Rattata12 Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Noen som vet noe som kan hjelpe? Lager timelapse og da får jeg 1-5 slike per 500 bilde. Får også 1-2 om jeg skyter store panoramaer. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Kan være minnekortet som er delvis defekt - hva slags minnekort kjører du? Og - formaterer du minnekortet i kameraet? Helst mellem hver gang du bruker det? Lenke til kommentar
Rattata12 Skrevet 26. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2013 Kan være minnekortet som er delvis defekt - hva slags minnekort kjører du? Og - formaterer du minnekortet i kameraet? Helst mellem hver gang du bruker det? SanDisk Extreme CF 16GB 60MB/s og ja, det gjør jeg altid Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Ser ut som et defekt minnekort. Det hender en sjelden gang med SanDisk også. Lenke til kommentar
Rattata12 Skrevet 26. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2013 Ser ut som et defekt minnekort. Det hender en sjelden gang med SanDisk også. Er dette garanti? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Er dette garanti? Det vil jeg si. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Som sagt kan det være kortet. Men lurer litt. Hvordan overfører du bildene til dataen? Rett fra kameraet eller kortleser? Og har du prøvd å åpne de ødelagte filene i annet program? Grunnen til at jeg spør er for at du da får snevret inn i feilsøkingen. Nå er det for lite info til å mene noe som helst egentlig, bortsett fra at noe er galt.. Om du enda har filene på kortet ville jeg prøvd å overføre de som du har feil på en gang til. Lenke til kommentar
Rattata12 Skrevet 26. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2013 (endret) Det vil jeg si. Hmm, så var det å overtale Japan Photo med at det er kjøpt hos de, fordiom jeg ikke har kvittering.... Som sagt kan det være kortet. Men lurer litt. Hvordan overfører du bildene til dataen? Rett fra kameraet eller kortleser? Og har du prøvd å åpne de ødelagte filene i annet program? Grunnen til at jeg spør er for at du da får snevret inn i feilsøkingen. Nå er det for lite info til å mene noe som helst egentlig, bortsett fra at noe er galt.. Om du enda har filene på kortet ville jeg prøvd å overføre de som du har feil på en gang til. Jeg ovf. vha. USB kabel direkte i kamera. Har prøvd samme råfil i Preview (jeg tenkte det samme som deg at det kunne trolig være Lightroom som fucket seg) men samme der også, bare at da var det rosa området blankt. Skal uansett kjøpe meg flere minnekort (Kingstom 600x Ultimate 16GB) samt en kortleser, men må først oppklare dette (har 4 kingston kort, ingen problemer med de til nå). EDIT: Bestiller meg en kortleser og noen nye kort, så får jeg prøve på nytt (bildene blir ikke slettet fra kortet inntil da). Om noen har noen spørsmål for å finne ut hva problemet kan være, så er jeg takknemmelig og svarer ASAP. - 7D med grep samt 15-85mm er brukt - SanDisk 60MB/s 16GB kort er brukt - Ovf. vha. USB direkte i kamera til en stasjonær mac (hackintosh). Har opplevd dette før men da 1 bilde på totalt 16GB med bilder, nå begynner det å bli hyppigere, så at kortet er i ferd med å daue, kan kanskje være en veldig sannsynlig teori. Endret 26. februar 2013 av Rattata12 Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Og du bruker lightroom til overføringen fra kameraet? Eller Canon sitt, "hva det nå enn heter"-program? Man kan jo ikke være sikker før man har prøvd alle muligheter, derfor jeg også mener at man bør prøve overføre en gang til for å være sikker på at det ikke har skjært seg under import. Om samme fil feiler to ganger er det jo sannsynlig at det er noe med fila. Jeg ville vel også prøvd å ta ut batteriet fra kameraet en stund og prøvd å overføre på nytt. Hele tiden med tanken om å innsnevre feilsøkingen. Lenke til kommentar
Rattata12 Skrevet 26. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2013 Og du bruker lightroom til overføringen fra kameraet? Eller Canon sitt, "hva det nå enn heter"-program? Man kan jo ikke være sikker før man har prøvd alle muligheter, derfor jeg også mener at man bør prøve overføre en gang til for å være sikker på at det ikke har skjært seg under import. Om samme fil feiler to ganger er det jo sannsynlig at det er noe med fila. Jeg ville vel også prøvd å ta ut batteriet fra kameraet en stund og prøvd å overføre på nytt. Hele tiden med tanken om å innsnevre feilsøkingen. Jeg skal forsøke, bruker Apple sitt (Image Capture). Kan forsøke Lightroom samt en gang til av Apple sitt eget. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 (endret) Hva hvis du prøver å overføre de samme bildene fra samme minnekort via: -Kabelen en gang til? -Minnekortleser? -En annen USB-kabel til en annen USB-plugg på maskinen? Kan også være USB-kabelen som er det svake punktet - det viktige er å finne ut om det overførte bildet er feil, eller om det er råbildet på minnekortet som er feil. Det kan også være en idé å blåse litt/rengjøre både kort og nedi kortbrønnen - kanskje det er støv der, som kan forårsake en periodisk dårlig kontakt? Endret 26. februar 2013 av Trondster 1 Lenke til kommentar
Rattata12 Skrevet 26. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2013 (endret) Hva hvis du prøver å overføre de samme bildene fra samme minnekort via: -Kabelen en gang til? -Minnekortleser? -En annen USB-kabel til en annen USB-plugg på maskinen? Kan også være USB-kabelen som er det svake punktet - det viktige er å finne ut om det overførte bildet er feil, eller om det er råbildet på minnekortet som er feil. Det kan også være en idé å blåse litt/rengjøre både kort og nedi kortbrønnen - kanskje det er støv der, som kan forårsake en periodisk dårlig kontakt? I'll do my best (Sophie) :p Har ikke minnekortleser* Endret 26. februar 2013 av Rattata12 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 (endret) Hva hvis du kikker på samme bildet bakpå kameraet? Spesielt hvis du prøver å "zoome" inn på det i områdene som er "borte" på datamaskinen? Endret 26. februar 2013 av Trondster 1 Lenke til kommentar
Rattata12 Skrevet 26. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2013 De er fine der, prøvde nå også på Retina'n med en annen USB kabel. Skal gå igjennom alt nå å se om jeg klarer å finne feilen. Minnekortet er da "helt" fint (Men bestiller nok to nye uansett) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Det er lite å hente ved å sjekke bak på kamera; da den kun viser preview-jpeg'en. Og den blir sjelden ødelagt. Lenke til kommentar
Rattata12 Skrevet 26. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2013 Ser ut som USB kabelen kan ha vert problemet, sier tråden som "løst" nå, oppstår problemet igjen så fjerner jeg "løst". Minnekortet ser ut som å ikke være noe ødelagt. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Det er lite å hente ved å sjekke bak på kamera; da den kun viser preview-jpeg'en. Det kommer an på kameraet. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Det kommer an på kameraet. Tror emnetittelen gir en pekepinne 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Tror emnetittelen gir en pekepinne Er ikke sikker på om du "bare" ser thumbnail med review bakpå kameraet - jeg mener jpeg-thumbnailen i CR2-filene er så små at de ikke kan inneholde så mye informasjon man kan se ved review av bildene bakpå kameraet.. Lenke til kommentar
Rattata12 Skrevet 2. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2013 (endret) Vel, jeg må nok sjekke minnekortet allikavel folkens... Jeg vil grine nå :p 9 av 179 bilder er ødelagte. Må bestille meg ett eller to nye kort.... Endret 2. mars 2013 av Rattata12 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå