GCardinal Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Og man bruker mindre blekk på å printe ut utbrente bilder Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Liker ikke at bildene er utbrent når de er tatt, Nikon er fint lite glad i overeksponerte da det er fint lite sjanse i å redde de, har man klart å få en helt hvit panne så forblir den det uansett hvor mye man skrur ned hvit eller høylys. Men å bruke det som en effekt i redigering har jeg ingenting imot selv, jeg liker å ha kontroll selv på resultatet, ikke tilfeldigheter. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 Jeg liker «feel'en» til bildet, og jeg synes at det er et godt selvportrett.. Jeg antar at originalen er langt mere kjedelig, enn hva du har fått til her..? Bildet er ikke direkte dårlig orginalt heller, men det er så klart i farger og viser jo litt mer slik det faktisk var. Personlig er jeg ikke spesielt fan av komponeringen og bildet er lagt inn kun for å brukes som eksempel Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2013 Her er et bilde jeg er ganske fornøyd med som forteller en historie om både ferieturen og andre mer grusomme ting som har skjedd. Bildet er tatt gjennom en glassdør (Var ikke lov til å entre rommene) av et rom i "Dødsblokka" i Auschwitz. Rett på utsiden av vinduet i rommet kunne man se "dødsmuren" hvor fanger ble skutt. Det skal sies at mye var utbrent i raw-filen også, men jeg valgte å gjøre det enda "værre" enn det var for å illustrere at det nå er "fred" på utsiden av vinduet og at denne freden lyser inn i rommet. Her er vertfall bildet: Lenke til kommentar
CardinalGuzman Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 Her er et bilde jeg er ganske fornøyd med som forteller en historie om både ferieturen og andre mer grusomme ting som har skjedd. Bildet er tatt gjennom en glassdør (Var ikke lov til å entre rommene) av et rom i "Dødsblokka" i Auschwitz. Rett på utsiden av vinduet i rommet kunne man se "dødsmuren" hvor fanger ble skutt. Det skal sies at mye var utbrent i raw-filen også, men jeg valgte å gjøre det enda "værre" enn det var for å illustrere at det nå er "fred" på utsiden av vinduet og at denne freden lyser inn i rommet. Her er vertfall bildet: Flott og utbrent Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2013 Godt å få det "godkjent" Da kan vel tråden settes som løst vil jeg tro Lenke til kommentar
tech8 Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 (endret) Ingen tegning i vinduet, hva!!!? Nei da, i dette tilfellet er jo høylyset i vinduet brukt aktivt som en effekt. Ser absolutt ingen problemer med å bruke gjengrodde eller utbrente områder for å skape opplevelse av lengsel, tristhet, glede, sorg ol. Jeg er også av den mening at det tekniske aldri må gå foran det kunstneriske. Endret 28. februar 2013 av tech8 2 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 Men å bruke det som en effekt i redigering har jeg ingenting imot selv, jeg liker å ha kontroll selv på resultatet, ikke tilfeldigheter. Jeg er helt enig. Jeg ser en tendens i tråden til å sette det kunstneriske opp mot det tekniske. Det er etter min mening feil tolkning av postene. Det vil være mer presist å si at det handler om å sette det uforutsigbare (klipping i kamera) opp mot det forutsigbare (photoshop). Alle(?) er enige om at "alt er lov" i sluttproduktet. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2013 La oss si jeg kjørte en HDR på detet bildet hvor alt på utsiden av vinduet fikk "naturlig" lys uten utbrenthet. Da ville hele bildet fortelle en helt annen historie enn den jeg vil formidle og da hadde jeg rett og slett ikke likt det like godt. Lyset illustrerer fred og ro over ett sted som har innehold en rekke grusomheter over lang tid. jeg synes dette blir en god kontrast til hva som faktisk har skjedd. I mine øyne sier liksom bildet "Det onde er nå over". Rent teknisk med tanke på perfekt komposisjon etc. så hadde det nok ikke vunnet noen "priser" men historien det forteller er liksom hele kluet her etter min mening. 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 La oss si jeg kjørte en HDR på detet bildet hvor alt på utsiden av vinduet fikk "naturlig" lys uten utbrenthet. Da ville hele bildet fortelle en helt annen historie enn den jeg vil formidle og da hadde jeg rett og slett ikke likt det like godt. La oss si at du brukte exposure bracketing (eller hadde et kamera med tilstrekkelig native DR) til å bevare både highlights og skygger. Og så brukte slidere i Photoshop (eller Lightroom) til å klippe vinduene som du har gjort i kamera. Ville du ha likt bildet mindre da? -k Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2013 Mulig jeg hadde likt bildet bedre da, men når man er på omvisning i Auschwitz midt i turistsesongen og man går inn i bygningene i puljer, så blir det lite tid til slikt. Bildet er også tatt gjennom en glassdør, men var heldig å unngå mye gjennskinn. Det var nemmelig ikke lov til å bevege seg inn i rommene. Så det blir mye hvis/hvordan etc. og man kan være etterpåkloke, men ut fra omstendighetene så synes jeg at jeg var skikkelig heldig med det bildet der. Har heller ikke sett mange (om noen) lignende bilder som finnes på nettet. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 Mulig jeg hadde likt bildet bedre da, men når man er på omvisning i Auschwitz midt i turistsesongen og man går inn i bygningene i puljer, så blir det lite tid til slikt. Bildet er også tatt gjennom en glassdør, men var heldig å unngå mye gjennskinn. Det var nemmelig ikke lov til å bevege seg inn i rommene. Så det blir mye hvis/hvordan etc. og man kan være etterpåkloke, men ut fra omstendighetene så synes jeg at jeg var skikkelig heldig med det bildet der. Har heller ikke sett mange (om noen) lignende bilder som finnes på nettet. Jeg forstår godt at tidspress legger begrensninger på hvor mye "fikling" man kan gjøre. Jeg hevder heller ikke at bildet nødvendigvis ville ha blitt bedre. Jeg hevder bare at det å overstyre kameraet med vilje, dersom man har tid og mulighet til å fange hele scenens dynamikk, neppe tilfører bildet noe utover det man kan gjøre i Photoshop & co. Hvis du f.eks trenger blitz (for å jevne ut belysning eller fokusere på noe spesielt) og scenen jevnt over er så lys at du sliter med klipping så er det selvsagt noe helt annet: da kan kunstneriske ambisjoner mhp belysning, dof, lukkertid være viktigere enn evt brente høylys. Dette er relevant når man tar bilder på stranda, 1/250s, f/10, ISO100, masse blitz for å lyse opp skygger, og høylys brenner ut. ND-filtre vil kanskje funke men er ikke alltid for hånden. Photoshop er dårlig egnet til å emulere blitz :-) Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2013 Det skal sies at hvis dette bildet hadde fått en "korrekt" eksponering med mindre støy etc. så hadde det i mine øyne vert ødelagt. Joda, det hadde fortalt "sannheten" på en bedre måte ved at det faktisk viste rommet slik det var, men jeg synes bildet mitt forteller den historien JEG vil formidle og det er det viktigste Uansett, så gjorde 5D'en med 35mm'ern en fenomenal god jobb der borte Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 Det viktigste er jo at fotografen selv er fornøyd. Syns det er bra gjort å klare å tenke ut en slik komposisjon med å brenne ut vinduene for å illustrere fred. Om man bak gitteret kunne sett den muren du nevner hadde det jo blitt et annet bilde, mer hvordan de så det - de som satt der og ventet. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2013 Muren var lenger inn i gården på utsiden så det hadde ikke blitt en naturlig kameravinkel selv om jeg fikk gå inn i rommet Rommene var veldig mørke og dystre og på utsiden av vinduene så skinte solen, så jeg var helt avhengig av sollyset for å få noe som helst lys (eller lys nok) i rommene. Glassdørene hindrer jo all bruk av blits. Ikke var det lov å bruke blits heller. Men som sagt, bracketing hadde vert tingen hvis tiden hadde vert på min side og det hadde gitt langt mer detaljer i bildet, men da hadde som sagt ikke historien bak vert like tydelig i mine øyne Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 (endret) Dette brent ut i etterbehandlingen.Ja og er enig med trådstarter att ikke alle motiv dette passer for...om dette gjør..tja det får dere bestemme;) Endret 28. februar 2013 av Jan Erik Engan Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 (endret) Liker ikke at bildene er utbrent når de er tatt, Nikon er fint lite glad i overeksponerte da det er fint lite sjanse i å redde de, har man klart å få en helt hvit panne så forblir den det uansett hvor mye man skrur ned hvit eller høylys. Men å bruke det som en effekt i redigering har jeg ingenting imot selv, jeg liker å ha kontroll selv på resultatet, ikke tilfeldigheter. Prøvde på ett lite studio kurs dette du nevner du ikke liker...to softbokser som mot lys brant ut den hvite bakgrunnen helt hvit,så her mener jeg det passer å gjøre det i shooten..eller det som passer deg best selvfølgelig;) Endret 28. februar 2013 av Jan Erik Engan Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2013 Dette brent ut i etterbehandlingen.Ja og er enig med trådstarter att ikke alle motiv dette passer for...om dette gjør..tja det får dere bestemme;) Jeg synes det er flott, og det er tydelig at du ikke har gjort noe desperat forsøk på og fjerne utbrente områder. Så ja, jeg likte det Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 Og man bruker mindre blekk på å printe ut utbrente bilder På den andre siden: om du ser bildet på en OLED/plasma/soneinndelt-LEDbaklyst LCD-skjerm (puh) så bruker du mer energi på å vise bildet :-) -k Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 Her er et lite "selvportrett" som jeg mener ser bra ut med utbrente områder. Orginalen er langt mørkere og har ingen utbrente områder. Hva mener dere? Ikke dårlig dette..noe av konturen på hodet forsvinner her da...den ville jeg hatt med svakt;) Jeg synes det er flott, og det er tydelig at du ikke har gjort noe desperat forsøk på og fjerne utbrente områder. Så ja, jeg likte det Nå var ikke dette utbrent i utgangspunktet...gjort i etterbehandlingen;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå