Gå til innhold

Alle PS4-spill vil være nedlastbare (PS4)

Anbefalte innlegg

Hvor mange spill er det i gjennomsnitt per konsoll? 6-7? Jeg orker ikke begynne å lete, men tror ikke jeg er så langt unna sannheten. Hvis di tar utgangspunkt i 300 GB som jo ikke er noe mer enn på dagens PS3 så vil det gi over 40 GB pr spill. Noen veldig voldsom HD tror jeg ikke blir nødvendig. For husk. Naturlig nok så legger jo Sony seg der at de kommer til å tilfredsstille de fleste og ikke minoritetene som har 50 spill.

Jaha, du ser altså for deg av elkjøp, expert, siba osv kommer til å slutte å selge konsoller? Det ser jeg på som veldig ulogisk. Og jeg ser ikke logikken i at butikkene kommer til å tape på dette, men ikke nettbutikkene.

Nå blir nok spillene større enn de er idag. Plass har vært en issue på Xbox (DVD) lenge. Det funker jo med flere dvd`er, men det er upraktisk. HVa mener du med 6-7 spill? At en kunde som eier en PS3 har kjøpt 6-7 spill?

Idag er konsoll tap, så det man tjener penger på er tilbehør og spill. Poenget mitt er at Sony etc må ha med seg retail på laget. Retail driver butikk og skal tjene penger.

Optisk format vil ikke leve. Husk, mennesker er ikke rasjonelle. Hadde de vært rasjonelle hadde det sikkert vært korrekt det du sier der, men vi kjøper av helt andre grunner. Vi har merketilhørighet, vi ønsker status, vi har en en slags spenning med det å kjøpe noe nytt. Ingen av oss har full oversikt over hele markedet som finnes og poengbasert velger det beste produktet ut fra hva vi er ute etter, vi går mer etter en magefølelse. Sony og MS lager allerede spill for hundrevis av millioner kroner til neste generasjon og slik kommer det nok til å fortsette. Optisk format vil nok fortsatt gjelde lenge ja, men på et tidspunkt vil nok digitalt format ha så mange fordeler at det vil ta større og større del av kaka. Musikkbransjen er et godt eksempel.

Optisk vil forsvinne ja, men det tar tid. Men om det er streaming osm tar over vet vi ikke. Kanskje noe vi ikke kjenner til i dag tar over.

På samme måte som alle spillene jeg kjøpte til iPhone 3G ikke virker på min iPhone 5? Med Gaikai teknologi og digital distribusjon ser jeg nok for meg at de vil holde på én standard og fortsette bakoverkompatibilitet. Noe annet hadde overrasket meg.

Bakoverkompabilitet lønner seg ikke fra Sonys side fordi du skal kjøpe de nye spillene, og kun disse. Ellers kommer ingen til å utvikle spill til PS4. Det er grunnen til at den ble tatt bort på PS3. Hvorfor kjøpe en ny konsoll for å spille gamle spill? Sony og alle utviklere skal ha igjen pengene sine og da må du kjøpe spill. Om du handler bruktspill fra GS tjener Sony ingen penger.

Men at de kan kjøre spill fra Gaikai og tjene penger på den måten vil de nok, men hvor omfattende dette blir anes ikke. Jeg tror de ikke vet helt selv ennå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå blir nok spillene større enn de er idag. Plass har vært en issue på Xbox (DVD) lenge. Det funker jo med flere dvd`er, men det er upraktisk. HVa mener du med 6-7 spill? At en kunde som eier en PS3 har kjøpt 6-7 spill?

Jepp, det stemmer. En gjennomsnittlig PS3-eier har i følge tallene til VGChartz 9 spill. Hvis harddisken på PS4 blir på 320GB gir det utviklerne i overkant av 35 GB pr spill. 500GB gir over 55GB pr spill og 1TB gir 111GB pr spill. I og med at de fleste har klart seg sånn ganske okey på en dual-layer DVD på Xbox 360 vil jeg tro dette ikke akkurat byr på en enormt stor utfordring. Spesielt ikke siden dette er gitt at alle kjøper alle spillene sine digitalt og ingen på blu-ray.

Idag er konsoll tap, så det man tjener penger på er tilbehør og spill. Poenget mitt er at Sony etc må ha med seg retail på laget. Retail driver butikk og skal tjene penger.

Ja, det stemmer nok i stor grad. Men du ser utviklingen. Sony går for mye billigere hardware nå enn de gjorde med PS3. De så hvordan Nintendo fikk suksess med Wii med å gjøre det på den måten og nå låner Sony av Nintendos strategi og lager noe som er billigere å produsere. Konsoll går med tap i begynnelsen, men vi vet jo ikke om de faktisk tjener det inn på slutten?

Bakoverkompabilitet lønner seg ikke fra Sonys side fordi du skal kjøpe de nye spillene, og kun disse. Ellers kommer ingen til å utvikle spill til PS4. Det er grunnen til at den ble tatt bort på PS3. Hvorfor kjøpe en ny konsoll for å spille gamle spill? Sony og alle utviklere skal ha igjen pengene sine og da må du kjøpe spill. Om du handler bruktspill fra GS tjener Sony ingen penger.

Men at de kan kjøre spill fra Gaikai og tjene penger på den måten vil de nok, men hvor omfattende dette blir anes ikke. Jeg tror de ikke vet helt selv ennå.

Kan du gi meg noen tall siden du bare slenger ut at det ikke lønner seg? Jeg er økonom og pleier å tenke i tall og får ikke den tankegangen til å gå opp.

Sliter også litt med å gripe påstanden din om at ingen vil lage spill til PS4 hvis den er bakoverkompatibel. Hvorfor lagde folk spill til PS2 når den var bakoverkompatibel med PS1? Og forresten, jeg tror grunnen til at de fjernet bakoverkompatibiliteten på PS3 var at det kostet for mye å ha PS2 hardware i PS3-en når de solgte den med tap. De prøvde jo så godt de kunne å lage software-emulator for å kjøre PS2-spill, det er jo litt selvmotsigende hvis de skulle fjerne det med vilje.

Sånn som jeg har forstått bransjen så fremforhandler MS/Sony/Nintendo fram avtaler om utviklere som skal lage spill til konsollen når den blir lansert. De er ekstra på for å få gode og så mange spill som mulig. Fordelen med å lansere spill på en splitter ny konsoll er at utvalget er veldig snevert, så en større prosentandel kjøper ditt spill i forhold til andre spill, men brukerbasen er jo betraktelig mindre. Markedet innstiller seg på at det er den nye konsollen som gjelder og det blir mindre og mindre fokus på den gamle konsollen før den gamle da forsvinner. En naturlig utvikling. Jeg har ingen tro på at det hadde vært negativt for Sony om PS4 hadde bakoverkompatibilitet. De som allerede har PS3 får en ny konsoll som varer i mange år og de kan stue vekk den gamle, de som ikke har PS3 får muligheten til å kjøpe en konsoll som varer i mange år, pluss spille mange gulltitler som egentlig er PS3-spill.

Uansett så sier du også klart og tydelig at Sony tjener penger på spill. PS3-spill eller PS4-spill er vel det samme det. Det er der de tjener pengene. Rett gjerne på meg, men jeg klarer ikke forstå logikken din.

Lenke til kommentar

For Sony så handler hele denne businessen veldig mye om å være størst og best. Det er en merkevarebygger for Sony, og med PS3-4-5 etc vil det dra mange synergier. Spill-delen er selvsagt viktig, men fra en business-ståsted handler det også om andre ting enn å tjene penger.

De prøvde å "kongen" med PS3 (Next-gen starter når vi sier det", men dette er jo tonet ned nå siden de fokuserer annerledes for å gjøre det lettere for seg selv. Men det henger endel igjen siden de omtrent kun viser cinematics på spill. Vi husker jo alle disse filmene fra PS3 (Motorstorm og Heavenly Sword for å nevne noen) som skulle vise gameplay. Idag tenker vi at dette er kanskje noe PS4 kan vise....etterhvert.

Når det gjelder bakoverkompabilitet forstår jeg jo at det finnes masse spill der ute som Sony kan tjene penger på, men man kan diskutere om det er strategisk riktig å gjøre den bakoverkompatibel. Det er ikke populært å la være, men slik hensyn kan vi ikke ta. Sony kan ikke se bakover, de må alltid se fremover. Vi ditcher gammel moro. Og de må dra publikum med seg. De vil ikk diskutere regnet osm alt igår. De vil egentlig ha alle med på laget, på reisen med PS4. Da kan de vise at de er best og de driver utviklingen forover. "Det var vi som startet...etc..."

GTA 5 er et godt eksemel på det motsatte. Mange murret og mente det var rart at det ikke kom på PS4 eller Xbox 720. GTA 5 skulle virkelig kicke off NG.SOny og MS ville elsket å ha dette som releasetittel, man må ha en ny konsoll for å spille Men det er jo selvsagt dumt for Rockstar for ved å gi ut på slutten av konsollgenerasjonen maxer de uttaket da "ALLE" har en konsoll. Tenker vel at RDR 1 kommer på NG.

Lenke til kommentar
Bakoverkompabilitet lønner seg ikke fra Sonys side fordi du skal kjøpe de nye spillene, og kun disse. Ellers kommer ingen til å utvikle spill til PS4. Det er grunnen til at den ble tatt bort på PS3. Hvorfor kjøpe en ny konsoll for å spille gamle spill? Sony og alle utviklere skal ha igjen pengene sine og da må du kjøpe spill. Om du handler bruktspill fra GS tjener Sony ingen penger.Men at de kan kjøre spill fra Gaikai og tjene penger på den måten vil de nok, men hvor omfattende dette blir anes ikke. Jeg tror de ikke vet helt selv ennå.

Mulig det ikke lønner seg.

Men at folk ikke kjøper gamle spill for å spille på nye konsoller er feil.

Har kjøpt en god del fra PSN store

og du kan plusse på diverse HD collections.

HD collections er rett og slett oppussede gamle spill hvis du ikke viste det.

Lenke til kommentar

Mulig det ikke lønner seg.

Men at folk ikke kjøper gamle spill for å spille på nye konsoller er feil.

Har kjøpt en god del fra PSN store

og du kan plusse på diverse HD collections.

HD collections er rett og slett oppussede gamle spill hvis du ikke viste det.

Joda, vet det meste om spill ;)

Selvfølgelig kjøper man klassikere til nye konsoller. Men om det er strategisk riktig er en annen sak. Økonomisk vil jeg tror det er det siden utvalget er større. Men samtidig kan man risikere at mange ikke kjøper spill de kanskje hadde kjøpt om de ikke hadde alternativer. Snakker ikke om nerds for de kjøper "alt", men om majoriteten.

Lenke til kommentar

Si meg, hva er poenget med å kjøpe konsoll nå? Xbox 720 ryktes å alltid måtte være på nett, bruktspillsperre, og satsing på digitale spill. Det er jo akkurat det samme som en PC, bare at Microsoft/Sony skal ha langt mer kontroll over brukerne sine. Maskinvaren kan du ikke bruke til mye mer enn spilling, og oppgradere maskinvaren kan man heller ikke. Det er mer eller mindre en låst datamaskin med dyrere spill.

Digitale tjenester er forresten ikke det samme som å kjøpe spill i butikken. Når neste generasjon dør vil de kutte serverne som holder de digitale spillene oppe, og man må igjen kjøpe de på generasjonen som kommer etter det.

Lenke til kommentar

Si meg, hva er poenget med å kjøpe konsoll nå? Xbox 720 ryktes å alltid måtte være på nett, bruktspillsperre, og satsing på digitale spill. Det er jo akkurat det samme som en PC, bare at Microsoft/Sony skal ha langt mer kontroll over brukerne sine. Maskinvaren kan du ikke bruke til mye mer enn spilling, og oppgradere maskinvaren kan man heller ikke. Det er mer eller mindre en låst datamaskin med dyrere spill.

Stort sett samme situasjon som konsollane alltid har vært i med andre ord( med teknologiske forbehold) Ellers er det som du sier, mye rykter. Og inntil videre er det jo nettopp det.

Lenke til kommentar

Stort sett samme situasjon som konsollane alltid har vært i med andre ord( med teknologiske forbehold) Ellers er det som du sier, mye rykter. Og inntil videre er det jo nettopp det.

Om ryktene stemmer har de i såfall fjernet alt som skapet gleden med konsollen.

Lenke til kommentar

Digitale spill? Når de skal drive med spillutleie håper jeg også at de tar leiepriser på spillene.

Det er bare en annen distribusjonsform. Om du kjøper det på plate eller som nedlastbar blir det samme ift. eierskap. Dvs. i begge tilfeller har du kun kjøpe en brukslisens.

I starten var jeg skeptisk til Steam, men nå må jeg si at det er en lettelse å slippe å fylle leiligheten med mange tonn optiske plater for musikk, film og spill. Hvis en skytjeneste kan holde orden på alle mine kjøp av slik art så er det helt toppers og dermed kan jeg bruke verdifull plass i heimen til andre ting.

Men det er også ulemper:

En utfordring er at PSN ol. går spillbutikkene i næringa når de ikke åpner for at de også kan delta i denne utviklingen. De skulle gjort det mulig for oss å handle spillene digitalt i hvilken som helst spillbutikk (man får kode man legger inn på konsollen, typisk redeem code rutine) og lastet de ned fra PSN evt. proxy servere i Norge. Kjøper man spillene i en norsk spillbutikk laster man da ned fra norske proxy servere som gir raskere nedlasting el.

Den største ulempen er at jeg ikke har sett digdis løsninger som tillater deg å selge spill fra biblioteket ditt til andre. Altså digitalt distribuert bruktsalg.

I utgangspunktet bør det ikke være noe som helst i veien for at jeg skal kunne selge mine Steam spill til andre på Steam. Eller spill jeg har kjøpt på Xbox Live til andre medlemmer.

På denne måten så hindrer Steam, Xbox Live og PSN bruktsalg selv om de sier noe annet.

Hva bør bli implementert.

I mine øyne burde det vært et krav om at enhver spillportal som PSN osv. skal inneholde en markedsfunksjon hvor man enkelt kan legge ut sine spill for salg til andre. Om man er redd for at folk skal bruke pengene sine andre steder så kan man begrense bruktsalg utelukkende til egen valuta. MSpoints, SteamPoints, PSNpoints etc. som man kan bruke for å kjøpe nye spill, dlc eller innhold.

Ergo, likte jeg ikke Forza Horizon kan jeg selge det med enkelhet og kjøpe noe annet for poengene, eks. mikrotransaksjoner i et annet spill osv.

Det skulle også vært mulig for meg å selge spillene mine til GameStop og lignende aktører på Xbox Live for ekte penger. Slik at hvis jeg ikke finner kjøpere til MSpoints summen jeg legger ut som buy-out etc. så kan jeg selge raskt til GameStop for deres listepris på bruktkjøp eller bytte i andre spill på GameStop osv. GameStop kan så selge spillet videre for markedsvaluta. Aktører som GameStop må da være godkjent som forhandler på Xbox Live av MS.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

For Sony så handler hele denne businessen veldig mye om å være størst og best. Det er en merkevarebygger for Sony, og med PS3-4-5 etc vil det dra mange synergier. Spill-delen er selvsagt viktig, men fra en business-ståsted handler det også om andre ting enn å tjene penger.

Business handler kun om å tjene penger og ikke noe annet. Å bygge merkevare handler også om å tjene penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...