fuktiglampe Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 (endret) Så jeg bygde min første pc nå i forrige uke. Etter at alle delene og kablene var på plass starta jeg opp pcn, alle vifter gikk og alt var fryd og gammen. Jeg satte i win8 plata og begynte å installere. Windows sier at nå skal den ta en restart før installasjonen fortsetter. PCen restarter, kommer på, og restarter igjen etter 1 sekund. Når den kommer på igjen får jeg beskjed om at det var PCen hadde skrudd seg av plutselig, og den spurte om jeg ville starte i safe mode. Jeg fortsatet installasjonen av windows, men det lot seg ikke gjøre. PCen bare fortsetter og restarte helt tilfeldig. Tenkte kanskje det var windows8 som gjorde det (da jeg har hørt folk ha sånne problemer med win8) så jeg bestemte meg for å innstallere win7. Kom meg igjennom den med "bare" en uplanlagt restart. Innstallerte alt av drivere mellom de tilfeldige restartene. Men det hjalp lite (ikke det at jeg trodde det kom til å hjelpe, var mer i ren fortvilelse at jeg gjorde det). Har prøvd å bare bruke en av ram brikkene i alle slots, og testa med begge brikkene. Har prøvd med annet grafikk kort. Har prøvd en annen hdd, og hvilken sataport den er kobla i. Kan ikke få testa med annet hovedkort/Psu/prosessor eller ram (men hva er oddsen for at begge ram brikkene skal være fucka?). En annen ting jeg syns er jævla rart er at når pcen restarta nå ista, så gikk sikringa. Altså mista jeg strøm i deler av leiligheten. Noe som får meg til å tro at det må være psu/hovedkorte som må være helt klikk. Plz halp Edit: Glømte å si at jeg har sjekka temp i bios og prosessorn ligger stødig på 37grader med stock vifte. Also: Pcen restarter ikke om jeg bare lar den stå i bios, men ved oppstart hender det at den restarter om og om igjen før jeg kommer meg til post. Den restarter når jeg prøver å kjøre memtest også. specs: Hdd: SEAGATE BARRACUDA 7200.12 1TB 7200RPM SATA/600 32MB GPU: GIGABYTE GEFORCE GTX 670 OC 2GB PCI-E DVI/HDMI/DP Motherboard: GIGABYTE GA-990FXA-D3 AM3+ ATX Case: FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R4 BLACK PSU: CORSAIR CX 600W BRONZE ATX12V 2.3 POWER SUPPLY RAM: CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL10 (2X8GB) Processor: AMD FX-8350 BE 8-CORE 4GHZ 16MB SOCKET AM3+ Endret 26. februar 2013 av fuktiglampe Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Sjekk VCore (volt-instillingen til prosessoren). Det kan hende det er på grunn av for høy temperatur men da ville den antageligvis ikke restartet seg så fort. Lenke til kommentar
fuktiglampe Skrevet 26. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2013 (endret) Vcore ligger på 1.440V edit: som sagt så ligger tempen på 37 grader for det meste. Høyeste den har vært på er 41 grader Endret 26. februar 2013 av fuktiglampe Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Vcore ligger på 1.440V edit: som sagt så ligger tempen på 37 grader for det meste. Høyeste den har vært på er 41 grader 37 grader må være idle temp. 1.440 v er MYE. Står volt på auto? Eventuelt kan du sette den manuelt til 1.200. Det holder til en mild overklokking så du er på sikre siden. Lenke til kommentar
fuktiglampe Skrevet 26. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2013 Ja den står på auto. Kan hende det biosn er litt vel gammel da. F4 hvor nyeste er F13. Prøvd å oppdatere med usb, men får beskjeden "BIOS ID check error" Lenke til kommentar
fuktiglampe Skrevet 26. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2013 37 grader må være idle temp. 1.440 v er MYE. Står volt på auto? Eventuelt kan du sette den manuelt til 1.200. Det holder til en mild overklokking så du er på sikre siden. satte den ned til 1.200. Viftene starter i høygir i 5ish sec, så stopper dem, og starter opp igjen. Får ingen bilde. Får ta ut batteriet og resette... Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 (endret) satte den ned til 1.200. Viftene starter i høygir i 5ish sec, så stopper dem, og starter opp igjen. Får ingen bilde. Får ta ut batteriet og resette... Hva står multiplieren på? Dersom den kjører på 4.2 ghz ved turbo kan det hende 1.2 blir litt lite. Prøv 1.250. Har du tredjeparts kjøler? Endret 27. februar 2013 av kalleklovn12 Lenke til kommentar
fuktiglampe Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 (endret) Hva står multiplieren på? Dersom den kjører på 4.2 ghz ved turbo kan det hende 1.2 blir litt lite. Prøv 1.250. Har du tredjeparts kjøler? Multiplier? Ser nå at hovedkorte har satt cpu performance boost til 4.2 ghz vertfall Edit: Har ikke investert i noe ekstra kjøling nei, så cpu vifta er stock. Endret 27. februar 2013 av fuktiglampe Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Multiplier? Ser nå at hovedkorte har satt cpu performance boost til 4.2 ghz vertfall Edit: Har ikke investert i noe ekstra kjøling nei, så cpu vifta er stock. Multiplieren er der du klokker cpu. Hos deg vil jeg tro den står på 40 da den er 4.0 ghz. Men jeg er litt usikker på bios på AMD hk. Aldri hatt det selv. Med tanke på at du ikke har en tredjepartskjøler må du passe på temperaturene. Lenke til kommentar
fuktiglampe Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 (endret) Ja den står på auto. Kan hende det biosn er litt vel gammel da. F4 hvor nyeste er F13. Prøvd å oppdatere med usb, men får beskjeden "BIOS ID check error" Derp så på feil hovedkort, har fått oppgradert til F8 nå. Ikke det at det hjalp noe med problemet mitt. Multiplieren er der du klokker cpu. Hos deg vil jeg tro den står på 40 da den er 4.0 ghz. Men jeg er litt usikker på bios på AMD hk. Aldri hatt det selv. Med tanke på at du ikke har en tredjepartskjøler må du passe på temperaturene. Tviler på at det er noe tempratur som skaper problemer. Har prøvd å belaste pcen så mye som mulig før den restarter, og gått rett inn i bios etterpå, og den høyeste tempen jeg har sett er 41. Er ikke noen kløpper når det gjelder å styre i bios, så jeg kan ikke se noen plass at "multiplier" dukker opp. Og ikke tallet 40 heller. Edit: Tar å legger meg så jeg kommer meg opp i morgen, forhåpentligvis er det litt flere innspill her når jeg logger på imorgen Endret 27. februar 2013 av fuktiglampe Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Har du mulighet til å gå inn i noe ala "avansert modus" i BIOS? Lenke til kommentar
fuktiglampe Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 (endret) Har du mulighet til å gå inn i noe ala "avansert modus" i BIOS? Jada, hva tenkte du på? Edit, snakka med en kompis som hadde et veldig lignende problem for 1 og et halvt år siden eller noe i den duren. Da viste det seg at det var northbridge eller soutbridge det var noe galt med. Ikke vært borti dette uttrykket før. inputs? Endret 27. februar 2013 av fuktiglampe Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 NB og SB er brikkesettet på hovedkortet. Hvis PC starter forbi post men det oppstår problemer under eller etter installasjon av OS bør man sjekke at PSU, hovedkort og minne virker som det skal. Feilen vil som regel ligge i de komponentene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå