Gå til innhold

Fersk isfisker


Labelle

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har tenkt å begynne å fiske etter ørret på isen. Blir å kjøpe et borr da disse er på tilbud på skittfiske.no

 

Hva slags mere utstyr trenger jeg? Fikk sånn billig isfiskestang i julegave. Men trenger noe agn. Hørte man brukte pimper etter fisk for ørret. noen som har tips til hva jeg burde invisteri i. link helst fra skittfiske.no

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

ja, så dum jeg var så kjøpte jeg isteden meitemark. funker vel ikke like bra? Var nesten dau og.

 

Hva slags oppsett anbefaler dere meg å bruke?

Fungerer f.eks

Blink med ca 15 cm fortom og en mormyskha med maggot på?

Hvordan rykk/fiskemetoder bruker dere til slikt fiske?

Har også en balansepilk fra rapala. er usekker på hvordan jeg skal fiske med dette.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Litt om isfiske:

http://fiskeklubben....en.9UFRnQZp.ips

http://www.elbe.no/f...napp/isfiske/no

 

Den nederste linken var vanskelig å få opp.

 

Den største forskjellen på røye og ørret er at røya responerer mere ved bevegelse på agnet, men jeg har fått riktig så pen ørret på røyefiske (pilkestikke, røyeblink og maggot). Det sies at ørreten er mer skvetten for blinken så ikke bruk så veldig stor, pimpel og mormyska høres greit ut. "Torskepilking" er heller ikke å anbefale (store rykk), smårist heller litt med lokkeskjea og la den være i ro innimellom. Variér er stikkordet.

 

Balansepilk har jeg ikke prøvd så mye, men er ikke så stor kunst å bruke. Fest sena i hullet på ryggen og kanskje noen maggot i kroken under. Bare beveg den litt i vannet.

 

De beste isbora er UR Rantanen (155 mm?), ikke kjøp Biltemas iallfall.

 

Du må også tenke på at det kan være variabelt i de ulike vanna hvor bitevillig ørreten er på isfiske. De ørretene jeg har fått har vært på grunnere vann (1-2 m), men her må man lære forholdene i det enkelte vann å kjenne også.

 

PS: Meitemark kan være ypperlig agn det.

Endret av Fjellvåken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Landa en nydelig ørret på 0.5 kg på mormyskha me 2 maggots på. Jeg kjøpte UR 115mm. kanskje litt liten for over kliloet?

 

Se der ja, da er du godt igang :)

 

115 mm er et supert bor og vil anta at det holder greit til ørret <2 kg. Det blir bare lettere å ta opp storfisken - man alltid håper på - med et 155 mm-bor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...