Gå til innhold

Bygging av server for hjemmebruk - hvilke komponenter

Anbefalte innlegg

SOm følge av stadig økende antall gigabyte med digitale filer (både bilder og film) vurderer jeg å bygge en en "PC" som kan fungere som server. Da både mht det å lagre filene og samtidig kunne aksessere raskt uten å ty til cd/tilsvarende.

JEg har til nå fylt opp 3 HDD med tilsammen 250 GB med denne typer filer og det begynner å bli fullt. I tillegg har jeg et antall CD'er.

JEg har følgende krav til serveren:

- Må kunne fungere mot 3 andre PC'er med XP, 2 stasjonære og en bærbar

- Må være skalerbar mht antall disker

- Initialpris maks 8.000,-

Hvilke komponenter anbefaler dere til dette formålet? Kan jeg benytte et eller annet Linux produkt eller må jeg gå til anskaffelse av Windows sin server versjon?

Anbefalinger og råd mottas med STOR takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linux klarer jobben fin-fint. Den kjører stabilere windows filservere enn windows gjør selv.

Stort sett alle systemer er skalerbare mhp diskplass.

Jeg gjorde en lignende sak for snart ett år siden, jeg fant det billigste hovedkortet jeg kunne finne og en Duron 1.3 GHz, hovedkortet, et MSI kort, hadde integrert lan, lyd og vga (trengte ikke lyden)

Den står nå i stua og server vårt lokale nettverk med det som måtte trenges av disk og nettverkstjenester.

Det du kan vurdere, er gigabit nett for raskere fil overføring, hvis det er ditt primære behov. Det medfører dyrere switcher og dyrere nettkort

Lenke til kommentar

Hei,

har selv satt opp en boks, med en VIA 733MHz cpu (holder med passiv kjøling), 256MB ram, døtta inn en HighPoint 4 kanals ide-raid kontroller og 8stk ide 4500rpm disker. Denne kjører Win2000 Pro, kun fordi jeg ikke har fått ut fingern å lært meg linux ennå.. Konverterer tvært til linux, når jeg føler meg habil nok på det.

Streamer filmer og mp3, samt installerer os, apps og spill fra den. Kjører nettet på 100Mbit Full Duplex!!

Stille og bra filtjener!

:)

Lenke til kommentar

Tror hovedsaken blir aa skaffe seg et bra nok kabinett, som kan ta nok disker (utvidelsesmuligheter). Tror ogsaa linux og samba er et bedre alternativ enn windows som server, selv om det kanskje er en litt hoeyere terskel i starten. Men tror det finnes en del programmer som hjelper deg med oppsett av samba. Kan jo ogsaa bruke linux til mer enn bare disk-server da :)

Samba er forresten den delen av linux du bruker til deling av filer. Dette ligger med paa alle nyere linux-distroer. Takler 3 maksiner greit, sikkert en god del mer og :)

Har sett litt paa dette selv, og lurer paa aa ikke bruke et gammel hovedkort og cpu, utvide med en kontroller og putte inn saa mange harddisker som mulig. Et kontroller-kort er ogsaa en meget fin ting, da du kan ha langt flere enn 4 hd i maskinen din med et slikt. Tror et godt kabinett er noe som kommer til aa trekke prisen paa systemet ditt opp. Men naa vet jeg ikke hvor mye plass du har behov for. Jeg tenkte meg et system med minst 500 gb, og da er en ok stroemforskyning et must. Har vaert en del diskusjon paa kabinett tidligere i dag dog, men har ikke postlinken her i hodet :(

Et kult produkt er Promise sin SX4000 kontroller, den stoetter raid 5 (fart og sikkerhet). Den koster kasnkje litt mye i forhold til hva du skal med produktet, men er du bekymret for dataen din, er det gull verdt. Koster dog over 2000.

Dersom den baerbare er wireless, sjekk ut om kortet du anskaffer takler linux (noen av wlan kortprodusentene liker ikke linux-driver til sine produkter)

Over til selve maskinen:

Gaa for det billigste hovedkort og cpu, men ha en del minne i maskinen (256mb) Ha et bra nettverkskort, i begynnelsen vil du sannsynligvis ikke trenge noen kontroller, men kjoep et romslig kabinett, spessielt dersom du kommer til aa oeke datamengden over tid. Skjerm trengs jo ikke, bruker du denne maskinen med linux, kan du bare konfigurere det du trenger over nettverket. (bare koble den til skjerm og tastatur i starten) Jeg ville ogsaa tatt et ordentlig kabinett, med en del vifter, som holder hd kalde og oeker levetiden paa diskene. Skal den bare staa i nettverk kan den sikkert stues vekk i et kott eller bak en sofa :)

Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle foreslått noe billig og greit, ville det kanskje sett slik ut:

CPU: Intel Celeron 2.0 GHz Boxed PC400 - 696,00

HK: Asus P4PE/GL/F/S-ATA Hovedkort 478/533 - 987,00

Ram: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB m/Winbond - 1083,00

Skjermkort: Sapphire Radeon 7000 32MB SDR - 299,00

GFX/Hk/CPU/ram = 3065,00

Kabinett: Chieftec Dragon Medium Tower m/dør Sølv - 996,00

2x Western Digital Caviar 120GB IDE 7200RPM - 2x 1015,00 = 2030,00

Western Digital Raptor 36,7GB S-ATA - 1362,00 (til os)

Plextor CD-spiller IDE 54x Intern 254,00

Os-disk/lagring/kabinett/cdrom = 4642,00

Pris for en komplett "server" med 240gb lagring (+36gb til os): 7707,00

Dette var bare ett raskt forslag men..

-Magnus

Lenke til kommentar
Kjøp billigst mulig hardware, rikelig med RAM (256MB+) og et godt kabinett (og god PSU).

Selv har jeg en fil-server som har 350MHz CPU... Funker fett!

Kjør enkel Linux med Samba!

Tipper både linux og windows vil funke bra som server.

Ang. Hardware trenger du ikke all verden. Det viktigste er et stort nok kabinett til mange disker, vifte-kjøling til diskene og stor nok PSU.

Du kan fint spare inn på hovedkort, CPU, ram osv. ved å bruke et gammelt system. Bare pass på at biosen og Windowsen/linuxen kan oppdateres til å takle store nok disker. Tipper det er nok med 128MB SDram, 300-1000MHz CPU, 100Mbit/s nettverkskort, RAID-kontroller (helst uten å kjøre diskene i raid, evt RAID5 om du absolutt vil ha raid.)

NB. Legg merke til at du neppe trenger CD-rom, diskettstasjon, lydkort, skjermkort, skjerm, tastatur, mus, høytalere og annet eksternt utstyr. Du trenger kun å låne dette fra en annen PC ved installasjon. Deretter kan du fjerne "halt on KBD/VGA" i biosen, reboote og styre PC'n via nettverket. Altså via "Microsoft remote computing", "Netop", "RemotePC", "VNC" eller tilsvarende.

Lenke til kommentar

Promise sine kontrollere er generelt veldig bra, men kjenner flere som har problemer med Linux drivere til disse. Men selvfølgelig, andre kan ha hatt mer hell!

Anbefaller f.eks. "HighPoint 454", som er en god 4 kanals kontroller, støtter Raid5 og er billigere en Promise.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...15&GrpID=7&s=pl

Har selv fått tak i et Aopen Hx08 kabinett, som jeg med hjelp av Microplex duppeditter .. kan skvise inn 18 disker i.

http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...=MF30G&toc=2680

http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...IN7500&toc=2680

Satt opp kabinett og drevrammer, neste blir å leite opp et "heftig" power og et greit hovedkort og cpu. Diskene blir kjøpt inn når jeg har lært meg linux.. kan ta litt tid det.. hehehe

Hvor stor power tror dere jeg trenger? Enermax 600w??

:wink:

Lenke til kommentar

Vil ikke tro du merker noe forskell med en raptor disk her. Det er jo ikke på raptor disken du lagrer alle mp3ene og filmene.

Ta det billigste du finner, 1.3GHz duron og 256mb ram. Ta et hk med flere IDE kanaler.

HK Asus A7V8X-MX 750kr

CPU Duron 1.3GHz 395kr

RAM 256mb pc2700 449kr

Kabinett Avantec server tower

IDE kontroller IDE kontroller400kr

En eller annen cd spiller 250kr

og to ganger denne: 5 1/4 --> 3 1/2

=ca 2850kr

WD120GB*5= 5075kr

Til sammen 7925+frakt med litt over en halv terra byte reel lagringsplass

Lenke til kommentar

For å ha minst mulig av ekstra kort kjøper du et HK med integrert VGA (og gjerne støtte for ATA133 eller noe sånt) Men det viktigste er PSU, med flere disker er det viktig å få nok strøm! Uten en kraftig nok PSU får du ikke slått på maskinen, sjekk også at du har sterk nok strømkrets der PC'en skal stå så du ikke tar strømmen hver gang du eventuelt slår på en strømbryter eller restarter :wink:

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt XP cpu ihvertfall.

Men en XP er absolutt ikke noe mer "stabil" enn en duron cpu, det er ihvertfall noe nytt som har kommet :-)

Jeg ville også gått for "billige" store ide harddisker, rett og slett fordi du ikke trenger noe raskere. De store Samsung diskene er billige, støsvake og ikke særlig varme.

Å kjøpe raptor er bare tull ihvertfall, dyr, liten, ubruklig i en server som skal primært brukes som filserver (hvis jeg har skjønt deg rett).

Ville valgt noe med alt integrert (lan/gfx) trenger du lyd på en server?

Så ville jeg kjøpt størst mulig harddisk(er).

Minimum 512 ram. Billig ddr ram f.eks (no name er ikke alltid dårlig fra f.eks komplett).

Stort kabinett aka gode gamle fulltower fra aopen o.l

Stor psu (hvis du skal ha mange disker er det greit med litt guffe).

Noen temp reg. vifter eventuelt noen enermax vifter (papst eventuelt).

Vips, en super filserverserver i mine øyne

Lenke til kommentar
Ville handlet inn mye av det brukt. Mye penger å spare inn der

Hugs å få HK som støtter HD over 132GB.

Sjølv ville eg ha gått for ein eldre Athlon XP løysing(noko som sikkert er billeg å få tak i brukt) og klokka ned FSBen om varme vert eit problem. Integrert skjermkort er heller ikkje so nøye med, eit gammalt pci/agp kort kan gjera nytten. Ville ha gått for desse diskane om eg skulle ha handla nye:

http://www.komplett.no/k/k.asp?ck=1&r=1&ac...&s=mx24&p=35608

Ville ha gått for linux og samba. SSH/SFTP er fint når ein treng filer og ikkje er heime.

Lenke til kommentar
Men en XP er absolutt ikke noe mer "stabil" enn en duron cpu, det er ihvertfall noe nytt som har kommet :-)

Til mitt bruk så vil jeg si at athlon XP er mer stabil enn den duron'en jeg hadde for ikke så lenge sia, dette gjalt mest spill, men det hadde, og har fortsatt tendenser til å få hele pc'n til å henge seg.

Etter at jeg kjøpte meg ny pc, så solgte jeg den gamle til faren min.

Han er veldig pirkete på slike ting som drivere og slikt. Men man skal aldri si aldri.

Poenget er at jeg har en XP 1800+ på et kt133KLE chipset, og har hatt en 900mhz duron på et kt133 chipset.

Tviler ganske mye på at "KLE" har så mye å si for chipsettet, så av min egen erfaring har jeg, til mitt bruk, funnet ut at duron er ustabil i forhold til XP. Dette er med tanke på; oppetid, generell surfing og kontor arbeid, og spill.

Jeg skal ikke si noe mer nå. Dette er slik jeg har erfart, og har hørt en del om.

Man spør jo om råd ikke sant? :roll:

Lenke til kommentar

Har en vanlig pc som fungerer som server selv, og har funnet ut at følgende er lurt for meg:

- Handle hovedkort med RAID. Ikke fordi det i seg selv trengs, men da har du flere tilkoblinger til IDE- enheter.

- Mye minne. Minnebruken ved overføring av store filer er voldsom innimellom, og da blir det tregt når man slipper opp. (noen som vet hvorfor det går med så mye minne noen ganger?)

- Hastighet på disker osv er ikke så farlig. Det er ikke der det stopper.

Bør kanskje nevne hva jeg har- P3 733, 512 Mb minne, W2k server OS, og rundt 300 GB med disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...