Thakilan Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Hei! Frem til nå har jeg bare kjøpt komplette PC'er, men har bestemt meg for å prøve å bygge en stasjonær PC, siden jeg har hørt at det er spennende, morsomt og lærerikt. Problemet er at dette er første gangen, og jeg har ikke noe greie på dette. Dermed vil jeg ha innspill fra dere om hvilke komponenter osv. (CPU, RAM, GPU, PSU, HDD/SSD, hovedkort, kabinett, ulike typer kort, ekstra vifte, mus, tastatur, høyttaler, skjerm) jeg skal velge. Har tenkt meg en kraftig PC til rundt 10 000kr som skal brukes for det meste til spilling og skolearbeid, men også litt til video- og bilde redigering. Tar også gjerne i mot generelle tips og råd. Vurderer å kjøpe delene fra Komlett.no, men kom med innspill til andre sider som du syntes er bedre. Svar tas i mot med stort takk Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 (endret) Du har ingenting fra før? skjerm? psu? Her har du et forslag :-) Endret 26. februar 2013 av kalleklovn12 Lenke til kommentar
Stagga89 Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 (endret) siden komplett har noen varer på tilbud nå så klarte jeg å holde meg tett opptil 10k med denne maskinen. Den skal takle alt fra spill til videoredigering svært fint. se også under for en video som viser hvordan du bygger en PC http://www.youtube.com/watch?v=W4Js2A1qdB8 Kan du kannibalisere en av de gamle pcene dine? (for dvd-spiller og harddisker) da kan du legge mer penger i andre komponeneter. Endret 27. februar 2013 av Stagga89 Lenke til kommentar
Kurderen Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Komplett har for det meste ingenting på tilbud i realiteten. En sjekk på prisguiden og prisjakt viser fort at du taper ved å handle der:p Se på sluttsummen og sammenlign med andre butikker. Jeg sparte minst 2k ved å handle host netonnet, ps og komplett til slutt:P Jeg var i din situasjon og sykt lei av å få levert laptop-en til elkjøp bare for å fikse noe software-relatert:P Se på komplett PC-ene og deres spesifikasjoner, så lærer du fort hva som passer sammen med hva. Det er bra hjelp til de som ikke har gjort noe før. Sett sammen ønsket PC ved hjelp av komplett og finn samme priser i andre nettbutikker og kjør dem, om de er billigere^^ Det er haugevis av videoer på YT som kan hjelpe deg å sette sammen. Velg et bra kabinett for å bygge i:P Valgte selv cosmos 2 selv om det vart dyrt men verdt pengene:P Kjøp deler men gode garantier på PSU og lignende. Forbered deg litt på forhånd og du skal bygge didn egen pc i løpet av en dag. Du lærer veldig mye og fikser ting selv. Kan virke forvirrende for nybegynnere i begynnelsen, men du blir lettet etter å ha bygd egen:P Anbefaler deg å bygge hvis du VET at du vil ha en PC som DU kan ta vare på og kan bruke tid på den. Tålmodighet er viktig Ser mange som bestemmer seg fr å bygge men mister listen og gidder ikke å fullføre eller gir opp pga noen utfordringer:P Bygde drømme pcen til ca 20k selv om jeg ville ha enda mer. Men muligheten er lett der, når jeg ønsker det. Fordi jeg har valgt hva jeg vil i fremtiden og ikke bare i år:P Håper det var til hjelp^^ Lenke til kommentar
Lami Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 (endret) Komplett sine priser til vanlig er som regel overpriset enn konkurrentene. Når de har tilbud på varen så er prisen med tilbudet ofte ikke bedre enn hva konkurrentene har uten salg, altså til normalpris så derfor er ikke Komplett.no sine tilbud i gåseøyne, noe billigere enn andre. Så, som det blir sagt over, skjekk prisguide på varene og finn ut hvor det er billigst. Endret 27. februar 2013 av Lami Lenke til kommentar
Thakilan Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 (endret) Tusen takk for innspillet folkens @Kallekolvn12, jeg har mus, skjerm, tastatur og høyttaler, men de er veldig gamle, så det er på tide å kjøpe nye. @Stagga89, jeg må kjøpe ny HDD, DVD/Blue-Ray spiller kan jeg kannibalisere fra en av de gamle PC'ene. Endret 27. februar 2013 av Thakilan Lenke til kommentar
Themainthing Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Ang. skjerm kan jeg virkelig anbefale ASUS 23" LED Wide PA238Q. Kjøpte den for et par uker siden og den er kjempegod etter min mening. Passer strålende til alt fra gaming til bilderedigering og lignende! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå