WeirdFace Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Hvis en person blir utsatt for drapsforsøk men overlever, og den personen som prøver å drepe stikker av, og aldri blir funnet igjen. Hvor lang tid har politiet på å finne den som gjennomførte drapsforsøket før foreldelsesfristen trer inn ? Jeg har hørt at både drap og drapsforsøk har en foreldelsesfrist på tjue år, stemmer dette ? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Google svarer på det meste KILDE Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Kan jeg spørre hva som legges i denne foreldelsesfristen? Hvis jeg for 26 år siden ble utsatt for et drapsforsøk, og gjerningsmannen sto frem med full tilståelse idag, ville ikke personen blitt straffet? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Riktig. Det er jo veldig i vinden for tiden, bare med voldtekt/sedelighet og ikke drap. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Takk for svar. Jeg følger opp en til: er det noen foreldelsesfrist for frifinnelse? Det hadde jo vært helt absurd om en person hadde sittet inne over 25 år (forvaring) ikke skulle bli frifunnet dersom det etter fristen skulle dukke opp nye bevis/tilståelser Lenke til kommentar
ole-jakob Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Det er ingen foreldelsesfrist for gjenopptakelse av en rettskraftig dom. De nærmere reglene finnes i Straffeprosessloven kapittel 27 Det aktuelle grunnlaget i tilfellet du nevner vil være § 391 nr.3 Til gunst for siktede kan gjenåpning kreves: 3) når det opplyses en ny omstendighet eller skaffes frem et nytt bevis som synes egnet til å føre til frifinnelse eller avvisning eller til anvendelse av en mildere strafferegel eller en vesentlig mildere rettsfølge. I sak hvor det ikke er idømt frihetsstraff' date=' overføring til tvungent psykisk helsevern etter straffeloven § 39, tvungen omsorg etter straffeloven § 39 a eller rettighetstap, kan det ikke påberopes nye opplysninger eller bevis som vedkommende burde ha gjort gjeldende på et tidligere tidspunkt.[/quote'] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå