Gå til innhold

[Løst] Xbox 360 RROD - fikse selv?

FirstPrice

Anbefalte innlegg

Hei.

Litt usikker på om en tråd for dette allerede eksisterer, men jeg tar sjangsen på at den er gammel isåfall. :)

Overtok en februar 2006 modell Xbox 360 (u/hdmi, 13gb hdd) av svogeren min, da han har en PS3 han foretrekker. Xboxen har stått ubrukt siden 2007 pga en rrod feil (usikker på hvorfor det ikke ble fikset under 3-års garantien).

post-146050-0-04039000-1361825906_thumb.jpg

Jeg har allerede en 2008 modell (m/hdmi, 60gb hdd) men sier aldri nei til en gratis konsoll - selv om den ikke virker.

Jeg har lest meg frem til en fin guide hos ifixit om hvordan man kan åpne konsollen og fikse problemet selv.

Har også bestilt spesialverktøy, men jeg har ingen erfaring med å fikse konsoller selv og ifølge guiden er det å åpne konsollen en relativt komplisert affære hvor selve fiksen også innebærer bruk av varmluftspistol ("reflow").

Jeg har vært inne på tanken å bare sende den inn til reparasjon hos et Microsoft autorisert verksted, men prisen på det overstige trolig verdien på konsollen om jeg skulle velge å selge den.

Nå viser det merkelig nok, at konsollen har våknet til live uten noen form for kirurgiske inngrep, først error 6x og så en 7x (1/4 rrod)mot ingen skjermbilde tidligere (3/4 rrod).

post-146050-0-26739500-1361825914_thumb.jpg

Etterhvert forsvant feilmeldingene og jeg fikk bootet opp konsollen for første gang siden 2007 - ifølge aktivitetsloggen (og menysystemet).

Konsollen har låst seg en del ganger mens jeg har holdt på med den og noen ganger har 3/4 rrod lyst opp og konsollen har nektet å boote.

Etterhvert har konsollen blitt litt mer stabil og jeg har oppdatert programvaren på den til nyeste versjon og vil nesten tørre å si at den er friskmeldt.

Jeg har lastet ned to spilldemoer (Mirrors Edge og Virtua Fighter 5) for å teste og alt ser ut til å funke fint.

Jeg har alikevel noen spørsmål jeg håper dere kan svare på:

Har dere også opplevd at en konsoll våkner til live igjen?

Hvor mye vil det koste ca, om jeg valgte å sende den inn på service?

Hvis jeg velger å selge den (tror jeg beholder den og tar den med på hytta), hvor mye kan jeg regne med å få for den?

Hvor komplisert er det å fikse "feilen" selv (med "reflowing")?

Beklager lang post, og takker på forhånd for svar :)

*edit: en liten overdrivelse ang. stabilitet, så jeg jekket ned entusiasmen et lite hakk.

Den kræsjer fortsatt (bildet fryser etterfulgt av et "blip") og rrod kan forekomme enkelte ganger jeg skrur den på etter et krasj, men det er bare å skru av og på igjen konsollen en gang eller et par.

Endret av FirstPrice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Ja, jeg har opplevd RROD som kom og forsvant for å si det slik.

- Du vil antaglivis være mer tjent med å kjøpe en ny eller brukt Xbox 360 enn å levere den inn.

- Hvorfor vil du selge en Xbox 360 med feil?

- Vanskelig å måle hvor komplisert ting er. Min onkel ville stått som et spørsmålstegn om han skulle byttet skjermkort på sin PC, mens jeg kan gjøre det tilnærmet i blinde. Hvor komplisert det er, beror på hvor komfortabel og god du er med slike ting i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Har ikke tenkt å selge den med feil, men var inne på tanken å selge den etter at feilen har blitt fikset.

Selge et defekt produkt er ikke helt min stil. :)

Spørsmålet er om dette lønner seg?

Jeg vet ikke hvor mye det vil koste å få den reparert hos Microsoft, men jeg vil anta minst 5-600,- og velger jeg da å selge den (etter at feilen er fikset) vil jeg ha tapt på det da? Jeg kommer trolig til å beholde konsollen og bruke den på hytta.

Jeg har noe kyndighet innen vedlikehold av datamaskiner, men å plukke en konsoll fra hverander er ikke helt det samme. Guiden jeg fant hos ifixit er på rundt 30 steg hvor vel 20 av dem består av kun det å åpne konsollen. Det skal sies at hvert av stegene er ganske korte.

Lenke til kommentar

Jeg har sendt inn en haug med slike bokser (5år reklamasjon) og da følger det med en oversikt over hva som er gjort, og hva det skulle ha kostet, og omregnet til norske kroner så er det ca 2000kr, så det vil du neppe betale... Når det gjelder å fikse den selv, så kan du prøve, men da får du ikke stort igjen for den hvis du misslykkes. Selge den som den er, så får du 200-400 kr avhengig av hva som følger med.

Hvor i landet bor du, kanskje det er noen i nærheten som kan fikse den. Det finnes mange private som fikser slike, meg selv inkludert.

Lenke til kommentar

Bare for å understreke det: jeg ønsker ikke å selge en defekt konsoll til noen, jeg ønsker i utgangspunktet å enten å beholde den som reserve eller gi bort til familie eller venner om de vil ha den.

Nå har jeg forhørt meg hos den lokale GameStop butikken og hvis konsollen var i orden ville jeg ha fått rundt 140,- kontant for den hos dem, trolig noe mer om jeg bytter den inn i noe annet, men sikkert ikke snakk om mer enn en tjuer.

Ifølge Microsofts Xbox support side koster det 62€ (464NOK) pluss avgifter hvis jeg sender inn en forespørsel om reparasjon via internet, og 75€ (562NOK) hvis jeg ringer kundeservice og får de til å opprette reparasjonsordren for meg. Med frakt og alle avgifter inkludert kan da ikke det koste hele 2000 kroner? En ny konsoll koster fra 1050,- (ifølge prisguide.no). De har trolig redusert reparasjonsprisen i senere tid.

Jeg fant også en tredjeparts reparatør:

http://www.konsollservice.no/index.php?main_page=page&id=2

Pris: Reparasjon av RROD/E74 e.l: 699,- (frakt kommer i tillegg).

I første omgang vil jeg prøve å fikse den selv om mulig ettersom et repair-kit allerede er bestilt og betalt og ankommer en gang iløpet av måneden. Hvis reparasjonen mislykkes vil jeg vurdere om det er verdt å sende den inn til en tredjeparts leverandør eller bare kassere hele greia.

Jeg bor i Ålesund, Møre & Romsdal, hva ville du tatt for en evt. reparasjon?

Lenke til kommentar

Hvilket repkit har du kjøpt da?? Det finnes mange slike, men bare et som er noe å ha.

Gamastop er å regne som kriminelle når det kommer til prisene de gir deg for boksen, jeg ville gitt mere for en defekt boks enn det de gir for en som virker.

Jeg hadde tatt 500kr for en slik rep, og da bytter jeg også kjøleribbene som ikke kjøler nok, med den nye typen som microsoft også bruker, OG flasher dvd-drevet om kunden ønsker det... Problemet er bare at jeg bor på østlandet så da vil det ikke lønne seg i forhold til pris +frakt begge veier for din del ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bestilte dette settet hos iFixit til 39.95$ (totalpris med frakt)

http://www.ifixit.com/Game-Console-Parts/Xbox-360-Red-Ring-of-Death-Fix-Kit/IF205-024?utm_medium=frame_module_bottom&utm_term=xbox_360&utm_source=ifixit_guide&utm_content=popular_device_products

Pakken ankom i posten i dag, litt spent på å komme igang, men samtidig gruer jeg meg litt. Jeg følger denne guiden hos samme nettsted som jeg bestilte repkit fra:

Sant det, med pris + frakt begge veier, men bortsett fra det var det en veldig hyggelig pris :)

Lenke til kommentar

Bestilte dette settet hos iFixit til 39.95$ (totalpris med frakt)

http://www.ifixit.co...device_products

Pakken ankom i posten i dag, litt spent på å komme igang, men samtidig gruer jeg meg litt. Jeg følger denne guiden hos samme nettsted som jeg bestilte repkit fra:

http://www.ifixit.co...+Fix+Kit/3550/1

Sant det, med pris + frakt begge veier, men bortsett fra det var det en veldig hyggelig pris :)

Da har du det rette settet, så da går nok dette bra skal du se ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Legger ut en liten oppdatering og et par bilder over fremdriften så langt.

http://imageshack.us/g/1/10046183/

Hittil har det stort sett gått relativt greit, sålenge guiden blir fulgt til punkt og prikke.

Det vanskligste blir trolig å sette alt sammen igjen.

Har nå komt til steg 50, der er ram brikker på hovedkoret, men det var ingen termiske puter på dem,

bør jeg da la vær å feste på nye (steg 54)?

edit: festet på putene.

Endret av FirstPrice
Lenke til kommentar

Nå har jeg fulgt alle 57 stegene, byttet ut klypene med skruer, hatt på ny kjølepasta og termiske puter(?) bakpå på ram-brikkene.

Å sette den sammen igjen var enklere enn jeg trodde. Ja, det var nok å følge guiden baklengs. Jeg brukte kanskje to-tre timer på å demontere den, men bare 10-15 min å sette den sammen igjen.

Desverre der det ikke ut til at dette har løst RRoD problemet mitt.

Jeg har prøvd å starte den opp 2 ganger nå og tre firedels rrod'en kommer fortsatt etter en 5-6 sekunders tid. Ingen bilde kommer på tv-skjermen. Jeg har prøvd både før og etter inngrepet å slå den av og på som "neeeeii" foreslår.

Det eneste jeg kan tenke meg er "reflowing" som såvidt er nevnt i guiden (fører til en egen guide),

men jeg har ikke tilgang til varmepistol (hårføner gjør vel neppe susen) og vet ikke hvor lurt det er å gjør for en "førstegangsreparatør" eller om det i det hele tatt hjelper. Noen forslag?

Endret av FirstPrice
Lenke til kommentar

Har du overopphetet boksen etter at du var ferdig med fiksen da?? Hvis ikke så må du gjøre det... Skru av chassiet igjen, demonter viften men la den være tilkoblet. Så legger du viften over den store kjøleribba, men ikke den under dvd-drevt og starter maskinen (ha tv-kabelen koblet i så du slipper 4 røde lys) og lar maskinen stå på til det blinker 2 lys isteden for 3. Skru av å la den kjøle seg helt ned (ca 20min) og sett sammen vifta og koble til dvd-drevet osv, så prøver du å starte opp masninen igjen :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette med å overopphete visste jeg ikke, men det skal prøves nå.

Ledningen til viften er ikke lang nok til å at jeg får lagt viften over den store kjøleribben, så jeg må holde den for at den ikke skal skrape nedi kjøleribben under. Spiller det noen rolle om jeg holder viften, eller kan jeg evt bare la den ligge oppå metallkanten over der viften sitter? Viften vil da ikke få blåst vekk varm luft fra den store kjøleribba.

Xboxen har forresten våknet til live (igjen) under forsøket, så jeg får ikke fremkalt de tre røde stripene.

Vet ikke hvor mye jeg skal stole på at den holder seg slik - det typiske er at rrod'en kommer tilbake så snart boksen er satt sammen igjen. Bør jeg fortsatt forsøke å overopphete den mens den er i funksjonell tilstand?

Så også en Youtube video der en fyr overopphetet boksen ved å putte to bomullspinner inn i viftene (før han slo på). Det virket, tilsynelatende, men velger å ikke følge hans fremgangsmetode, da det neppe kan være bra for viftene.

Tusen takk for alle gode tips så langt. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er en stund siden jeg postet noe her nå.

Siden Xboxen har virket feilfritt i ca 2 uker med litt småspilling nå og da tenkte jeg at det derfor kanskje ikke var nødvendig å overopphete den alikevel.

Men i går kveld, når jeg skulle ta en liten "SSFIV" økt, frøs konsollen etter en 2-3 minutters tid.

Jeg slo den av og på igjen men ble da møtt av 3/4 RRoD'en som jeg trodde jeg var blitt kvitt for godt.

Jeg har nå åpnet konsollen og overopphetet den slik som du nevnte, bortsett fra at ledningen til viften ikke er lang nok til at jeg kan legge viften oppå den store kjøleribba, så jeg la den heller utenfor kabinettet slik at den ikke påvirker temperaturen til kjøleribbene.

Etter en 3-5 minutters tid blinket det to røde lys istedet for 3 og jeg lot den da kjøle seg ned i 20 minutter før jeg satt den sammen igjen.

Konsollen startet opp og viste en melding om overoppheting på skjermen før jeg kom inn på menyen.

Men etter en 2-3 minutters tid frøs den igjen og etter å ha slått den av og på igjen lyste 3/4 rrod'en igjen.

Jeg gjentok prosedyren, men denne gangen kom jeg ikke lenger enn til oppstartsanimasjonen før den låste seg, igjen. Jeg er usikker på hva jeg kan gjøre videre.

Lenke til kommentar

Har sjekket skruene og de sitter ganske stramt til, så det er sannsynlig at reflowing er den eneste løsningen.

Der er forsåvidt en fin guide til det også hos ifixit:

http://www.ifixit.co...herboard/5845/7

Men før jeg tyr til det drastiske steget i å kjøpe en varmluftspistol vurderer jeg å prøve å overopphete boksa på nytt. Jeg fant en guide som forklarer at den skal overopphetes i minst 30-45 minutt og at man skal unngå å få 2/4 RRoD da det vil kutte strømmen til GPUen og CPUen.

http://www.llamma.com/xbox360/repair/ring_of_light_x-clamp_fix.htm

Ingenting skal være uprøvd og forhåpentligvis skader det ikke å prøve :)

Endret av FirstPrice
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si at det der er en reflow. Det der er bare en overoppheting. En reflow vil si at du varmer opp loddepunktene så mye at de blir flytende for så å feste seg igjen, og for å få til det uten å kødde det til skikkelig, så trenger du flussmiddel.

Du skal også slite med å klare å overopphete boksen uten å få 2 røde lys. Men hvis du hadde lagt viften over den store kjøleribba (CPU) (orginalvifta har lange nok ledninger til dette) så tar det lenger tid før du får 2 røde lys, og varmen blir også mye høyere på GPU delen, som er den delen som skal overopphetes ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da tror jeg at en reflow blir litt i det vanskligste laget for meg å utføre :)

Jeg tok en ny overoppheting ved å legge viften slik som du sa, over CPU ribba.

Ved å løsne ledningene til vifta ut av de små klypene som holder dem på plass

fikk jeg litt mer lengde å gå på med vifta.

Jeg lot den stå og steke på middels sterk varme i ca 45 minutter før jeg slo den av

og lot den få god tid til å kjøle seg ned.

Jeg fikk ingen 2/4 rrod under "operasjonen" så jeg regner med at jeg gjorde det riktig denne gangen.

Etter å ha satt den sammen igjen ser det ut til at rrod'en er vekke, for en stund ihvertfall.

Har nå "prøvekjørt" den i et par dager ved å spille noen intensive økter med SSFIV både mot cpu og mot en kamerat (lokal 2P).

Bortsett fra at konsollen fryser iblant og må slås av og på - anser jeg fiksen som vellykket.

Jeg velger å markere tråden som løst og håper at jeg slipper å se en ny rrod med det første.

Tusen takk for all hjelp du har gitt, cossiemk1. :)

Selv om det er lite sannsynlig at noen andre sitter med en gammel 360 med rrod og finner frem til denne tråden fordi de vil prøve å fikse den selv håper jeg at den alikevel kan være til nytte for noen andre i samme situasjon på et eller annet vis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...