Blizzair Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Hei ! Den 19. Januar leverte jeg ett frikort til sjefen min av den grunn at jeg ikke hadde noe infomasjon å fylle ut for å bestille ett nytt skattekort. (Stod at man skulle fylle ut penger man hadde tjent i år osv, og hvor mye penger rekker man å tjene før man får sin første lønning i Januar?) Så jeg bestillte ett nytt frikort fra skatteetaten og leverte dette til sjefen min. Lørdag den 16.? Februar fikk min sjef lønningsskjemaene på epost og jeg ser at jeg har blitt trekt 50% i skatt. Jeg melder fra om at dette er jo feil, men han gjorde ikke stort med det. Lønningsdagen kom den 20. Februar og jeg ser at jeg fortsatt er blitt trekt 50% skatt. Selvfølgelig blir jeg forbanna. Jeg sier ifra til han at jeg skal ha lønninga jeg har krav på, men alt han gjør er å skylde på Visma som sier at frikortet mitt ikke er orginalt. Jeg ga han del 1 av frikortet som skal være så gyldig som det får blitt. Og han nekter å gi meg pengene mine før jeg gir han ett "gyldig" skattekort. Har disse folkene lov til det? Trekke meg 50% selvom jeg har gitt dem DEL 1 av frikortet jeg fikk tilsendt av skattetaten? Og hva er det eventuellt som er galt? Får ikke noe annen infomasjon enn at det er ugyldig, og jeg kan ikke forstå hvorfor det ikke skal være gyldig.. Hadde satt veldig pris på om noen kunne hjulpet meg litt er, dette er vel ett av mine svakeste områder i voksenlivet MvH Maria (: Lenke til kommentar
M.K.E.A. Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Når du bestiller skattekort trenger du bare å si hvor mye du tror du kommer til å tjene dette året. Eventuelt hvis du har tjent penger må du skrive dette (hvis du f.eks bytter jobb i mars og vil endre skattekortet) og hvor mye skatt du har betalt hittil. Skatteetaten regner så ut hvor høy skatteprosent du trenger. Nå vet jeg ikke helt hva som akkurat har skjedd i ditt tilfelle, høres jo ut som du har gjort det riktig. Kan det ha seg at sjefen ikke sendte inn skattekortet ditt til lønnsavdelingen før de hadde regnet ut lønnen din? Men ofte når arbeidsgiver ikke har fått inn skattekort trekker de 50%. Sa han hvorfor det ikke var gyldig? Hvis du ikke vil betale 50% skatt neste måned anbefaler jeg deg bare å gi del 2 av frikortet med en gang. så vil du få en måned uten skatt. Har du noen ide om hvor mye du kommer til å tjene i år? hvis du kommer til å tjene mer 39 950 kr i året vil jeg anbefale å bestille et skattekort med en gang. Men uansett er ikke dette tapte penger! Skatten blir regnet på slutten av året (la oss si at du skal ha en skatteprosent på 30%) og du betaler 30% resten av året, vil du få igjen de 20% du betalte for mye i skatt den første måneden. Hvis du har en såpass lav inntekt at du kommer under fribeløpet vil du få tilbake hele beløpet du betalte. Og disse kommer med renter. Tabelltrekk er jo også et alternativ.. Jeg kan jo si at jeg har en inntekt på ca 140 000 i året. Men jeg sier til skatteetaten at jeg tror jeg kommer til å tjene 160 000. Dermed vet jeg at jeg kommer til å få tilbake på skatten! I tillegg sparer jeg 20 000 på BSU i året så da får jeg også trekt 4000 fra på skatten. Håper dette hjalp litt 1 Lenke til kommentar
M.K.E.A. Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Forresten er det viktig at du tar vare på lønnslippen. Det er din kvitering på at du har betalt 50% i skatt allerede. Dette noterer selvfølgelig skatteetaten, men i en sånn situasjon kan ting kan det av og til bli litt kluss så alltid greit å ha kvitering på det. btw. hvis det ikke kom godt nok frem i stad er skattetrekk en foreløpig skattebetaling. Skatten du betaler til slutt, blir den samme, om du blir trukket mye eller lite på forskudd. Er det trukket for mye skatt, får du penger tilbake. Er det trukket for lite, må du betale restskatt. 1 Lenke til kommentar
Blizzair Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 Hei! Takk for svar Joda, det var min arbeidsgiver som klussa dette til for meg.. Enda han fikk så god tid på seg til å fikse 50% skattetrekk som jeg ikke skulle ha klarte han ikke annent å fortelle meg at frikortet var ugyldig 7 dager etterpå.. Jeg sendte da en mail til de litt høyere makter oppi bransjen her og fikk raskt og enkelt svar av dem. At FRIKORT må sendes med POST og ikke over email. Det at min arbeidsgiver er så klønete at han ikke vet det er søren meg ikke min skyld, men selvfølgelig er det meg som måtte betale den prisen. Min mor ringte også skattetaten i dag for å høre om det faktisk var noe galt med frikortet mitt, og det var det ikke. De ga videre beskjed om at har jeg blitt trekt 50% så er dette arbeidsgivers feil og at jeg skal få pengene tilbake. Men han er det ikke mulig å snakke med om noe, så får heller la det ligge å leve på de 2000kr jeg fikk utbetalt i en mnd isteden. I denne situasjonen er jeg så UENDELIG glad for at jeg bor hjemme og ikke har noe utgifter.. Makan til sjef .. Har også bestillt nytt skattekort som ihvertfall gjelder for Mars, da blir det prosenttrekk derifra. (Godt mamma endelig tok seg tid til å hjelpe) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå