M.K.E.A. Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Gjorde en enkel skatteberegning på skatteetaten sin nettside. http://www.skatteetaten.no/upload/Applikasjoner/Enkel2013_20130107.htm Skatter til Oslo kommune Info jeg la inn: Inntekt lønn= 160 000 Gjeld = 0 Bankinsk.=150 000 (skal BSU regnes som bankinnsk. eller annen formue?) Innskudd BSU= 20 000 Fradrag BSU = 4000 Da kom det opp at jeg skulle betale Inntektsskatt - Kommune = 6961 Inntektsskatt - Fellesskatt = 6717 Trygdeavgift - Lønn = 12 480 Sum skatter og avgifter = 26 158 - Fradrag (BSU) = 4000 Sum skatter og avgifter =22 158 Blir ikke dette en altfor lav skatteprosent? 16,35% hvis regningen min stemmer, gjør den? Trodde jeg skulle ligge nærme 30%... Satte den på 36% i fjor. Så hvis dette stemmer kommer jeg til å få fett tilbakebetalt på skatten fra i fjor. En ting jeg ikke har lagt inn i kalkulatoren er rente inntekter. Regnes forresten BSU-renter som rente inntekt? Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Nesten - du må tenke på at du bare blir trukket skatt i 10.5 mnd av året (0 av fp og halv i desember) - slik at trekket pr mnd blir litt høyere enn hva årsprosenten blir. Hvis du finner fram årsoppgaven fra arbeidsgiver, så står det der hva han har trukket i skatt gjennom året. Dette beløpet kan du sammenligne med din utregning på 22 158. Differansen blir å få utbetalt/innbetales med renter som utgjør et par hundrelapper. 1 Lenke til kommentar
M.K.E.A. Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 Nesten - du må tenke på at du bare blir trukket skatt i 10.5 mnd av året (0 av fp og halv i desember) - slik at trekket pr mnd blir litt høyere enn hva årsprosenten blir. Hvis du finner fram årsoppgaven fra arbeidsgiver, så står det der hva han har trukket i skatt gjennom året. Dette beløpet kan du sammenligne med din utregning på 22 158. Differansen blir å få utbetalt/innbetales med renter som utgjør et par hundrelapper. Så hvis jeg ikke jobber i november blir da skatteprosenten bare 16,35%? Skatten jeg betaler er jo uavhengig om jeg jobber i november eller ikke. Angående feriepenger får jeg ikke noe i år fordi jeg fikk de når jeg slutta på jobben i fjor. Burde selvfølgelig ha spurt om å få feriepengene året etter. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Det at det trekkes 0% av feriepengene betyr ikke at du ikke betaler skatt på dem. Dette er bare sosialiststaten sin måte å "hjelpe" Ola Dunk med litt ekstra å rutte med i ferien (ferie er dyrt). Skatten på feriepengene inngår i skattetrekket av ordinær lønn resten av året. Du har mest sannsynlig ikke tapt (skatte-) penger på å få utbetalt feriepengene fra jobben du sluttet i som du beskriver. Lenke til kommentar
M.K.E.A. Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 Det at det trekkes 0% av feriepengene betyr ikke at du ikke betaler skatt på dem. Dette er bare sosialiststaten sin måte å "hjelpe" Ola Dunk med litt ekstra å rutte med i ferien (ferie er dyrt). Skatten på feriepengene inngår i skattetrekket av ordinær lønn resten av året. Du har mest sannsynlig ikke tapt (skatte-) penger på å få utbetalt feriepengene fra jobben du sluttet i som du beskriver. Sant det, det viste jeg vel egenlig innerst inne Men siden jeg da i år ikke kommer til å få feriepenger eller mest sannsynlig ikke kommer til å jobbe i november, blir da min skatteprosent 16,35%? Lenke til kommentar
hean Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Etter hva jeg kan se er det en helt normal skatteberegning på en slik lønn. Lenke til kommentar
M.K.E.A. Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 Takk fo svar Da blir det nok å sette ned skatteprosenten litt ;P Forresten noen som vet om BSU-renter regnes som vanlig renteinntekt? Lenke til kommentar
Morro Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 Takk fo svar Da blir det nok å sette ned skatteprosenten litt ;P Forresten noen som vet om BSU-renter regnes som vanlig renteinntekt? Ja, vanlig renteinntekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå