prosjektarbeid) HVIS du skal velge realfag, Biologi er tungt og gir ingen studiekompetanse, dermed er det for spesielt interesserte. Angående Fysikk, så er det mindre krevende rent matematisk enn R-matte og er mer problemløsningsrelatert. Allikevel er det svært nyttig med god matematisk forståelse. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Hvis du vet at du skal søke på NHH og aldri kan tenke deg å søke på et ingeniørstudie eller annet studie som krever noen spesielle fag, så velger du de fagene du kan få mest poeng ut av. Husk at på grunn av realfagspoengene, så er det bedre å få for eksempel 4 i fysikk 1 enn å få 5 i et samfunnsfag. R2 og fysikk 2 gir et helt realfagspoeng hver, så det vil si at det er bedre å få 4 i fysikk 2 enn 6 i et samfunnsfag. Men dette er så klart bare en fordel hvis du kan gjøre det bra i realfag. Hvis du ender opp med et snitt på 2 i realfagene, så er det så klart bedre å gjøre det bra i samfunnsfagene. I vg2 hadde jeg R1, fysikk 1, markedsføring 1 og økonomistyring. I vg1 fikk jeg 5 i T1 og 5 i naturfag. Senere fikk jeg 5 i både R1, R2, fysikk 1 og fysikk 2. Som jeg sa i en annen tråd, med karakterene dine er det ikke urealistisk at du skal klare det samme. Markedsføring 1 var et dritkjedelig og ubrukelig fag slik jeg så det, men det kan skyldes den inkompetente læreren jeg hadde. Med tanke på økonomistudiet på NHH, har ikke markedsføring kommet til noen nytte hittil. Økonomistyring kan gi deg et lite forsprang i begynnelsen, men studiet starter med blanke ark, så det er helt problemfritt å gjøre det bra uten forkunnskaper i økonomi. Jeg fortsatte ikke med noen samfunnsfag i vg3, så jeg vet ikke hvor nyttige markedsføring 2 og økonomi og ledelse vil være. Lenke til kommentar
uten_brukernavn Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 (endret) Hvis du vet at du skal søke på NHH og aldri kan tenke deg å søke på et ingeniørstudie eller annet studie som krever noen spesielle fag, så velger du de fagene du kan få mest poeng ut av. Husk at på grunn av realfagspoengene, så er det bedre å få for eksempel 4 i fysikk 1 enn å få 5 i et samfunnsfag. R2 og fysikk 2 gir et helt realfagspoeng hver, så det vil si at det er bedre å få 4 i fysikk 2 enn 6 i et samfunnsfag. Men dette er så klart bare en fordel hvis du kan gjøre det bra i realfag. Hvis du ender opp med et snitt på 2 i realfagene, så er det så klart bedre å gjøre det bra i samfunnsfagene. I vg2 hadde jeg R1, fysikk 1, markedsføring 1 og økonomistyring. I vg1 fikk jeg 5 i T1 og 5 i naturfag. Senere fikk jeg 5 i både R1, R2, fysikk 1 og fysikk 2. Som jeg sa i en annen tråd, med karakterene dine er det ikke urealistisk at du skal klare det samme. Markedsføring 1 var et dritkjedelig og ubrukelig fag slik jeg så det, men det kan skyldes den inkompetente læreren jeg hadde. Med tanke på økonomistudiet på NHH, har ikke markedsføring kommet til noen nytte hittil. Økonomistyring kan gi deg et lite forsprang i begynnelsen, men studiet starter med blanke ark, så det er helt problemfritt å gjøre det bra uten forkunnskaper i økonomi. Jeg fortsatte ikke med noen samfunnsfag i vg3, så jeg vet ikke hvor nyttige markedsføring 2 og økonomi og ledelse vil være. TIl dere andre, tusen takk for kommentar. Samme med deg. Min mattekarakter er på 4, kanskje nærmere 3 enn 5.. Selvfølgelig, jeg er i en god periode og kan nok klare å få den opp på 5, men interessen min for matte og naturfag generelt er ikke så ufattelig stor. Hvis det sto mellom å velge derivasjon eller f.eks en oppgave om problemstilling knyttet til India og klasseskillene de har, hadde jeg lett valgt den siste. Av realfagslederen på skolen min ble jeg anbefalt til å ta S1, og jeg tar ikke fysikk dersom jeg velger S1. Han er btw veldig streng på hvem han anbefaler til å ta R1, ofte bare de med helt, helt toppkarakter. Mener du at jeg heller burde jobbet hardt med R1 og fys1 og gjøre det beste ut av det, til tross for ok interesse, enn å velge et lett samfunnsfag hvor det kreves mye mindre? Jeg prøver ikke å si at jeg hater realfag, for all del, for det gjør jeg ikke. Trodde tidligere at min styrke var i matte og naturfag, helt til vg1. Finner det bare lettere å få gode karakterer i samfunn, engelsk osv. Endret 27. februar 2013 av uten_brukernavn Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Hvis du er villig til å jobbe, vil du antakelig få mer poeng ut av fysikk og R-matte. Det kan hende at du vil få mer interesse for realfagene. Fysikk er etter min mening mye mer spennende enn naturfag. Jeg trodde selv at jeg ville foretrekke samfunnsfag og valgte som nevnt to samfunnsfag og to realfag i vg2. Etter hvert så fant jeg ut at i tillegg til at jeg fikk flere poeng, likte jeg realfagene bedre, så derfor valgte jeg bort markedsføring og økonomi til fordel for R2 og fysikk 2. Realfagene krevde litt mer, men jeg fikk 5 i alle valgfagene mine i vg2. Lenke til kommentar
uten_brukernavn Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 Hvis du er villig til å jobbe, vil du antakelig få mer poeng ut av fysikk og R-matte. Det kan hende at du vil få mer interesse for realfagene. Fysikk er etter min mening mye mer spennende enn naturfag. Jeg trodde selv at jeg ville foretrekke samfunnsfag og valgte som nevnt to samfunnsfag og to realfag i vg2. Etter hvert så fant jeg ut at i tillegg til at jeg fikk flere poeng, likte jeg realfagene bedre, så derfor valgte jeg bort markedsføring og økonomi til fordel for R2 og fysikk 2. Realfagene krevde litt mer, men jeg fikk 5 i alle valgfagene mine i vg2. Ok, takk for tilbakemelding. Tror jeg skal gi realfag en sjangse. Du har sagt at du går på NHH nå, hvis jeg ikke tar helt feil, og kom du inn med primær vitnemålet ditt? Bare lurer på om du har tatt opp noen fag etter vgs for å forbedre karakterene dine eller ikke. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Det er som om jeg skriver dette :O Ligger på en clean 4er, med unntak av at jeg fikk 5 for første gang på sist prøve. Resultatet avhenger av interesse i tema og innsats. Det gjelder meg også, Læreren min anbefalte meg S1, men jeg vurderer R1. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 (endret) Ok, takk for tilbakemelding. Tror jeg skal gi realfag en sjangse. Du har sagt at du går på NHH nå, hvis jeg ikke tar helt feil, og kom du inn med primær vitnemålet ditt? Bare lurer på om du har tatt opp noen fag etter vgs for å forbedre karakterene dine eller ikke. Ja, jeg går på NHH og jeg har ikke tatt opp noen fag. Jeg hadde et karaktersnitt på nøyaktig 5 og tre realfagspoeng, så jeg hadde så vidt nok poeng til å komme over grensa, som lå på 52,6 poeng i fjor. Hvis jeg hadde valgt to samfunnsfag istedenfor fysikk og R-matte, ville jeg ikke hatt nok poeng selv om jeg hadde fått 6-ere. Så jeg valgte i hvert fall riktig. En annen fordel med å velge fysikk og R-matte er at du får spesiell studiekompetanse, så du kvalifiserer til ingeniørstudier og mye annet som krever det hvis du noen gang får lyst til å gå den veien. Det er ikke sjeldent at brukere i denne kategorien spør hvordan de skal gå fram for å ta opp fag fordi de trenger spesiell studiekompetanse til et fag. Men du vil aldri bli nødt til å ta opp samfunnsfag etter videregående for å få kompetanse til å studere økonomi eller andre samfunnsfag. Endret 27. februar 2013 av Zarac 2 Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Realfag kan være tunge greier om motivasjonen eller interessen ikke er der. Gjør det som er mest moro. Om du f.eks skulle gå for R1 og Fysikk 1 og kanskje tror at du kunne tenke deg å søke på et ingeniørstudie, vil du potensielt kunne få deg en ubehagelig overraskelse om interessen ikke er der. Det meste av matte og fysikk blir fort 'gresk' om du ikke har gidd. Kan prate av erfaring om akkurat dette. 1 Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 Det meste av matte og fysikk blir fort 'gresk' om du ikke har gidd. Kan prate av erfaring om akkurat dette. Visste ikke jeg kunne "gresk" før nå!! Thaaaanks dude! Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 Normalt sett så bør du velge det du trenger. Men i ditt tilfelle så er det nok fordelaktig å velge det du er best på. Men når du kjem lenger ut i studieløpet ditt så må du begynde å velge meir taktisk etter kva kompetanse samfunnet har bruk for. Det er heilt greit å ha ein brennande lidenskap for fransk litteratur som blei skrevet før 1600 tallet, men det er forferdelig vanskelig å finne nokon som kan gi deg jobb med ei slik utdanning. Dette er uansett ikkje eit problem for deg sidan det ser ut som at dine valgmuligheiter står mellom svært nyttige utdanninger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå