corax- Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Hva gjør fase vendingen på en aktiv sub ? Har lurt litt på dette, snur det signalet 180 grader eller På forhånd takk Lenke til kommentar
Zaarin Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Det snur signalet 180 grader, ja. Hvis jeg husker rett så brukes det til å finne god plass til suben. Du setter suben der hvor du normalt sitter, setter på fase-venderen, går så rundt rommet til du hører den best og setter så suben der etter at du har skrudd av fasevenderen. Tar dette fra hodet så det kan hende det er helt feil Lenke til kommentar
Ronin Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Mulig jeg er helt på tur, men den gjør vel det den heter, bytter faser, altså bytter om på + og - Lenke til kommentar
bosannes Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Dette hørtes interessant ut 8) Villig til å forklare nærmere hva fase-vending er/hvordan det gjøres? Lenke til kommentar
Ronin Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Dette hørtes interessant ut 8) Villig til å forklare nærmere hva fase-vending er/hvordan det gjøres? Har du ikke en fasevender på subben din så er det bare å bytte om på ledningene. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 en fasevender på en aktiv sub er vel som oftest trinnløs, dvs at du kan forskyve signalet opptil 180 grader (tenk sinus-graf), slik at det vil "aligne" med signalet fra f.eks. fronthøyttalerne, slik at du unngår faseutjevning/akustisk kortslutning/masse anna piss som gjør at det høres dårlig ut. å bytte på + og - lederne har vel samme effekt som å vende signalet 180 grader, eller legge inn en halv bølgelengde delay. (og joda, bølger kan forskyves trinnløst, afaik ) bfisk Lenke til kommentar
Chief Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 en fasevender på en aktiv sub er vel som oftest trinnløs, dvs at du kan forskyve signalet opptil 180 grader (tenk sinus-graf), slik at det vil "aligne" med signalet fra f.eks. fronthøyttalerne, slik at du unngår faseutjevning/akustisk kortslutning/masse anna piss som gjør at det høres dårlig ut. å bytte på + og - lederne har vel samme effekt som å vende signalet 180 grader, eller legge inn en halv bølgelengde delay. (og joda, bølger kan forskyves trinnløst, afaik ) bfisk Som oftes er vel å ta hardt i. De fleste er vel med en sånn 180º knapp der du kan kjøre som vanlig eller 180º snudd fase. -Chief- Lenke til kommentar
Jon A. Feet Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Eller kort forklart: Du velger om elementet slår innover eller utover. Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 16. september 2003 Del Skrevet 16. september 2003 Eller kort forklart: Du velger om elementet slår innover eller utover. Haha. Elementet slår selvfølgelig både inn og ut uansett. Kort forklart er fasevenderen en hjelpemiddel til å sikre at bassen fra subben integreres med lyden fra fronthøyttalerne. Lenke til kommentar
Zaarin Skrevet 16. september 2003 Del Skrevet 16. september 2003 En skikkelig forsterker har også delay-funksjon slik at du slipper å bruke fase-venderen i det hele tatt Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 16. september 2003 Del Skrevet 16. september 2003 Ja, delay funksjon er vel og bra, men de færreste er presise nok til å få korrekt fase. Dermed er en fasevender kjekt å ha. Spesielt hvis den er trinnløs. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 16. september 2003 Del Skrevet 16. september 2003 snur du subben rundt blir det det samme som den "fase" greia, har testa på min. I bilen min måtte jeg bruke "fase vending" (på forsterkern) fordi subben står med elementene bakover. Uten "fase vending" hørtes det ut som subben og resten av høyttalerne slo hver sin gang etter hverandre. Det ble helt på bærtur. Lenke til kommentar
Jon A. Feet Skrevet 16. september 2003 Del Skrevet 16. september 2003 Eller kort forklart: Du velger om elementet slår innover eller utover. Haha. Elementet slår selvfølgelig både inn og ut uansett. Kort forklart er fasevenderen en hjelpemiddel til å sikre at bassen fra subben integreres med lyden fra fronthøyttalerne. OK, litt dårlig forklaring :oops: Det jeg mente er at elementet slår enten utover eller innover når bass slagene kommer, du endre om den slår inn eller ut på den måten mente jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå