Gå til innhold

Ser bønder på fugler som skadedyr?


Out

Anbefalte innlegg

Har tenkt til og snakke med naboen min som er bonde om jeg kan få jaktrett til og skyte fugl der til sommeren.

 

Syns jeg har fått med meg at bønder ser på mange fuglearter på som skadedyr som ødelegger jorder osvosv?

 

Eller er dette bare tull? Vil gjerne ha svar fra erfarne jegere eller bønder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror de fleste bønder er ganske jordnære og står naturen nær. Og ser på bl.a. fugler som vakre individer, som bør få leve i fred.

 

Men dyr/fugler som skader bla. avling, vil de bekjempe. Og da kommer det jo ann på hva bøndene i ditt område dyrker. Eks. dyrker de bær/frukt, kan trost være ei stor plage. Og er det mye av dem, setter de sikkert pris på at du skyter trost. Ellers synes de nok, at trosten skal få leve.

 

Noen andre småfugler i kornåkeren, tror jeg ikke du får lov til å skyte. Og det er trolig heller ikke lovlig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kommer helt an på type fugl.

Fugl som stær, gås og duer kan gjøre relativt stor skade på dyrket mark hvis de finner seg good spot. Spesiellt gås kan gjøre store ødeleggelser.

 

Sjekk link for utføring av skadefelling.

http://www.lovdata.n...70901-1000.html

Det er ikke bare å skyte, med eiertillatelse, selv om div arter gjør skade på bl.a. dyrket mark!

 

Angående gås, duer, m.m., så må en være godkjent jeger, betalt Vittrygdavgift og arten må være tillatt å jakte på! Eks. gjess. Det er noen områder i landet, som det er lov til å jakte enkelte typer gjess lovlig, i jakttiden. Men det meste av landet er det ikke lov, selv om de gjør skade. Hvis det ikke er ordinær jakt på arten, kan kommunen likevel gi tillatelse til avskyting, av visse arter, bl.a. gjess, stær, m.m. Og det, må det søkes! Problemet skal normalt være stort, før kommunene gis slik tillatelse. Så i praksis er det kun noen arter, som fritt kan avlives av grunneier (eller den grunnerier gir tillatelse), i.h.t. lov.

Endret av geco5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Unnskyld men mener du at lovdata har feil eller leste du ikke innlegget mitt?

 

Skadefelling er ikke jakt.

- Man trenger heller ikke å ha betalt jegeravgiften for å delta i skadefelling

- Arten må heller ikke nødvendigvis være lovlig å jakte på, med dette mener jeg at det må eksistere ordinær jakttid.

- Gjessene som det er ordinær jakttid på er lovlig å jakte på i mesteparten av landet, ikke omvendt som du sier.

- Som nevnt i linken må man søke på både stær og gjess til kommunen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Geco5 har stort sett rett.

 

Ingen bønder kan bare skyte fugler de ikke liker eller har problemer med.

 

For noen arter holder det med tillatelse fra kommunen, for andre arter må tillatelse innhentes fra fylkesmannen.

 

Uansett i egg og yngletid - skal det mye til for å få en slik tilatelse.

 

Gårdeier/grunneier må dokumentere tapt inntekt før noen slik tillatelse gies.

 

http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-19970901-1000.html

Endret av Vårbris
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...