Eriksendrul Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Har et Sapphire radeon HD 7950 3 gb kort Vifta fungerer som den skal men noen ganger skrur den fort opp viftehastighet i kanskje ett sekund før den går tilbake til normalen, Den går fra 30% til 60% ( Eksempeltall) viftekapasitet i mellom 0,5 til 1 sekund før den går tilbake til normalt igjen og dette kan skje med mindre en 5 sekunders mellomrom Akkurat som om du selv skulle skru den fort opp og ned med en bryter, Det normale her ville være om dataen var for varm men den er på 30 grader og det skjer oftest når jeg ikke bruker dataen , Jeg veksler inn og ut mellom auto og manuell fan control ettersom jeg spiller/ikke spiller. Men mens jeg spiller er ofte vifta på 50-60 % ( Manuelt ) og tempraturen ligger da på 40-50 grader. Noen som har noen ide om hvorfor skjermkortet får disse "nappene" ? Utrolig plagsomt og våkne til det om jeg evt skulle sovne med dataen på. Lenke til kommentar
Bit44 Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Har et Sapphire radeon HD 7950 3 gb kort Vifta fungerer som den skal men noen ganger skrur den fort opp viftehastighet i kanskje ett sekund før den går tilbake til normalen, Den går fra 30% til 60% ( Eksempeltall) viftekapasitet i mellom 0,5 til 1 sekund før den går tilbake til normalt igjen og dette kan skje med mindre en 5 sekunders mellomrom Akkurat som om du selv skulle skru den fort opp og ned med en bryter, Det normale her ville være om dataen var for varm men den er på 30 grader og det skjer oftest når jeg ikke bruker dataen , Jeg veksler inn og ut mellom auto og manuell fan control ettersom jeg spiller/ikke spiller. Men mens jeg spiller er ofte vifta på 50-60 % ( Manuelt ) og tempraturen ligger da på 40-50 grader. Noen som har noen ide om hvorfor skjermkortet får disse "nappene" ? Utrolig plagsomt og våkne til det om jeg evt skulle sovne med dataen på. Hei! Jeg har et par 7950 liggende og jeg husker det ene kortet's vifte spant opp hver gang jeg startet PC'en og slo den av. Det føltes liksom som en turbo eller en funksjon som ville fjerne mest mulig varme fra kortet før viftene ble slått av Dette var for meg aldri plagsomt, så jeg brydde meg aldri nevneværdig om det. En av grunnene til problemet du beskriver kan være at temperatur sensorene på grafikkortet ditt kan være defekte slik at det opplever grafikkortet varmere enn det er. Deretter forteller grafikkortet driverne om å skru hastigheten opp på vifta. Prøv å bruke Sapphire Trixx isteden for ccc for å justere viftehastigheten. Tror ikke det vil hjelpe, men du kan jo alltids prøve! Alternativt kan du jo slå av PC'en å flytte BIOS jumperen på skjermkortet og se om dette hjelper, men jeg har ikke stor tro på det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå