AzureCloud Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Har et Nikon D7000 og har oppdaget noen flekker på bildene. De er alltid på samme sted, selv om jeg har byttet objektiv. Her er et test-bilde: http://webinnovation.blob.core.windows.net/test/Test.jpg Er dette støv på sensoren? Lenke til kommentar
AzureCloud Skrevet 25. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2013 Er det noen bra tilbud på rens for tiden? Eller bør jeg lære meg å gjøre slikt selv? Lenke til kommentar
sungun Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Hvis du tar mye bilder, så er det like greit å lære seg å gjøre det selv. Du sparer penger og unngår at kameraet er borte i dager og uker for rens. Det er heller ikke vanskelig, bare vær forsiktig. Lenke til kommentar
AzureCloud Skrevet 25. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2013 Ok, så ikke så vanskelig ut det. Hvordan blir det med rensing av sensor på et kamera uten low pass filer. Som f.eks. det nye Nikon D7100. Blir det samme prosedyre eller? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 (endret) Ok, så ikke så vanskelig ut det. Hvordan blir det med rensing av sensor på et kamera uten low pass filer. Som f.eks. det nye Nikon D7100. Blir det samme prosedyre eller? Samme prosedyre; kamera har fortsatt filter foran sensor (UV blant annet); så du vil neppe noensinne få fri tilgang til sensor Endret 26. februar 2013 av TGB Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 (endret) Kameraet har en innebygget sensorrensemekanikk, når den trer i kraft anbefales det og holde kameraet med objektiv-fatningen nedover. Du burde skaffe deg en blåsepumpe og blåse en gang i blant for å bli kvitt støvet på sensoren, holdt kameraet med objektiv-fatningen nedover og gjør operasjonen i et relativt støvfritt miljø, da burde du bli kvitt endel av støvet. Uansett hvilken metode du bruker må du værer forsiktig så du ikke tar borti mattskiven og speilet, det er ømtålig mekanikk og får fort skader. Har du ikke tilgang til og handle inn en blåsepumpe laget for kamera kan du kjøpe noe tilsvarende på et apotek "øreskyllepumpe". Endret 26. februar 2013 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Er det noen bra tilbud på rens for tiden? Eller bør jeg lære meg å gjøre slikt selv? Om du ikke vil/kan gjøre det selv,mener jeg Japan Foto tar en 250kr for en rens. Lenke til kommentar
furmyrm Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Jeg ser at de sliter med støv på Nikon D600. Noen antyder at det kan være olje? For å sjekke så ta bilder mot blå himmel. Det avslører raskt støv. Lenke til kommentar
D-600 Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Hvordan ser man forskjell på støv og olje? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 (endret) Hvordan ser man forskjell på støv og olje? Hvorfor bry seg? Begge deler løses med våtrens Endret 26. februar 2013 av TGB Lenke til kommentar
D-600 Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Hvorfor bry seg? Begge deler løses med våtrens Fordi jeg tror jeg føler meg mer komfortabel med kun å blåse på det nåværende tidspunkt.... Lenke til kommentar
AzureCloud Skrevet 26. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2013 Jeg leverte kameraet til rens. Utstyr til rens kostet også en god del kroner, men jeg hadde selvfølgelig spart noen kroner dersom jeg skulle rense mange ganger. Får kjøpe meg en slik rakett-blåser for å fjerne det grøvste med jevne mellomrom. Så får jeg handle rense-kit deler neste gang jeg er i USA. Kanskje det blir en D7100 oppgradering også Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Hvor leverte du det? Og hvor mye kostet det? Lenke til kommentar
AzureCloud Skrevet 26. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2013 Jeg valgte FotoCare på Høvik og det koster litt over 600,- Er kanskje ikke det billigste, men det er lett tilgjengelig for meg og jeg håper det er ferdig til fredag... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Ta og sjekk kameraet i butikken før du går ut, så du er sikker på at de har gjort en god jobb. Kjenner ikke til fotocare så skal ikke si hvor flinke de er, men det er andre som har opplevd at sensoren ikke har blitt bedre i andre butikker. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Jeg leverte kameraet til rens. Utstyr til rens kostet også en god del kroner, men jeg hadde selvfølgelig spart noen kroner dersom jeg skulle rense mange ganger. Får kjøpe meg en slik rakett-blåser for å fjerne det grøvste med jevne mellomrom. Så får jeg handle rense-kit deler neste gang jeg er i USA. Kanskje det blir en D7100 oppgradering også Blåsebelg er veldig nyttig, men hjelper ikke på alt. Våtrens er ikke mer komplisert enn å fylle spylevæske på bilen. Helt ufarlig og er gjort på maks 1 min. Siste generasjon kamera krever veldig lite rens vs gode gamle D3 da. Så egentlig ikke et stort issue. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 (endret) Ta og sjekk kameraet i butikken før du går ut, så du er sikker på at de har gjort en god jobb. Kjenner ikke til fotocare så skal ikke si hvor flinke de er, men det er andre som har opplevd at sensoren ikke har blitt bedre i andre butikker. Fotocare vet hva de holder på med.... MEN et problem som kan oppstå er at støv finnes inne i kamerahuset og det trekkes på sensor når speilet flipper. Derfor kan det også være en plan å rense hele kamerahuset innvendig (noe de seriøse gjør når de gjør sensorrens). Dette er et større problem på eldre kamerahus da de av en mystisk grunn har nærmest støvmagnet på sensoren. Heldigvis løst på nyere. Edit: Jeg har gått fra å bruke blåsebelg på sensor hver dag på D3, til nå å ikke tenke på støv. Aldri blåst av eller renset sensor på noen av D4 husene. D800 krevde derimot en runde våtrens (kun 1 på snart 1 år, som må sies akseptabelt). Endret 26. februar 2013 av TGB Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Skjønner ikke helt hvorfor det er så mye mas om rensing av sensor.... Mitt Nikon kamerahus renser seg selv - hver gang... Lenke til kommentar
sungun Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Skjønner ikke helt hvorfor det er så mye mas om rensing av sensor.... Mitt Nikon kamerahus renser seg selv - hver gang... troll.. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå