tiur Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Til dere erfarne, hold dere fast og tell til ti, her kommer et amatør spm. Ser enkelte bilder som er tatt i mørket av feks en opplyst kirke el, med feks lukkertid 2sek og iso 1600? Om en tar bilde av noe statisk og som ikke trenger mer lukkertid en for å få det riktig eksponert, hvorfor settes iso opp istedet for kortere lukkertid? Har sett flere eksempler, så det er sikkert en grunn? Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 "....hvorfor settes iso opp istedet for kortere lukkertid?..." ISO opp = kortere lukkertid, ikke lengre. Bruk gjerne begrep som kort og lang lukkertid istedet for mer/midre lukkertid. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Aner ikke hvorfor noen skulle sette opp ISO istedenfor å ha lengre lukkertid om det er snakk om statiske motiver og stativbruk. Kanskje svaret rett og slett er at fotografen ikke har helt styringa, eller surret med innstillingene? Lenke til kommentar
se# Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 (endret) Har sett flere eksempler, så det er sikkert en grunn? I utgangspunktet har du helt rett, hvis alt annet er likt er det bedre å bruke lavere ISO og lengre lukkertid. I praksis vil du få noe mer støy på ekstremt lange lukkertider, men mindre enn ved å skru opp ISO. Hadde det vært meg ville jeg valgt laveste ISO og brukt lengere lukkertider i steden. Endret 26. februar 2013 av se# Lenke til kommentar
tiur Skrevet 26. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2013 "....hvorfor settes iso opp istedet for kortere lukkertid?..." ISO opp = kortere lukkertid, ikke lengre. Bruk gjerne begrep som kort og lang lukkertid istedet for mer/midre lukkertid. Mente selvfølgelig lengre lukkertid:) Beklager sjargongen. Lenke til kommentar
tiur Skrevet 26. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2013 For dere som abonnerer på digital foto, så var vinneren av månedens bilde et slikt eksempel.... Lenke til kommentar
TMB Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Kanskje fotografen ønsket kornete bilde med vilje? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Kan hende de bruker auto-iso. Lenke til kommentar
tiur Skrevet 26. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2013 Takk for kjappe svar folkens! Da skjønner jeg at dette ikke er noe fordel å gjøre der en like godt kan ha lengre lukkertid:) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Var det snø i lufta eller nordlys på bildene? I så fall kan det være en fordel å få ned lukkertida for å få disse tingene mer definert og mindre tåkete. Ellers ville jeg brukt laveste ISO. PS. Det skal sies at noen kameraer ikke har noe særlig å hente på redusert ISO. For eksempel eldre Nikon-kamera. De fikk redusert bildekvalitet når man reduserte ISO fra 200 til 100. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 PS. Det skal sies at noen kameraer ikke har noe særlig å hente på redusert ISO. For eksempel eldre Nikon-kamera. De fikk redusert bildekvalitet når man reduserte ISO fra 200 til 100. Mitt gamle Nikon D90 har base-iso på 200, mens de nye kamerahusene har base-iso på 100... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå