huttetuu Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Jeg har en kjæreste som kommer ifra Hellas, vi valgte at han skulle flytte til meg i fjor slik at vi kunne ha et liv sammen. Jeg startet en blogg om hvor mange utfordringer vi har fått etter at han kom til Norge, og etter så mange måneder med motgang så opprettet jeg en blogg for å skrive om livet mitt og historien til meg å kjæresten min slik at jeg kunne dele det med andre. Ta gjerne en titt på bloggen for å se. Å om noen har tips til meg å kjæresten om hvordan han kan få seg jobb så er det bare å legge igjen en kommentar her eller på bloggen http://huttetuu.blogg.no/1361639143_historien_min.html Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Har han oppholdstillatelse da? Arbeidstillatelse? Er dere gift? Det er uhyre begrenset hvilke rettigheter han har som utenlandsk statsborger. Lenke til kommentar
huttetuu Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 Han har oppholdstilatelse ja siden Hellas er et EU land. Å han har lov å få seg jobb i Norge for så å få registrert seg under Norsk folketrygd. Vi er ikke gift nei, vi synes det er for tidlig å gifte oss siden vi ikke har vert sammen mere enn et år. Den oppholdstilatelsen han har varer 3 måneder av gangen, så vi må over til sverige hver 3. måned for å fornye dem 3 månedene (dette bekreftet av politiet). Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Så han har en svensk oppholdstillatelse? Og ingen spesifik arbeidstillatelse? Men er registrert under norsk folketrygd? Lenke til kommentar
huttetuu Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 Hvis du leser på linken jeg la ut så ser du hele historien fra da han kom Men nei, han har ikke svensk oppholdstilatelse. Norge har en avtale med EU. Så folk fra andre EU land har lov å komme hit for å prøve å finne seg jobb. Alle turister har lov å oppholde seg i Norge i 3 måneder før dem må ut. Å ifølge Norsk politi så blir da disse 3 månedene som turist fornyet hvær gang personen drar ut av landet i 24 timer for så å komme tilbake. Å siden sverige er nermest så er det sverige vi drar til for å fornye månedene i Norge. Å han kan ikke registreres under Norsk folketrygd før han får seg en jobb hær, det er det som er problemet. Å dette har jeg skrevet om også i linken Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Dessverre er det slik at det norske språk må sitte. Uhyre få som kun tar engelsk som språk. Kun deler av oljebransjen etter min erfaring som gjør det. Men da må jo utdannelsen være på plass. EØS-borgere som har oppholdsrett og ønsker å være her utover tre måneder, må registrere seg. For å registrere seg må EØS-borgeren dokumentere at vedkommende er arbeidstaker, selvstendig næringsdrivende, tjenesteyter eller har egne midler til å forsørge seg selv og medfølgende familie Så hvis du og din familie (eventuelt) dokumenterer ovenfor myndigheter at dere forplikter å forsørge personen så er vel det en mulighet. Lenke til kommentar
huttetuu Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 Nei, han får ikke registrert seg nå. Rett å slett fordi at han ikke har forsikring. Å kjøpe forsikring i Hellas nå er så dyrt at jeg tror ikke en gang en Norsk person med penger ville betalt så mye for forsikring. Så derfor får han ikke registrert seg. Ikke har han pass heller, men ID kort som Hellas bruker. Å det jeg har lest på nett er at det er OK at Grekere ikke har pass siden dem har ID kort opplegget. Men dette ville ikke politiet skjønne da vi var der. Han kan være hær med ID kort, men ikke registrere seg som arbeids søker uten pass... :O Jeg kan forsørge personen, selv om det er trangt siden jeg selv lever på NAV. dette pga at jeg er i et program via NAV å studerer. Men hvis uhellet skulle være ute så kan dette bli veldig dyrt for oss. Vi har aldri bedt om penge hjelp, bare at han får en jobb. Vi har søkt vaskejobber etc. men uten hell noen plass Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Leste blogginnlegget ditt, og synes du er flink til å stå på for din kjære. Men, når det er sagt, kommer det lite frem av bloggen hva han prøver å få til på "egen hånd" - fikk en sånn følelse av at du har tatt på deg morsansvaret for ett tredje barn, og at det barnet blir litt overbeskyttet ... Som sagt, bare en følelse her, og tar kanskje mest sannsynlig feil Er det andre grekere der i området - har de noe eget miljø, eller bor dere litt utafor "folkeskikken"? Lenke til kommentar
huttetuu Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 Leste blogginnlegget ditt, og synes du er flink til å stå på for din kjære. Men, når det er sagt, kommer det lite frem av bloggen hva han prøver å få til på "egen hånd" - fikk en sånn følelse av at du har tatt på deg morsansvaret for ett tredje barn, og at det barnet blir litt overbeskyttet ... Som sagt, bare en følelse her, og tar kanskje mest sannsynlig feil Er det andre grekere der i området - har de noe eget miljø, eller bor dere litt utafor "folkeskikken"? Takk for tilbakemelding. Om du føler det slik så kan det jo hende at andre også gjør det, å da betyr det jo at jeg har skrevet mitt helt feil. Sefølgelig har jeg hjulpet han siden jeg er Norsk å vet hvor man skal dra å hva man kan prøve på. Men han har selv gjort jobben. Snakket når vi har vert på plasser for å levere søknadd. Han har oversatt sine papirer. Han har søkt på internett ol. Å han leser sefølgelig masse Norsk for å prøve å lære språket Det kan ikke jeg gjøre for han. Når det er sakt så er det sefølgelig jeg som forsørger han nå inntil han får seg en jobb. Han er fra Hellas som er konkurs som igjen vil si at ha ikke har mye å stille opp med, derfor han egentlig ville vente med å komme hit, men jeg overtalte han. For jeg trodde at det skulle være lett for han å finne seg en jobb som vasker eller noe mens han prøvde å lære seg språket Vi bor i NordNorge så lite med Grekere her desverre :/ Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 (endret) Vi bor i NordNorge så lite med Grekere her desverre :/ ok, så jeg snakker med en landsmanninne ... Er fra nord sjøl Hvor i nordnorge, bor dere? Hva med fiske og fangst - er det ikke muligheter for en båtplass? Endret 27. februar 2013 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
huttetuu Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 Vi bor i Bodø Vet ikke hvor man skal gå for å søke jobb innenfor det. Vi var på maxmat hvor dem lager forskjellige fiskeprodukter, for der har jeg hørt man kunne få jobb selv om man ikke kan Norsk. Problemet er at, uansett hvor han levere søknadd så får han ingen respons fra dem. Jeg spurte han for et par dager siden om han hadde sjekket mail for å se om han hadde fått noen respons. Han så på meg å lo å spurte om jeg tullet. Men sefølgelig sjekker han hver dag å samme som altid så er det ingen mailer :/ Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Be han søke som renholdsarbeider/vasker. Cirka ingen av vaskerene her i Harstad prater norsk. Lenke til kommentar
huttetuu Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 Be han søke som renholdsarbeider/vasker. Cirka ingen av vaskerene her i Harstad prater norsk. Vi har prøvd det også. Selv på vaskejobb fikk han beskjed om at han må kunne Norsk :O Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Vi har prøvd det også. Selv på vaskejobb fikk han beskjed om at han må kunne Norsk :O Kan han andre språk enn engelsk og morsmålet? Lenke til kommentar
huttetuu Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 Nei, bare Engelsk å Gresk. Også forstår han litt Norsk nå da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå