Gå til innhold

Bør det være lovlig å være naken i det offentlige rom?

Anbefalte innlegg

Prinsipielt tenker jeg at det skal være lov, men rent praktisk tenker jeg at det finnes mange mennesker der ute med liten evne til å reflektere over egne begrensninger og jeg har ikke lyst til å se disse folkene nakne overalt. Hvis noen håper at de vil få se pene, nakne damer på daglig basis, tror jeg de vil bli skuffet. Jeg forstår argumentet om at man etter liberalistisk tankegang ikke kan velge hva som skal være synlig i offentlige rom, men like fullt er dette et demokrati og hvis flertallet tenker som meg at de ikke ønsker å se stygge, pløsete kropper til enhver tid, så er det sånn det blir, liberalt eller ei.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett bilde beviser ingenting. Jeg nekter ikke for at det var mennesker i Barcelona som var nakne på andre steder enn stranda, for det vet jeg ikke, men jeg så ingen av dem den uka jeg var der. Som en motvekt kan jeg jo vise en video av ei naken dame på La Rambla.

Folk reagerer på samme måte som nordmenn ville gjort, bortsett fra at vi kanskje ville vært for sky til å dra frem kameraer og filme henne på mindre enn to meters avstand.

Man risikerer så klart å se et nakent menneske en gang i blant på et sted der nakenhet er lovlig, men hvis man synes at det er vondt å se på, så ser man en annen vei. Som du påpekte tidligere i tråden, så har vi et veldig kaldt og vått klima her i Norge, så "nakenfrekvensen" vil nok være betydelig mindre enn i Barcelona. Ikke på noe tidspunkt vil man bli overfalt av nakne mennesker eller bli nødt til å ta omveier for å holde seg på "trygg avstand".

Helt enig med deg, og egentlig var mitt poeng samme som din tekst her over.

Hvis du mener at teksten i linken din er interessant, så forstår jeg ikke spansk.

Nja, ikke så veldig. Vedkommende avbildet var berømt/beryktet for å sykle naken i Barcelona. Han ble til og med arrestert og forsøkt dømt, men da fikk politiet den overraskelsen at der ikke eksisterte noen lov mot dette. (Arrestasjonen er ikke i denne teksten).

Resultatet ble at en lov mot dette ble vedtatt i 2011, men på stranda går det fortsatt greit.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du skal få lov til å ha dine holdninger om sex og nakenhet, men det gjør det ikke riktig å tvinge disse holdningene på andre mennesker.

Jeg har vel like mye rett til å kle på meg, som du har til å kle av deg - hvem tvinger hvem her, og hvem har rett? Jeg tipper vi begge har like mye rett

:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har vel ikke inntrykk av at noen vil tvinge folk til å gå nakne, PC. De vil bare at folk skal få bestemme selv hvor mye de skal ha på seg, om noe.

Geir :)

Ja, ser den, men reagerte på å oppfattes som å "presse" holdningene mine på noen, kontra mitt motiv som er å gi tydelig uttrykk for egne meninger.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Så du er enig i at offentlig nakenhet ikke bør være ulovlig?

La oss si det var lovlig, og at du kom pip naken springende på trikken, og "uforskyldt" kom til å deise tissaluren borti ei uskyldig påkledd ræv, og eier av stussen hadde hylt opp, eller bare pulverisert deg på stedet - hvem skulle man da straffeforfulgt?

Lenke til kommentar

La oss si det var lovlig, og at du kom pip naken springende på trikken, og "uforskyldt" kom til å deise tissaluren borti ei uskyldig påkledd ræv, og eier av stussen hadde hylt opp, eller bare pulverisert deg på stedet - hvem skulle man da straffeforfulgt?

Om han hadde pulverisert deg, så ham. Hvis han bare hadde hylt: Hva ville det vært å straffeforfølge? Hyling er ikke straffbart.

Men du omgår spørsmålet: Vil du at det skal være lovlig? Hvis du vil at det skal være ulovlig så vil du jo at din mening skal håndheves med tvang, altså presser du meningen på de som er uenige.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nemlig ikke lovlig å naken rundt offentlig her i norge, hverken for menn eller kvinner, er vi egentlig så mye bedre en muslimene når det gjelder dette? og bør egentlig nakenhet legaliseres?

Nei det er ikke ulovlig å være naken i det offentlige i Norge. Og det samme gjelder i de fleste andre land.

Det blir kun ulovlig hvis det seksuelt krenker andre personer. Så det er fullt lovlig å gå rundt naken så lenge det ikke støter andre personer rundt deg.

Derfor kan man fullt lovlig arrangere f.eks "world naked bike ride" mange steder rundt omkring i verden, eller "nakenløpet" på roskilde, eller div nakenstrender og bad over hele verden, eller være naken på "Fantasy Fest" på Key West.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Om han hadde pulverisert deg, så ham. Hvis han bare hadde hylt: Hva ville det vært å straffeforfølge? Hyling er ikke straffbart.

Men du omgår spørsmålet: Vil du at det skal være lovlig? Hvis du vil at det skal være ulovlig så vil du jo at din mening skal håndheves med tvang, altså presser du meningen på de som er uenige.

Hvis jeg vil at det skal være ulovlig, betyr ikke det at jeg vil at det skal utarte til tvangsbruk eller vold.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du svarer fortsatt ikke på spørsmålet.

Nei, jeg tror jeg skal vente noen dager før jeg svarer på spørsmålet

:closedeyes:

Lenke til kommentar

Hvis jeg vil at det skal være ulovlig, betyr ikke det at jeg vil at det skal utarte til tvangsbruk eller vold.

Kanskje ikke, men det betyr at du vil at de som er uenige med deg skal måtte rette seg etter ditt syn. Det er det vi har lover for. Og tvangsbruk er nå det eneste middelet som står til din rådighet (les de myndigheter som skal håndheve loven for deg) for å sikre at loven blir fulgt.

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Kanskje ikke, men det betyr at du vil at de som er uenige med deg skal måtte rette seg etter ditt syn. Det er det vi har lover for. Og tvangsbruk er nå det eneste middelet som står til din rådighet (les de myndigheter som skal håndheve loven for deg) for å sikre at loven blir fulgt.

Litt vel ivrig synes jeg, når to stykker krever svar på ledende ja.nei spørsmål. Hadde jeg enda skrevet at jeg mener at mine holdninger skal nedfelles i lovverket, så hadde det nå enda vært noe

Angående den tvangen som demokratiets dilemmaer påfører hvermansen, har jeg ingen tilføyelser å komme med

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Et klokt valg. Slik slipper du å gjøre deg sårbar i diskusjonen.

Du har stor empati, og fantasi - du er i grunnen heldig, du

;)

Lenke til kommentar

At nakenhet ikke er tillatt er nesten utelukkende et gufs fra middelalderen.

Jeg vedder 1 000 000 000 kroner på at INGEN har NOE godt argument for at en person ikke skal få å gå med gjennomsiktige klær.

Hygiene-stråmannen er ubrukelig i akkurat dette eksempelet.

Det blir en smule vanskelig å holde seg varm om vinteren med kun gjennomsiktige klær på vil jeg nå tro...

Lenke til kommentar

Oh my.

1: Barn er seksuelle vesener som ikke har peiling på sex -- ikke aseksuelle vesener som blir skadet av å se nakne mennesker eller se mennesker som har sex.

Det som kan være skadelig er å initiere sex med barn.

2: Nakenhet er naturlig.

Det er ingen evolusjonærmessig forklaring på hvordan barn ville KUNNE bli skadet av å se nakne voksne.

Faktisk er det, forhåpentligvis, fremdeles naturlig for foreldre å ta sine barn med seg i dusjen på offentlig bad opp til en alder av 6-7 år uansett kjønn.

3: Dersom du vil at barn skal ha sex i en alder av 10 år, så er den beste oppskriften å gjøre sex og nakenhet til tabu i samfunnet ditt slik at barna ikke har noe naturlig forhold til sex og nakenhet.

For øvrig er det ikke noe problem at barn leker at de har sex så lenge de ikke blir tvunget til det og så lenge ikke voksne involverer seg.

1. Komplett feil. Barn er ikke kjønnsmodne. Ergo de er ikke seksuelle vesener frem til de utvikler det under tenårene. Å presse dem inn i den sex-fikserte verden som de ikke er mental klare å takle enda blir bare feil.

2. Det er forskjell å se sine nærmeste naken fra å se villfremmede mennesker naken vil jeg nok tro.

3. Jeg mener at barn skal få lov til å være barn uten å bli utsatt for ytterligere sex press fra samfunnet. Det finnes nok en grunn hvorfor vi har en sexuell lavalder, og 12 eller 14-åringer som "leker" sex med hverandre er ikke ansvaret bevisst som sex medfører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...