Bufe Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 (endret) Hei alle. Tenkte jeg skulle informere dere om en liten sak jeg har kommet ut for. Jeg har lenge gått og gledet meg over å skulle kjøpe Asus skjermer da deres garranti tilsier på deres webside at de har 0-pixel garranti på skjermene sine. Skjermen jeg ville ha var ASUS VG278HE Jeg bestilte 3 stk. 2 av skjermene jeg fikk hadde Bright pixels som lyste imot meg. Jeg baserte mitt valg på tester jeg har lest på nettet samt dette: http://youtu.be/TmcIwt1YkaE - Review med person fra ASUS hvor han sier at det er 0-pixel warranty på skjermene fra Asus. Skjermen jeg hadde valgt var brukt som eksempel. I tillegg på tid 8:00 i denne videoen får vi bekreftet fra asus personen at 1 pixel er byttegrunn Garranti-tabellen for skjermen jeg ønsket å kjøpe finnes her. http://www.asus.com/...upport_Warranty Følgende står i denne: - By ISO 13406-2 standards, ASUS conforms to the acceptance level between 3 to 5 defective bright/dark pixels. - In addition, the Premium Range of ASUS LCDs offers a unique Zero Bright Dot (ZBD) warranty.Please refer to ASUS LCD Monitor Bright/Dark Dot Warranty Table below. Hvis dere ser på tabellen står det hvor mange pixels man må forvente å ha for at skjermene fra Asus skal byttes. Det som er viktig å merke seg her er at skjermene som dette warranty sheet står under ikke forteller om skjermen du ser warranty for er dekket eller ikke. Det står ingen sted om f.eks VG278HE, som dette arket viser for er Premium Range Det står ingen sted at denne skjermen IKKE er Premium Range, tvert imot er denne skjermen med sine 144Hz deres flaggskip modell for 3D gaming. Jeg har nå ved hjelp av forhandler (Supersmart.no) forsøkt i ei uke å få bytta skjermene basert på overnevnte info, da slik jeg ser det skal skjermene, når ingenting annet er spesifisert, falle under garrantien som er oppgitt. Kan dere tenke dere hvor jævlig det er å sitte med 3D og ha en grønn pixel som blinker i mot deg når det skiftes mellom høyre og venstre bilde, eller kjører stereoscopic?. Alle 3D skjermene burde være 0-pixel warranty. Jeg valgte Asus først og fremst fordi jeg i lang tid har sittet med en skikkeli dårlig BenQ skjerm som hadde grønn pixel, og BenQ har ingen god garranti for dette. Jeg lot meg lure av en talsmann fra Asus som ikke forteller sannheten i intervju med "presse", og deres warranty overview som ikke holder hva den love. For full klarhet så legger jeg ved mail-history som forhandlere sendte meg i forbindelse med forsøk på å få dette byttet. Jeg vil sammtidig takke Jørgen hos Supersmart.no for å gjøre sitt ytterste for å forsøke å få disse skjermene byttet, da de også leste seg frem til at det måtte være 0-pixel warranty på disse skjermene. Terningkast 6 til Supersmart.no, uheldighvis blir jeg å måtte benytte meg av angreretten på kjøp av disse skjermene...noe som betyr at jeg taper utgifter med hennsyn til porto for å sende dem tilbake. (noe kjøper må betale i forbindelse med benyttelse av angrerett). Dette igjen gjør at skjermene blir dyrere om jeg bestiller fra et annet sted. Jeg håper min post her kan hjelpe folk til å ikke la seg lure når det gjelder valg av ASUS skjerm. Hvis noen hos Hardware.no har lyst å kontakte Asus og få ting på det rene i form av en formel artikkel, så hadde dette nok vært til stor hjelp tror jeg. Hadde jeg tatt Asus innom forbrukerombudet hadde jeg nok vunnet, grunnet at Asus ikke har vært spesifik nok i sine garranti oversikter, men da måtte jeg ha ventet på løsning lenge. Med vennlig hilsen Bård Olsen Asus-Supersmart-WarrantyHaggle.pdf Endret 26. februar 2013 av Bufe Lenke til kommentar
syklitengutt Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Har du sendt linken til videoen til ASUS hvor skjermen er nevnt og at det sies at denne har 0 pixel garanti? Jeg vil si dette er falsk markedsføring og hadde ikke gitt meg. Det er sikkert. Lenke til kommentar
Bufe Skrevet 26. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2013 (endret) Har du sendt linken til videoen til ASUS hvor skjermen er nevnt og at det sies at denne har 0 pixel garanti? Jeg vil si dette er falsk markedsføring og hadde ikke gitt meg. Det er sikkert. Japp, jeg sendte først alt av info til Supersmart etter de fikk første tilbakemelding om at det ikke var 0-pixel warranty. Supersmart sjekka da igjen og var enig med meg at slik det var lagt ut med info, så skulle denne skjermen ha 0-pixel warranty, men Asus bare svarte at de hadde søkt opp serial numbers på de 2 skjermene det gjalt, og sa at disse skjermene ikke hadde falt under 0-pixel warranty. Supersmart sendte dem linken til deres egen warranty, samt link til videoen jeg hadde linket. Supersmart fikk enda et nei, og da ringte jeg Asus for andre gangen selv, og fikk bare slengt i trynet at det ikke var 0-pixel warranty på modellen og at de måtte følge sine interne runtiner. Jeg har: 1. Laget denne posten for å advare folk om å ikke la seg lure av deres markedsføring 2. Har skrevet youtube-mail til motherboardsorg brukeren på youtube for å få dem til å muligens få kommentar fra han der ASUS fyren som de hadde online som bekreftet zero day warranty. Nå sitter jeg med bare 1 skjerm og har sendt 2 stk tilbake på 14 dagers angre rett. Eneste jeg kan si til folk er hvis dere vil unngå 0-pixel, kjøp ting på nettet og benytt dere av 14-dagers angreretten om dere skulle ha 0-pixel problem. Få refundert prisen dere betalte og bestill skjerm en annen plass, og gjør ny angrerett om nødvendig til dere har skjermer som er i godkjent stand. https://fbcdn-sphoto...647572649_o.jpg Sånn så det ut på pulten min da jeg hadde dem alle oppe....nå sitter jeg bare med 1 skjerm. Jeg vil ha min Eyefinity! Endret 26. februar 2013 av Bufe Lenke til kommentar
olemars Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Virker som et ganske klart tilfelle av villedende markedsføring. Jeg forsøkte å finne ut hva "Premium Range" innebærer men det finnes ingen beskrivelse av dette eller hvilke skjermer som inngår. I tillegg helgarderer de seg med at både generell garanti og ZBD-garanti kan variere mellom regioner etc, uten noen detaljer om disse variasjonene. Den norske siden linker bare videre til den globale versjonen av dokumentet. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Eneste jeg kan si til folk er hvis dere vil unngå 0-pixel, kjøp ting på nettet og benytt dere av 14-dagers angreretten om dere skulle ha 0-pixel problem. Få refundert prisen dere betalte og bestill skjerm en annen plass, og gjør ny angrerett om nødvendig til dere har skjermer som er i godkjent stand. ... Eller kjøp på Lefdal/elkjøp og ha 30 dagers returrett uten å betale for frakt ;-) Lenke til kommentar
Bufe Skrevet 26. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2013 (endret) ... Eller kjøp på Lefdal/elkjøp og ha 30 dagers returrett uten å betale for frakt ;-) Hadde bare elkjøp solgt asus skjermer så... Skjermene er egentlig veldig bra...det er servicen deres som ikke holder mål.. I tillegg helgarderer de seg med at både generell garanti og ZBD-garanti kan variere mellom regioner etc, uten noen detaljer om disse variasjonene. Den norske siden linker bare videre til den globale versjonen av dokumentet. Det burde stått en liste i dokumentet hvilke skjermer som faller under og utenfor garranti, enten ved hovedbetegnelse eller fult modell navn. Endret 26. februar 2013 av Bufe Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 (endret) Dustin.no betaler returfrakt, og de har Asus skjermer. Endret 26. februar 2013 av FiveInline Lenke til kommentar
Bufe Skrevet 26. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2013 Dustin.no betaler returfrakt, og de har Asus skjermer. Takk...blir å kanskje prøve dem neste gang. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 (endret) Vet ikke om det er slik enda, men tidligere ZBD- garantier hos Asus Har kun vært for skjermer/laptops solgt i USA. Denne garantien har ikke vært for verden forøvrig. Siden asus vet hvilke serienr som er solgt til USA eller ikke så kan de sjekke hvilke som faller under denne garantien som kun er for USA. Dette vet jeg fordi jeg spurte asus om ZBD på en laptop med ZBD garanti for et par år siden, og fikk det bekreftet at dette var noe asus i USA hadde for å styrke navnet i et marked de slet med konkurranse fra HP og DELL. Garantien gjaldt ikke resten av verden. Endret 27. februar 2013 av OC-Freak Lenke til kommentar
Bufe Skrevet 26. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2013 (endret) Dette er jo en mulighet men da vil deres nåværende ordning f.eks i norge bryte med kjøpsloven og markedsførings loven. - Hvis deres garranti ordning, når man går via norsk side, ruter deg til en garranti ordning for USA, så skal denne ordningen gjelde også for oss. - Siden de ikke skriftlig i klartekst oppgir forskjeller i garranti, så vil deres nåværende garranti visning være missvisende og brudd mot forbrukere. Folk vil kjøpe produkter basert på en garantiløsning som ikke er korrekt. Jeg lurer faktisk på om jeg skal skrive et brev til forbrukerrådet angående dette, for jeg mener det ikke er rett å ikke gi kundene korrekt informasjon, for å forhindre at de kjøper produkter på feil vilkår. Men takk for Innlegget OC-Freak, det var bra info å få med. Endret 26. februar 2013 av Bufe 1 Lenke til kommentar
Bufe Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 Jeg har i dag klagd ASUS inn for Forbrukerombudet. Hvis vi som norske konsumenter rutes til Amerikansk Warranty Policy og denne ikke spesifiserer - Hvilke skjermer er i hvilken kategori - Hvilke regioner som HVA i garantien gjelder for ....så mener jeg vi som norske konsumenter burde få samme rettigheter som Amerikanske konsumenter. Jeg tok med innlegget ditt OC-Freak i klagen som et eksempel. Takk for infoen. Takk for tilbakemeldinger alle sammen. La oss håpe dette enten får Asus til å sort-på-hvitt lage en spesifikk warranty policy, eller gi oss 0-pixel garanti i norge. Hadde vært fint om vi fikk sistnevnte. . 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå