Gå til innhold

Er dette støv på sensoren?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fotocare vet hva de holder på med.... MEN et problem som kan oppstå er at støv finnes inne i kamerahuset og det trekkes på sensor når speilet flipper. Derfor kan det også være en plan å rense hele kamerahuset innvendig (noe de seriøse gjør når de gjør sensorrens). Dette er et større problem på eldre kamerahus da de av en mystisk grunn har nærmest støvmagnet på sensoren. Heldigvis løst på nyere.

Kan skrive under på det TGB skriver her.

Har selv hatt min 5D MK III hos dem og etter en vanlig rens fikk jeg fortsatt skitt på mattskiven etter bruk av liveview. Den andre gangen tok dem en grundig rens samt byttet mattskive og siden har alt vert bra :)

Gi beskjed om at du vil ha en grundig rens av hele kameraet når dem først har det der. Det blir fort like dyrt hvis du skal drive å sende det frem og tilbake.

Har du flekker/støv på mattskiven, så synes dette kun i søkeren (der du kikker gjennom). Dette kommer ikke på bildene og fremstår bare som et irritasjonsmoment, men en ny mattskive koster ikke rare summen så be dem bytte den når du først har kameraet der hvis du har mye skitt der.

Lenke til kommentar

Mattskive kan renses på samme måte som sensor forresten :)

Nei det kan den ikke. Den er laget av veldig følsom plastikk og tåler ikke noe annet enn vann fra springen og tørking. Enn hver berøring av mattskive med fingrer, harde materialer osv vil ødelegge den. Kjemi på skolen var en fin ting det ;)

Lenke til kommentar

Hold deg laaangt unna mattskiven! Den har en veldig følsom ru overflate som "suger" til seg det meste. Har fått erfare dette også flere ganger. Å rense denne selv er ikke annbefalt.

Hvis man får skitt på denne så er det dog ingen krise, annet enn at det er irriterende, og en ny mattskive koster ikke stort, men å forsøke seg å rense denne selv er dumt\, hvis man ikke vet nøyaktig hva man holder på med.

Lenke til kommentar

Nei det kan den ikke. Den er laget av veldig følsom plastikk og tåler ikke noe annet enn vann fra springen og tørking. Enn hver berøring av mattskive med fingrer, harde materialer osv vil ødelegge den. Kjemi på skolen var en fin ting det ;)

Sensor swab har fungert utmerket for meg på mattskive, litt usikker på hvordan du renser sensoren din med harde materialer? ;)

Lenke til kommentar

Har selv prøvd sensor swab på mattskive og det gjorde vondt værre. To små støvkorn ble til et inferno av bittesmå fiber fra swab'en og uansett hva jeg gjorde etterpå så ble det bare værre og værre.

Men det er mulig du hadde flaks eller kan dette langt bedre enn meg.

Uansett så er det plankekjøring og fjerne skitt fra sensor i forhold til mattskive.

Lenke til kommentar

Sensor swab har fungert utmerket for meg på mattskive, litt usikker på hvordan du renser sensoren din med harde materialer? ;)

Så lenge du er fornøyd med det du driver med - kjør på :) jeg bare sier, at grunnlegende kjemi kunnskaper hadde gitt deg ett par gode grunner på hvorfor det er ikke så lurt å gjøre det slik du beskriver det.

I alle fleste tilfeller er det billigere å kjøpe ny mattskive enn å bruke tid og penger på å prøve å rense det selv. Men så kreves det også litt IQ for å sette den inn uten å fucke den opp :D

Lenke til kommentar

Så lenge du er fornøyd med det du driver med - kjør på :) jeg bare sier, at grunnlegende kjemi kunnskaper hadde gitt deg ett par gode grunner på hvorfor det er ikke så lurt å gjøre det slik du beskriver det.

I alle fleste tilfeller er det billigere å kjøpe ny mattskive enn å bruke tid og penger på å prøve å rense det selv. Men så kreves det også litt IQ for å sette den inn uten å fucke den opp :D

Grunnleggende kjemikunnskaper hadde kanskje gjort deg skeptisk til å bruke springvann her; men det var en helt annen historie ;) Ikke tråkk i denne tåpelige og meningsløse dialogen med utdannelse og høy på pære varianten (jeg er rimelig sikker på at jeg har flere fag på universitetsnivå enn deg).

For å klargjøre, når jeg har tatt våtrens av sensor med swab; og har hatt noe dritt på mattskiva, så har jeg trekt sensorswab over mattskiva etter sensorrens. Den har _aldri_ blitt ødelagt; og dritten har blitt borte. Om mulig bruker jeg blåsebelg.

Men du vet selvsagt best, så hvorfor gidder jeg forklare deg dette.....

Lenke til kommentar

Ja, den innebygde sensorristingen hjelper litt, men ikke mye.

Den hjelper sikkert nok....

Det vil være rimelig å anta at ingeniørene hos Nikon har beregnet akkurat nødvendig mengde som skal til for at "jobben" blir gjort - hver gang?!

Ellers er det lett å anta at den enkelte kamera-eier er best tjent med å forebygge støvproblemet vha. normal "kamera-hygiene"...

Legger ved et lite utdrag fra egen manual

"A Image Sensor Cleaning

The camera vibrates the low-pass filter covering the image sensor to remove dust when the

camera is turned on or off (p. 284)."

Lenke til kommentar

Det vil være rimelig å anta at ingeniørene hos Nikon har beregnet akkurat nødvendig mengde som skal til for at "jobben" blir gjort - hver gang?!

Ellers er det lett å anta at den enkelte kamera-eier er best tjent med å forebygge støvproblemet vha. normal "kamera-hygiene"...

Legger ved et lite utdrag fra egen manual

"A Image Sensor Cleaning

The camera vibrates the low-pass filter covering the image sensor to remove dust when the

camera is turned on or off (p. 284)."

Canon har hatt lignenede løsning i flere år. Den hjelper litt, men ikke nok.

Lenke til kommentar

...

Det du sier er tull. Her snakker vi VGS nivå.

http://www.youtube.com/watch?v=yOvmRSYeSJY

Til alle dere andre, som forstår at mattskive ikke skal berøres - god løsning for å rense mattskive er å bruke "ultrasonic bath" dersom man har tilgang til det. Men også det er vanskelig og tørking av definetivt et utfordring. Men det er vist gode resultater ved å bruke destillert vann og oppheng som ikke berører selve skiven under tørking.

Men som sagt, både destillert vann og alt det andre vil koste mer enn å kjøpe ny mattskive.

Jeg er alltid for enn god MacGyver løsning, men dersom mattskiven i tilstand da den er ubrukelig uten rens - så vil jalla rens gjøre situasjon enda verre og selve forsøket i seg selv er bortkasting av tid og penger.

Her må det da sies, at dersom man kommer til mattskiver fra f.eks. Hasselblad V som koster enn del nye, så kan det være lurt å prøve med luft og/eller destillert vann.

Når det gjelder sensor, så unngår til og med verkesteder våt rens så lang det lar seg gjøre. Det er mildt sagt naivt å tro at oppløsning som er ment for å rense/løse opp fet og lignende, på et magisk vis vil fordampe 100% uten å etterlate seg noe som helst. Så kan man spørre seg om det har noe å si på 12mpx sensor og om det har noe å si på 36.6mpx sensor uten low-pass filter? Eller på m43 sensor med den piksel tetthet som den har...

Støv påvirker enkelte deler av sensoren, knapt en mikroskopisk del av sensoren - mens møkka som blir etterlatt av en renseoppløsning (uten spesefiserte ingredienter) - gjør i alle fall meg mer nervøs enn støvet.

Edit: Jeg har snart tatt 100k på min D800E, og jeg har aldri renset den. Det er noen mindre støv partikler som ikke blir tatt av den autorens biten, men de flytter på seg med tiden og blir borte etterhvert - og blir erstattet av nye :) kort sagt, ikke stress med det. Det er ingen big-deal.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Hvis det fungerer for TGB så er jo det bare bra.

Personlig skal jeg vertfall aldri røre mattskiven igjen.

Det er uansett ikke noe problem for meg at mattskiven til stadighet blir "skitten" og strengt tatt er det ikek det TS vil ha hjelp til heller. Skal ta min del av skylden som brakte mattskivedebatten på banen, så jeg avslutter den pent og pyntelig NU! :)

Lenke til kommentar

Nei, flageborg - sensorristing gjør ikke at støvet forsvinner fra kamerahuset - det får bare noe av støvet på sensoren til å løsne, og støvet vil fremdeles befinne seg inne i kamerahuset og kan sette seg fast igjen - og det er det støvet som systemet i det hele tatt har fått til å løsne - ikke alt løsner.

God kamerahygiene hjelper veldig; skift kjapt, hold kamerahuset med fatningen ned, hold kameraet og objektivene i ly for vind og vær mens du skifter, tørk støv av objektivene "bakpå", ikke bytt optikk i veldig støvete og møkkete forhold, og så videre.

Dette vil kunne forsinke prosessen, men bruker du kameraet, så vil du før eller senere få støv og dritt som sitter fast på sensoren. Noe av det kan fjernes med en blåser (øreskyllepumpe/rocket blower), men før eller senere kommer det alltid gjenstridige flekker, og hvis du vil ha dem vekk er det kun våtrens som duger - enten at du gjør det selv med swabs eller at du sender inn huset.

Selv har jeg noen flekker på sensoren, selv om jeg er forsiktig, men jeg har enda ikke vurdert det som så plagsomt at jeg gidder å ta en skikkelig rens.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vann fra springen er en dårlig idé på mattskiver - for mange mineraler og dritt som vil kunne legge igjen belegg når vannet fordamper.

Bruker man bløte swabs som ikke legger igjen lo og dritt, sammen med tilhørende rensevæske som er laget spesifikt for å kunne fordampe uten å etterlate seg noe, så burde dette gå bra.

Er swabsene for harde, så de riper opp mattskiva, eller man bruker "rensevæske" som etterlater seg spor, så vil det selvfølgelig være en dårlig idé.

Lenke til kommentar

Vann fra springen er en dårlig idé på mattskiver - for mange mineraler og dritt som vil kunne legge igjen belegg når vannet fordamper.

Bruker man bløte swabs som ikke legger igjen lo og dritt, sammen med tilhørende rensevæske som er laget spesifikt for å kunne fordampe uten å etterlate seg noe, så burde dette gå bra.

Er swabsene for harde, så de riper opp mattskiva, eller man bruker "rensevæske" som etterlater seg spor, så vil det selvfølgelig være en dårlig idé.

Vann fra springen er nok mest skånsom løsning dersom man ikke har andre ting jeg har nevnt, men ja, det kan diskuteres om bading i rensevæske er bedre en skyll i batterivann. Jeg tror at alle fleste swabs vil rippe opp mattskiven - møkk blir borte, men optiske engeksaper blir forverret betydelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...