Malimba Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Hei, med tiden har turboen på vogna mi begynt å bli litt dårlig, kutter ut av og til...Ved gasspådrag så er den av og på. Så er vel på tide å kjøpe ny. Men hvilke turbo passer til bilen? Motoren er ein 1,9 Tdi AUH 1Z 1999 mod. Passer turboer fra andre bilen eller må eg kjøpe en fra samme modell? er 90HK motor, kan eg kjøpe turbo til 110hk eller må eg igjen holde meg til 90hk turbo?Passer turboer fra forskjellige motorkoder om hver andre eller er det motorkoden som avgir hvilke turbo en må bruke? Har prøvd å lete litt rundt på nett etter svar, men får bare opp siden med chinaturbo og annet dritt. Så prøver lykken her inne Mvh Stian Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Sikker på at det er selve turboen, og ikke styringen av den, som er feil? Du kan kontakte Turbo-Service eller Norsk Turboservice for veiledning. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 bildeler.no har også deler. Men ville ha gjort som Zanta skriver og fått sjekket ut om problemet er turboen eller om det er noe annet som er feil. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 Om den kutter i blant, av og på, høres det nesten mer ut som wastegaten sliter litt. Kan være slark i staget, dårlig membran i aktuatoren. Sjekk sånt først. Og sjekk etter slakk i akslingen på turboen. Den skal ikke ta i veggene på huset. Da altså bladene selvfølgelig. Lenke til kommentar
Malimba Skrevet 31. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2013 Oki, liten oppdatering her. Siden eg og konemor har gått til innkjøpt av ein 2012 Octavia så har eg hatt litt tid å skru på denne Audi`en. Vedlagte biler. Har demontert turboen og rensket delene for sot. Men den klokka(eller hva den no enn heter) skal eg kunne bevege på denne?? Er jo en arm på den som er tilkobla her som skal åpne eit lokk... Men denne står bom fast?? Alt i alt, har rensket turboen for sot og dritt og montert den igjen. No gjenstår det bare å montere den i bilen. Men har dere noe å tilføye her? Med tanke på at det ikkje går å bevege den armen på klokka??bør eg kjøpe ny klokke??? Veit ikkje noe angående turbo og sånt, derfor eg spør Mvh Stian Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 Jeg kan røre på min på RX7en, men isåfall er den jo låst en plass, da skal han jo ikke kutte såfremst det ikke er ECU som kutte siden den merker det er noe feil. Kan kjenne etter på S60en når motoren har fått kjølt seg litt om jeg klarer å åpne wastegaten med hånda der. Lenke til kommentar
Malimba Skrevet 1. april 2013 Forfatter Del Skrevet 1. april 2013 Eg vil jo tru at den skal åpne pga trykk, but what do I know? Uansett, så trur eg at eg monterer den på igjen sjekker om det har skjedd noe....(mest sannsynligvis ikkje). Når eg hadde av staget fra wastegate`n så kunne eg åpne og lukke lokket inni turbohuset ( på eksos ut siden ). Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 Hei, "klokken" er en aktuator som styrer noe som heter VANES inni turboen. Turbo Vanes-forklaring i kortversjon: Nyrere bilmotorer har disse VANES vingene. De gjør kort fortalt at motoren får et bredere turtallsregister. Stor turbo krever mye eksos for å generere ladetrykk. Liten turbo klarer å gi ladetrykk med lite eksos (lavt turtall) --> bedre bunndrag. VANES gjør at turboen kan justere innvendig geometri via aktuator og datastyring ut i fra turtall, effekt osv. Vanes vingene gror fast med tiden. Da kan turbotrykk komme utenom gitte grenser og motor går i nød. Motorens computer styrer både EGR ventil og turbo VANES i samspill for å oppnå ønsket effekt, lavest mulig forbruk og eksostemperatur. Aktuatormekanismen skal la seg bevege. Du skal også kunne se at mekanismen beveger seg når motor starter. Se link her med video og gode bilder. Youtube har også mye info om turboer og vanes. Litt om din problemstilling: Jeg har skiftet turbo på min Audi 98 A3 110 hk med AHF motor. Du må ha riktig turbo til din bil for å slippe store ombygginger og kluss med motorstyring. Akturator må også være riktig justert, ellers kan du i værste tilfelle ødelegge turbo og eksos pga for varm eksosgass. Turbo + eksosmanifold var en del på min bil. På din motor er denne delen todelt. Lenke til kommentar
Malimba Skrevet 2. april 2013 Forfatter Del Skrevet 2. april 2013 Liten oppdatering igjen:) Har montert turboen igjen i bilen, og for første gang på 4 år har eg hørt den turboen plystre når eg gir gass:) ( Antar det er eit bra tegn på at turboen jobber )...??? Har ikkje hørt den plystringen så klart og tydeligt før på audi`en. så no håper eg den holder i 2000000 Km til før den begynner å tulle seg igjen..hehe Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 Liten oppdatering igjen:) Har montert turboen igjen i bilen, og for første gang på 4 år har eg hørt den turboen plystre når eg gir gass:) ( Antar det er eit bra tegn på at turboen jobber )...??? Har ikkje hørt den plystringen så klart og tydeligt før på audi`en. så no håper eg den holder i 2000000 Km til før den begynner å tulle seg igjen..hehe "Plystre" eller mer "hvining"? Lenke til kommentar
Malimba Skrevet 4. april 2013 Forfatter Del Skrevet 4. april 2013 Eg vil kalle.det plystring. Nesten samme lyd du får når du du legger strøm og signalkabel sammen til forsterker/sub...ein type plystrelyd ja Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 Ikke for å virke superkjip, men det *kan* da virke som om lageret til turboen kanskje begynner å slite litt... Lenke til kommentar
Malimba Skrevet 4. april 2013 Forfatter Del Skrevet 4. april 2013 Hmm,går det an å bytte lageret i denne type turbo?? E no pokker'n til greier asså.. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 (endret) Turbo som ryker kan bli dyrt.. Hvis deler av turboen suges/kastes videre inn i motoren (sylinderne) kan det føre til fullt motorhavari. Ville gått for ny eller bytteturbo fremfor å reparere selv, du vet aldri hvor mye annet som er slitt, det er snakk om små marginer. Endret 4. april 2013 av NoBo Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 Hmm,går det an å bytte lageret i denne type turbo?? E no pokker'n til greier asså.. Det er fullt mulig å overhale turbo! Dette er *som regel* billigere enn å kjøpe ny (og som regel da er det en bytteturbo som allerede er overhalt). Men, som sagt, jeg *vet* ikke om lageret begynner å slite, eller om den lyden du beskriver er normal, men hadde jeg hørt noen andre lyder fra min turbo enn evt. dump/resirk (bensinmotor dog) så hadde jeg ihvertfall vært litt på alerten, kanskje fått noen til å kjenne på akslingen til turboen om det begynner/er slark... Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 Jeg kjøpte en ny turbo fra en på finn.no til 3400 kr. Lenke til kommentar
Malimba Skrevet 4. april 2013 Forfatter Del Skrevet 4. april 2013 Har sjekka finn,men finner ikkje nokke turbo som passer ahu 1z motorer...er vel det eg må ha?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå