Arne Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Hei, Vurderer å skaffe meg et filter til 50mm'en min, siden jeg bruker den HELE tiden, og vil ha noe til å beskytte det bevegende fokuselementet. Hva anbefaler dere? UV? Polariseringsfilter? Og hvilket merke? Hoya? Fant et på ebay: http://www.ebay.com/itm/HOYA-HMC-UV-C-58mm-Slim-frame-lens-filter-58-mm-/380348103888?pt=Camera_Filters&hash=item588e837cd0 Tror dere dette er falskt? :-) Takk! PS: Størrelsen på 50mm 1.8 er 58mm Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Med mindre du skal ut i sandstorm eller ekstrem sjøsprøyt beskytter ikke et filter i det hele tatt. Om det er fall og slag du er bekymret for vil faktisk et filter i de fleste tilfeller gjøre ting verre, da filteret lett knuser og sandblåser objektivglasset med finkornet filterglass. Dessuten får du dårligere kontrast, stygge reflekser og mindre skarpe bilder med filter på. Bruk en solblender istedet. Da får du bedre kontrast og mindre problemer med sola. Og det gir faktisk reel beskyttelse. Objektivglass tåler mye mer enn man skulle tro. 3 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Hei, Vurderer å skaffe meg et filter til 50mm'en min, siden jeg bruker den HELE tiden, og vil ha noe til å beskytte det bevegende fokuselementet. Hva anbefaler dere? UV? Polariseringsfilter? Og hvilket merke? Hoya? Fant et på ebay: http://www.ebay.com/...=item588e837cd0 Tror dere dette er falskt? :-) Takk! PS: Størrelsen på 50mm 1.8 er 58mm Karakterene til denne selgeren viser at han har noen få kjøpere som er usikre på om filtrene er ekte, og veldig mange som er fornøyde. Da er det enten gode kopier eller originalfiltre. Polariseringsfiltre er kjekke i enkelte sammenhenger (reduserer reflekser fra alt annet enn blankt metall, og øker fargen på himmel og planter), men er uegnet for fastmontering da de stjeler mye lys. UV eller protection filters beskytter mot støv og vanndråper, enkelte har også vannavstøtende belegg. Solblendere beskytter objektivet og reduserer lens flare. 1 Lenke til kommentar
Arne Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 Takk, begge to. Shirmah: Kameraet brukes til utendørs fotografering, på turer, og så videre, så skal nok ikke ut i Bear Grylls-terreng med det... Poenget mitt er dog at jeg syns dette objektivet er vanskelig å rengjøre, fordi frontelementet ligger så langt inn i objektivet, at det er krøkete å komme til med klut. Tenkte det ville være kjekt med en flat side jeg kan dra over med kluten Solblender har jeg, det følgte med kameraet. Bruker det hele tiden. Kunne også tenke meg et polariseringsfilter for landskapsfoto (jeg syns 50mm er greit til landskapsfoto). Er dette noe dere kan anbefale? En annen ting: Jeg har plutselig blitt veldig glad i å skyte på lange lukketider med stativ. Jeg føler da at himmelen blir overeksponert. Er dette noe jeg bør løse med et ND-filter? Evt hvilket? Som dere forstår er jeg helt noob på dette, men jeg er altså ute etter (1) et filter til å beskytte objektivet mitt og (2) et filter som kan gjøre landskapsbilder bedre. Jeg liker godt å få høy kontrast på himmelen, med levende skyer osv. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Bruk heller solblender enn UV-filter. Filteret vil gi flare og reflekser - sannsynligvis mer enn det "støvet" den skulle beskytte mot ville gitt. For å få himmelen mørkere uten å påvirke bakken bruker man graduert ND-filter. Beste løsningen her er en filterholder for firkantede filtre, så man kan skyve filteret opp og ned for å plassere overgangen riktig sted i bildet. 1 Lenke til kommentar
Arne Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 Hva vil du anbefale av merke og styrke da, når det kommer til ND-filter? Er dette dyrt? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 Her er et bilde jeg tok fra Eidsvågfjellet i dag, inn mot Bergen sentrum: Hvilket filter ville dere brukt her? Riktignok skutt på vidvinkel, men prinsippet blir det samme kan jeg tenke meg. Jeg syns horisonten blir veldig utvasket og overeksponert. ND grad som er tingen her? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 En god start er å skyte i Raw - så har du mer å hente inn både i skyggene og i det lyse - les mer her. Vil anbefale å ikke skyte på så liten blender som f/22 - så blir litt for mye vasket ut. Bruk om mulig stativ, og sett fokus via liveview bakpå kameraet. Du kan også vurdere HDR - sett kameraet på stativ og skyt noen flere bilder med forskjellig lukkertid (men samme blender) - så kan de settes sammen etterpå, så du kan hente ut detaljer i det mørke fra bildet med lang lukkertid og detaljer i himmelen fra bildet med kortest lukkertid. Men - her kunne et graduert ND-filter hjelpe. 2 Lenke til kommentar
Arne Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 Takk! Raw: Jeg skyter bare i RAW, har faktisk aldri tatt et eneste bilde med kameraet i JPG... Blender: Det var nok kanskje en god ide. Jeg tenkte at liten blender og lang lukketid ville være positivt for å hente ut mer detaljer. Stativ: Bildet er tatt fra stativ. HDR: Jeg hadde kameraet i M-modus da jeg skøt, og prøvde meg frem med forskjellige lukketider på hvert bilde for å få riktig histogram. Kan jeg sette sammen til HDR i Lightroom kanskje? Lenke til kommentar
se# Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Kan jeg sette sammen til HDR i Lightroom kanskje? Du har ingenting utbrent i bildet, selv i JPG-versjonen og det er ganske enkelt å få mer detaljer i skyggeområdene og mørkere horisont, men du har mer å gå på med RAW. HDR kan være nyttig, men du trenger egentlig ikke det for dette bildet. Gradert ND kan gjøre etterbehandlingen enklere, men flere eksponeringer og HDR-behandling i ettertid er et alternativ. Det spørs hva du foretrekker, mest mulig ferdig i kameraet eller å editere i etterkant. Lightroom er vel ikke stedet å lage HDR foreløpig, men det finnes gratisprogrammer du kan bruke og finens vel også som plugin for LR. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Blender: Det var nok kanskje en god ide. Jeg tenkte at liten blender og lang lukketid ville være positivt for å hente ut mer detaljer. (..) HDR: Jeg hadde kameraet i M-modus da jeg skøt, og prøvde meg frem med forskjellige lukketider på hvert bilde for å få riktig histogram. Kan jeg sette sammen til HDR i Lightroom kanskje? Det skal som se# skriver være mange fine HDR-plugins til Lightrom - og med utgangspunktet tatt med Raw og stativ har du alle muligheter åpne. Kjekt å variere med lukkertid og ikke blender - så får bildene samme dybdeskarphet. Husk manuell fokus, så også fokus holder seg samme sted. For liten blender gir diffraksjon - ja, mer dybdeskarphet, men det blir soft og litt uskarpt. Prøv f/8-11 eller deromkring for en fin avveining mellom dybdeskarphet og bildekvalitet - det er der objektivet yter best - kanskje aller best på f/8. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 (endret) Du kunne muligens ha hatt hjelp av et Grad ND filter (hard edge) her, men tviler på om at horisonten ville blitt mye bedre, antageligvis bare mørkere. Det er mye dis/fuktighet i luften som Grad ND alene ikke ville hjulpet på i akkurat den situasjonen. Et pola filter kunne kanskje gjort samme eller bedre nytte her og gjort himmelen mer dramatisk blå. Les litt om Grad ND filter og holdere i disse trådene hvor nettopp Grad ND har blitt diskutert; http://www.diskusjon...owtopic=1490948 http://www.diskusjon...owtopic=1484397 http://www.diskusjon...owtopic=1492244 Du får ikke hentet ut mer detaljer med lang lukkertid, heller tvert imot. Rask lukkertid gir mer skarphet. Største "fienden" her er luftfuktighet, det bekjempes best med polafilter. Så Pola filter og Grad ND kunne kanskje dramatisert himmel, horisont åsene og havet. Filterholdere for for filtre som nevnt over har også muligheter for Pola Filter. Kjøpe du først et filterholder system så kjøp med et polafilter som passer til. Sparer mye penger på å slippe å kjøpe Polafiter til hver objektiv diameter. Fotograferer du mye ved kysten så er polafilter et viktig verktøy. Lær deg også prinsippet om Hyperfocal Distance. På dette bildet så kunne du blendet til F8 og satt fokus på 4,5m og alt fra 50m til uendelig ville vært skarpt. Se kalkulatoren og google mer om dette; http://www.dofmaster.com/dofjs.html Endret 27. februar 2013 av arthon Lenke til kommentar
Arne Skrevet 28. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2013 Takk! Tror jeg begynner med å kjøpe et CPL-filter til 58mm. Ser selvfølgelig fordelen av å ha et sett med oppheng osv, men det blir nok litt dyrt for meg. Dessuten går jeg mye ute i naturen og da er det greit å slippe å ha masse filter og glass med seg. Lenke til kommentar
se# Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 Tror jeg begynner med å kjøpe et CPL-filter til 58mm. Høres ut som en bra start, kjøp et filter som passer til den linsen du regner med å bruke det mest på. Er du heldig har du flere linser med samme filterdiameter og da rekker et filter ennå lenger. Du kan også kjøpe overgangsring(er) så du kan bruke samme filter hvis du har andre objektiv med mindre diameter. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 1. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2013 (endret) Alright, takk for all hjelp! Da har jeg bestilt et Hoya 58mm CIR-POL. Her er forresten et bilde fra samme turen med HDR: Det ble kanskje litt bedre? Endret 1. mars 2013 av Arne Lenke til kommentar
Arne Skrevet 13. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2013 Filteret kom i går. Takk for at dere advarte mot å ha uvfilter på hele tiden. Er ganske mye flare fra dette cpl-filteret. Men kvaliteten på det er bra, og bare jeg er litt obs på flare så går det helt fint. Flott å bli kvitt refleksjoner! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå