BALT3 Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 (endret) Hei. Skulle egentlig skrive dette på PC-en, men må ta til takke med mobilen siden PC-en låste seg fullstendig under skriving. I løpet av de siste par-tre dagene har PC-en krasjet flere ganger. Det begynner med at den fryser, deretter krasjer alle programmer fortløpende, og til og syvende og sist så får jeg BSOD. Blåskjermen ser slik ut: Men først gangen fikk jeg feilmeldingen "kernel data inpage error" Iblant under omstart kommer dette opp: Jeg finner ingen .dmp-filer og har heller ikke gjort noe spesielt med PC-en i det siste. Kan feilen ligge i Windows eller er det mest sannsynlig hardware? Tips til hvor jeg bør starte eventuell feilsøking? Har lite erfaring med problemer som dette... Endret 26. februar 2013 av Sencured Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Boot fra en Linux live CD og sjekk om den krasjer, hvis alt funker som det skal er det Windows som har skylda. 1 Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 25. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2013 Jeg holder på å laste ned en slik, jeg får brenne den senere og se om det fungerer. Er det noe spesielt jeg burde gjøre, fremprovosere krasj eller lignende? Har aldri prøvd dette før. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Fungerer Linux Live CD'en så kan BSOD'en enten komme fra en defekt hd eller noen andre ymse problemer. Fungerer den ikke så har du trolig et alvorlig hardware problem som feks minnet , strømforsyningen eller andre komponenter som feiler. 1 Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Jeg ville også kjørt en memetest for å sjekke RAM. 1 Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 26. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2013 (endret) Okay, ny oppdatering med nye spørsmål... Har kjørt en test av minnet via en Live CD og ikke funnet noen feil. Jeg har også latt PC-en kjøre over natten med stabilitetstest og ti timer Youtube-video (alt via Live CD) uten noen problemer. Nå, under boot, kunne ikke PC-en finne SSD-en som Windows er installert på. Live CD kunne heller ikke finne samme SSD, men etter nok en omstart var den plutselig der igjen. Er det noen som kan si noe om hva som kanskje skjer her? Holder SSD-en min, Crucial M4 128, på å dø? EDIT: Etter å ha søkt litt rundt på nettet mistenker jeg nesten at det er en firmware-feil på SSD-en som har skylda. En kjent bug forårsaker at SSD-en begynner å krasje tilfeldig, etter nøyaktig 5184 timer, men dette betyr jo at SSD-en bare har vært i bruk drøyt to timer per dag i snitt siden jeg fikk den. Kanskje det har gått litt over 5184 timer siden jeg oppdaterte firmware? Skal prøve å resette SSD-en sin firmware, oppdatere den til nyeste versjon og komme tilbake. Endret 26. februar 2013 av Sencured Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 26. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2013 (endret) Det ser ut til at jeg aldri har oppdatert firmwaren på SSD-en min før, i motsetning til hva jeg trodde. Det står at driverversjonen er 0002 (urgammel), men når jeg prøver å installere ny versjon står det at SSD-en ikke trenger noen oppdatering av firmware. Dette har jeg ikke klart å finne noen løsning på så langt... Forslag? EDIT: Nå gir jeg opp. Jeg får ikke til å oppdatere firmware! Vanlig oppdatering funker ikke og manuell bootloader via DVD/USB funker heller ikke. INGENTING funker som det skal i følge bruksanvisningene jeg finner. Oppdateringsprogrammet påstår at firmware er up-to-date, manuell bootloader finner aldri SSD-en til tross for at Windows booter normalt. Windows krasjer fortsatt akkurat som før Endret 26. februar 2013 av Sencured Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Kanskje feilen ligger en annen plass? Hvilken psu har du? 1 Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 Husker ikke helt sånn i farten, men tror det var en Corsair på 6-700W. Men, jeg mener nå at det mest sannsynlig er noe feil med firmwaren på SSD-en min ettersom jeg ikke får oppdatert den - versjonen er "0002" men samtidig lar den meg ikke oppdatere.. Pluss at denne typen BSOD ser ut til å være et vanlig problem med Crucial M4. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Joda, godt mulig at det faktisk er SSD'en, men det er kjekt å vite at en del blåskjermer kan være av en annen art også sånn at du ikke henger deg helt opp her. Jeg hadde tatt ut SSD'en og brukt en standard snurredisk som OS for å sjekke om problemet vedvarer, litt kjipt men svært mange SSD'er har gitt mye trøbbel til stakkars forbrukere mens de eldre Hd'ene gjerne lever lenge uten problemer (når de er feilfrie i utgangspunktet). 1 Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Hvis ikke firmware oppdatering funker som den skal, noe den burde da jeg oppdaterte min M4 dog etter å ha prøvd 3 ganger, så bør du sjekke i BIOS om SATA er satt til AHCI eller IDE. Prøv med begge før du gir opp. Og det er nesten uten tvil M4 SSD'en som lager problemer. Firmware bugen ble fikset med 0009 firmware tror jeg det var. Jeg hadde SATA satt til AHCI, men måtte prøve 3 ganger før oppdatering gikk bra. 1 Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 Endret fra AHCI til IDE og fikk oppdatert firmware på null komma schwusj, og nå ser alt ut til å gå på skinner. Takk til dere som hjalp til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå