Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Tilfeldig restart på selvbygd pc

Anbefalte innlegg

Så jeg bygde min første pc nå i forrige uke. Etter at alle delene og kablene var på plass starta jeg opp pcn, alle vifter gikk og alt var fryd og gammen. Jeg satte i win8 plata og begynte å installere. Windows sier at nå skal den ta en restart før installasjonen fortsetter. PCen restarter, kommer på, og restarter igjen etter 1 sekund. Når den kommer på igjen får jeg beskjed om at det var PCen hadde skrudd seg av plutselig, og den spurte om jeg ville starte i safe mode. Jeg fortsatet installasjonen av windows, men det lot seg ikke gjøre. PCen bare fortsetter og restarte helt tilfeldig. Tenkte kanskje det var windows8 som gjorde det (da jeg har hørt folk ha sånne problemer med win8) så jeg bestemte meg for å innstallere win7. Kom meg igjennom den med "bare" en uplanlagt restart. Innstallerte alt av drivere mellom de tilfeldige restartene. Men det hjalp lite (ikke det at jeg trodde det kom til å hjelpe, var mer i ren fortvilelse at jeg gjorde det).

Har prøvd å bare bruke en av ram brikkene i alle slots, og testa med begge brikkene. Har prøvd med annet grafikk kort. Har prøvd en annen hdd, og hvilken sataport den er kobla i. Kan ikke få testa med annet hovedkort/Psu/prosessor eller ram (men hva er oddsen for at begge ram brikkene skal være fucka?).

En annen ting jeg syns er jævla rart er at når pcen restarta nå ista, så gikk sikringa. Altså mista jeg strøm i deler av leiligheten. Noe som får meg til å tro at det må være psu/hovedkorte som må være helt klikk.

Plz halp

specs:

Hdd: SEAGATE BARRACUDA 7200.12 1TB 7200RPM SATA/600 32MB

GPU: GIGABYTE GEFORCE GTX 670 OC 2GB PCI-E DVI/HDMI/DP

Motherboard: GIGABYTE GA-990FXA-D3 AM3+ ATX

Case: FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R4 BLACK

PSU: CORSAIR CX 600W BRONZE ATX12V 2.3 POWER SUPPLY

RAM: CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL10 (2X8GB)

Processor: AMD FX-8350 BE 8-CORE 4GHZ 16MB SOCKET AM3+

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. Og jeg har prøvd i 3 forskjellige soner i leiligheten. Restarter fremdeles på helt tilfeldige tidspunkt. Det at sikringen gikk har skjedd 2 ganger av noe sånnt som 300 restarts. De gangene sikringa gikk så var det en annen pc stående i samme uttak og det skjedde mens pcn hadde helt downs og restarta om og om igjen før den kom til post.

Lenke til kommentar

Kan jo kansje være psu'en som er gåen.

Det kan definitivt være PSU'en, hadde nok startet med å prøve med en annen jeg.

Problemet er at jeg ikke har noen ekstra psu liggende, psuen til gamle pcn har ikke alle kontaktene som trengs. Testa den nye psuen på den gamle pcen. Ingen restarts kjørte så mye jeg kunne på pcn men den klarte seg fint. Skal sies at d ikke er noe behov for pci-e kablene i gammel pcen ettersom grafikk korte i den ikke bruker dem. Og kablen til hovedkorte som er 8 pins som standard måtte deles til en 4 pin for å brukes. Så pcene bruker ikke like mye strøm, og jeg vet ikke om det kan være pcie kablene eller den ubrukte halvdelen av 8 pins hovedkort kablen det er noe galt med.

Du har gått over alt kablinger flere ganger?

Du har montert avstandsskruer mellom kabinett/hovedkort?

Ja og ja. Har bygget hele greia fra scratch 5+ ganger nå. Vært like møysommelig hver gang.

Tenker jeg skal gå å ta en ram brikke fra en kompis i tilfelle noe mirakuløst har skjedd og begge ram brikkene jeg fikk er faulty. Og nei kan ikke ta ram fra gammel pcen for den bruker en annen type ram. Eneste jeg kunne bruke fra den var cdrom og skjermkortet. 4år gammel maskin nuff said

Lenke til kommentar

Er det disse du har :

http://www.corsair.c...m2a1600c10.html

Antar du vet forskjell på XMP og SPD .

Merk at du ikke kan kjøre SPD (auto settings 9-9-9-24) på disse med 1600mhz.

Å benytte 9-9-9-24 gjelder SPD speed 1333mhz.

Stiller BIOS hos deg disse (eller du) til 1600mhz må du sette manuelt 10-10-10-27.

Dette da AMD kort og CPU ikke stiller seg etter XMP.

Siste tips er - tilbake til det som alle PC byggere burde vite og forholde seg til:

Kjøre memtest86+ på systemet "føre" man prøver å installere noe operativsystem.

Først når memtest er uten en eneste error kan man gå videre.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Er det disse du har :

http://www.corsair.c...m2a1600c10.html

Antar du vet forskjell på XMP og SPD .

Merk at du ikke kan kjøre SPD (auto settings 9-9-9-24) på disse med 1600mhz.

Å benytte 9-9-9-24 gjelder SPD speed 1333mhz.

Stiller BIOS hos deg disse (eller du) til 1600mhz må du sette manuelt 10-10-10-27.

Dette da AMD kort og CPU ikke stiller seg etter XMP.

Siste tips er - tilbake til det som alle PC byggere burde vite og forholde seg til:

Kjøre memtest86+ på systemet "føre" man prøver å installere noe operativsystem.

Først når memtest er uten en eneste error kan man gå videre.

står allerede på 10-10-10-27 og ja det er de brikkene du linka

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...