Gå til innhold

Støvtiltrekkende skjorte - Hvorfor?


Cooky

Anbefalte innlegg

Jeg har en del skjorter, men vil her bare ta for meg de 2 jeg bruker mest.

 

Dette er en svart og en veldig mørkegrå skjorte, og begge blir behandlet på akkurat samme måte (vasket med vanlig vaskemiddel, hengt til tørk for så å bli satt inn i kleskapet før bruk).

 

- Den svarte skjorten skal være laget av 65% Polyester og 35% Bomull.

Denne skjorten er som en magnet for strøm og hår, og jeg "må" bruke limrull på den nesten hver dag.

 

Jeg MÅ iallefall gjøre det hver gang jeg skal utendørs, for å ikke bli sett på som "mannen/gutten som samler på støv", eller lignende.

 

- Den mørkegrå skjorten aner jeg ikke hva er laget av, fordi det ser ut som lappen som dette er skrevet på, er blitt revet eller klippet bort på et tidspunkt.

Men den er mye glattere, mykere, og tiltrekker seg nesten ikke støv i det hele tatt.

 

Dette vet jeg av den grunn at jeg ikke trenger å bruke limrull på den mer enn maks 1-2 ganger i uker.

 

- Har noen av dere ideer til hvorfor den svarte skjorten tiltrekker til seg så mye støv og hår, og hva jeg kan gjøre med det (akkurat nå er det å brenne/kaste den, som står øverst på listen)?

Og hvorfor den grå skjorten ikke tiltrekker seg så mye hår og støv?

 

- Hva burde jeg gå etter når jeg kjøper skjorter på nettet, dersom jeg ønsker skjorter beskrevet som den grå?

 

Takker for svar :)

Endret av Cooky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke er servitør vil jeg anbefale deg å holde deg borte fra svarte skjorter. Mørke skjorter er forsåvidt mindre pent i mine øyne. Polyester er også uønsket å ha i en skjorte fordi det puster langt ifra like godt som rene bomullsskjorter, holder mye mer på lukt, og smelter inn i huden hvis det blir utsatt for høy varme eller flammer.

Endret av cbfn
Lenke til kommentar

Hvis du ikke er servitør vil jeg anbefale deg å holde deg borte fra svarte skjorter. Mørke skjorter er forsåvidt mindre pent i mine øyne. Polyester er også uønsket å ha i en skjorte fordi det puster langt ifra like godt som rene bomullsskjorter, holder mye mer på lukt, og smelter inn i huden hvis det blir utsatt for høy varme eller flammer.

 

Jeg liker svarte/mørkegrå skjorter.

Endret av Cooky
Lenke til kommentar

Polyester er som plastikk: det blir veldig fort elektrostatisk og dermed tiltrekker seg støv. Svart + polyester er en ganske bra combo for støvtiltrekking. Anbefaler deg å heller prøve skjorter av ren bomull. Trenger ikke koster noe særlig mer enn 3-4-500kr per skjorte. Og dersom du mener at du bruker dem mye, så er det enda en god grunn til å investere i en bomulls-skjorte fremfor polyester.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da er det dessverre et faktum at sort trekker til seg mer støv enn andre farger, det må du nok leve med.

 

Nei. Det er ikke et faktum (i så fall, henvis til kilder).

Men det som er et faktum derimot er at støv er mye mer synlig på svarte klær enn på andre klær med mer "vanlige" farger.

 

Limruller legger i tillegg fra seg limrester, som fører til at stoffet trekker til seg mer støv, som fører til at du bruker limrullen oftere.

 

Dette er iallefall ikke min erfaring.

Endret av Cooky
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...