Heljar75 Skrevet 27. februar 2013 Rapporter Del Skrevet 27. februar 2013 Jeg og faren min hadde tenkt å bli litt sunnere og begynne å trene med sykler til våren. Vi har hatt et tanke om at vi vil ha sykler med innvendig gir. Har tidligere hatt litt dårlig erfaring med den type gir, sykkelkjede som hopper av etc. etc. Men nå har jeg forhørt meg litt rundt og det virker nesten som innvendig gir blir vanskelig å få tak for herresykler. Kan dette stemme? Føler liksom ikke at vi har helt behov for så mange gir med den type trening vi har tenkt oss til med. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 27. februar 2013 Rapporter Del Skrevet 27. februar 2013 Det er ikke noe stort marked for innvendige gir, av lagervare vil du sannsynligvis kun finne noen bysykler med 3 eller 7/8 girs nexus eller alfine systemer (Mange av disse ser gjerne ut som damesykler ja) Du sier ikke så mye om hva slags sykling eller sykkel du ønsker deg hvis du elaborerer litt så kan vi nok hjelpe mer. Når det gjelder pålitelighet, så er lukkede girsystemer klart bedre, men mye av problemene du har sett på utvendige gir er nok p.g.a. feil justering. På de rimeligere innvendige girene vil også feiljustering gi problemer, men her i form av feilgiring. Rimelige innvendige girsystemer har en del mer motstand enn utvendige gir, de dyrere oljefyllte systemene er godt som likeverdige, men dyrere. Jeg bruker selv en 29er med rohloff innvendig gir og gates beltedrev. For meg er dette en særdeles pålitelig og renslig løsning for daglig bruk, men slikt er alldeles ikke billig. Innvendige systemer jeg kjenner til er: nexus, sturmy archer, alfine <=8 for bysykler alfine 11 for mer sportslige gatesykler Rohloff (14) terrengsykler og for høy pålitelighet. Pinion (18) freeride/touring (Kun OEM, må ha spesialramme) NuVinci (CVT*) e-sykler eller andre hvor en CVT er særlig ønskelig. *) CVT = Continiously variable transmission Lenke til kommentar
Heljar75 Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. februar 2013 Jeg og faren min er ganske store. Over 190 cm. høye, så vi trenger litt store sykler. Vi er fra en mellomstor bygd så syklene skal i hovedsak brukes på landevei med asfalt, kanskje litt innom grusveier også. Faren min har lite lyst på sykkel med utvendig gir. Han har dårlig erfaring fra det tidligere. Vi hadde sett at vi kanskje skulle bruke en 4-5000 kroner på hver sykkel. Men vi må kanskje ut med mer skal vi få gode sykler med innvendig gir? Noe å anbefale? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 27. februar 2013 Rapporter Del Skrevet 27. februar 2013 (endret) Ferdig rett fra leverandør blir fort dyrere enn som så ja. On-one pompetamine er vel det som umiddelbart slår meg som aktuellt, men man kan også bygge om sykler til å bruke innvendige gir. Men om an må ha et verksted til å gjøre det blir det neppe veldig lønsomt. pompetamine med alfine 8 koster UKP 600 -UK VAT og + norsk moms. On-one kjører forhåndsbestilling av den bedre 11 girs versjonen. De pleide å ha den med drop-bars men det ser jeg ikke lengre. I norge selger friksjon genesis day-one med alfine 11 og fast-bikes selger noen rohloff sykler, men det blir 3-4x prisen du forespeilet. Endret 27. februar 2013 av sverreb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå