Gå til innhold

[Løst] Forvaltningskostnader for DnB sin OBX-ETF

Arne

Anbefalte innlegg

Hei,

Driver for tiden og snuser litt på DnB sitt OBX-ETF, og jeg lurer i den forbindelse på hvor mye av kaka DnB sitter igjen med når de forvalter dette verdipapiret. Slik jeg forstår det må de relativt kontinuerlig kjøpe og selge OBX-aksjer for å oppnå korrekt vekting og diversifisering i porteføljen, og jeg innser at dette er noe de tar (eller bør ta) seg betalt for.

Spørsmålet er bare hvor mye? Finner det ikke på DnB sine sider.

Papiret: http://www.netfonds.no/quotes/ppaper.php?paper=OBXEDNB.OSE

DnB: https://www.dnb.no/privat/sparing-og-investering/investeringsprodukter/etp/etf/produkter/obx.html

Syns egentlig dette fondet virker som en veldig god ide, men vil nok ikke investere noe penger i det uten at jeg vet noe om kostnadsstrukturen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trykket på "Produktark" i linken din, og der sto det:

The management fee to DNB Asset Management amount

to 0,30 % per annum of the fund’s value

Fra "Introduksjon" i linken din:

Fondet kan holde lave kostnader fordi det ikke er underlagt aktiv

forvaltning. De ordinære kostnadene som oppstår ved

transaksjonen er de samme som ved en aksjehandel; kommisjon til

megler og eventuell spread mellom kjøper- og selgerkurs. Spreaden

holdes lavt ved at fondet har inngått en market maker-avtale med

DnB NOR Markets. Avtalen innebærer at differansen mellom kjøper-

og selgerkurs vil holde seg innenfor 1%. Utover dette belastes

fondet med et forvaltningshonorar på inntil 0.3% p.a. til dekning av

kostnadene ved forvaltning av fondet.

Ellers: Kanskje ikke så lurt å kjøpe indeksfond nå som vi er over 470? Jeg sitter ikke med fasiten, men kursen på hovedindeksen begynner å bli ganske høy nå...

Endret av Stoop kid
Lenke til kommentar

Mulig det, men da får jeg hvertfall en diversifisert portefølje og slipper å kjøpe så alvorlig mange aksjer for å eliminere usystematisk risiko. :)

Det får du da også om du venter til vi får en dipp mellom mai-november et sted? Oslo Børs er veldig volatil, og vi har ikke vært så høyt på lenge. Det var leksa jeg lærte da jeg kjøpte indeksfond på 433 for noen år siden.

Like etter jeg hadde lest "A Random Walk Down Wall Street" var jeg overbevist om at indeksfond alltid er best, og at det ikke er vits i å spekulere i tidspunktet for investeringen. Resultatet? 10% avkastning tilsammen over 2 år. I mellomtiden har indeksen vært langt under 433 mesteparten av tiden, i flere omganger, og jeg kunne tjent veldig gode penger med litt tålmodighet.

Endret av Stoop kid
Lenke til kommentar

Du skulle ikke bare hatt tålmodighet, du skulle også hatt flaks. Det er lett å i etterkant se hvordan du kunne tjent penger, vanskelig å i forkant se hvordan man kan tjene penger. Indeksfond er fine greier, men er det snakk mye penger kan det nok være en fordel å kjøpe seg inn over tid for å unngå for mye eksponering mot en begrenset periodes markedstilstand.

Forvaltning av indeksfond er ellers en billig affære. Det er fondene som krever en masse høytsvevende herrer i dress for å driftes som koster; her kreves noen algoritmer og litt back office-gnaging, om systemene legges opp rett.

Lenke til kommentar

Snakk om en mindre plassering (<10k) med en lang tidshorisont, så er begrenset hvor godt det går an å "time" det. Vil ha høyere avkastning enn bank, og over 5 år så tror jeg faktisk at jeg klarer det med denne ETFen. :)

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Med så lite penger er jo risikoen sett ut fra totalformuen din (inkludert fremtidig arbeidsinnsats) nær 0, mer mas enn moro å skulle spre dette utover i tid.

Om jeg ikke husker helt feil er du student -- hadde det vært meg ville kronene i den fasen av livet heller gått til togbilletter og obskure alkoholholdige drikkevarer i sørøsteuropa, men det er en helt annen greie.

(Det er for så vidt fremdeles min holdning, så ikke hør på meg. Fikk åpenbart ikke mye folkevett ut av mine fem år på NHH.)

Lenke til kommentar

He he.

Stemmer at jeg er student ja.. :) Men husleien er lav, så det er god anledning til å spare litt her og der! Og hvor fett er det ikke på NHH-vors når man kan skryte av en veldiversifisert portefølje med null usystematisk risiko? :laugh:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...