Gå til innhold

charset virker enten på script eller resten av siden

Anbefalte innlegg

Hei, jeg driver å lager et skjema(form), hvor man skal velge mellom en del checkboxes som inneholder æøå. I tillegg skal man skrive inn tittel, hvor det er en placeholder "Tittel på oppgaven".

checkboxene er hentetet fra en database, og blir gjort om til et JSON object gjennom php før det brukes med javascript for å filtrere bort (Det er snakk om ca 100 elementer, så jeg kan ikke liste alle på en gang, derfor er de delt opp i kategorier). Resten av skjemaet (herunder tittel) er vanlig html, utenfor både php og script tagger.

Jeg setter opp som vanlig <meta content="text/html charset=UTF-8">. Da vil checkboxene vise æøå, men "Tittel på oppgaven" viser å feil.

Derfor leser jeg litt, og prøver på html 5s <meta charset="UTF-8"> som visstnok skal være tilstrekkelig når du skriver i tråd med html 5 (Noe jeg gjør såvidt jeg vet). Da vises å i "Tittel på oppgaven" riktig, men alle æøå i checkboksene byttes ut med <?>.

Etter ennå mer lesing, tyr jeg til php: <?php header('Content-type: text/html; charset=utf-8'); ?>. Da fungerer "Tittel på oppgaven" men ikke noe i scriptet.

Jeg tenker det kanskje kan være feil charset i databasen, men dette er jeg testet med utf8-bin \ general-ci \ unicode - Ingen fungerer noe bedre.

Så ser jeg at man kan laste inn script med spesifisert charset, så jeg prøver det:

<script charset="UTF-8"> - Uten hell.

Jeg begynner å gå fra vettet når det gjelder charset - Har noen peiling på hvordan jeg kan sette opp dette en gang for alle?

ps:

Når jeg ikke velger charset i heletatt funker script, men ikke "Tittel på oppgaven".

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...