Gå til innhold

Ekkel harddisk slower systemet og virker sporadisk

Black Star

Anbefalte innlegg

Her om dagen skrudde jeg på maskinen etter den hadde stått av noen timer. Booting av XP gikk like kjapt som alltid, bortsett fra at det ene lille sekunder der det blir svart før velkomstskjermen kommer opp, var blitt til rundt 20 sekunder. I det første halve minuttet jeg brukte maskinen var den også tregere enn vanlig, samt at den ikke fant slavedisken min. Jaja, tenkte jeg. Noe feil ett sted, men orket ikke sjekke akkurat da. Neste gang jeg startet maskinen fant den ikke samme harddisk til å begynne med, men etter ett minutt var den plutselig der.

Status nå er : fortsatt like treg når harddisken er tilkoblet, og noen ganger virker den etter en liten stund, andre ganger ikke. Den har også mistet volumnavnet og står nå kun som "Local Disk (D:)". Om den virker eller ikke når jeg starter opp har ikke påvirkning på treghet i oppstarten. Har nå kopiert alt på disken over på systemdisken og koblet den fra, og så lenge den er frakoblet er maskinen like rask til å starte opp som før.

Har sjekket den med Scandisk (full scan), men den finner ingen feil. Det er en WD 80GB, og lurer på om det er noen programmer som kan finne ut mer om problemet og evt. om den må leveres inn. Problemet er jo bare at den funker noen ganger, og den vil garantert virke alle ganger butikken/verkstedet sjekker den. Men jeg tror fortsatt det er garanti på den.

Er det flere med WD som har problemer? Dette er andre gangen på kort tid en WD disk har begynt å kødde, etter at alle mine WD disker siden 1993 har fungert feilfritt. Samme problem som IBM hadde for en liten stund siden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Takk for svar. Skal prøve det senere i kveld når jeg kommer hjem.

Men er det flere som har problemer med Western Digital? Noen som har merket noe til om kvaliteten på deres disker har sunket den siste tiden? Noen rapporter som man kan vise til?

Er litt interessert, så jeg vet om jeg trygt kan velge WD som erstatningsdisk for denne, eller om jeg bør be om ett annet merke.

Lenke til kommentar

Har hatt samma problem selv... Har nå repartisjonert hele dritten og nå funker den i hvert fall greit... Så lenge det varer.

Den falt ut i Windows, og noen ganger så blei den ikke registrert i det hele tatt under boot. Snodige greier. Siste WD disken min i hvert fall.

Lenke til kommentar
Har hatt samma problem selv... Har nå repartisjonert hele dritten og nå funker den i hvert fall greit... Så lenge det varer.

Den falt ut i Windows, og noen ganger så blei den ikke registrert i det hele tatt under boot. Snodige greier. Siste WD disken min i hvert fall.

Hvor lenge er det siden du repartisjonerte den? Altså... hvor lenge har den fungert greit nå? Lurer litt på om jeg like så godt kan levere den inn på garanti med en gang.

Lenke til kommentar
Hei

Det virker som min harddisk er litt rar den også virker som den ikke klarer og installere programmene på en orntlig måte.

Jeg har en Western Digital C 80.0GB SE 8MB Cache.

Virker som dette er det samme for flere av akkurat samme type harddisk. Er ikke helt sikker, men tror det er SE disk den jeg har også.

Jaja... får gjøre som jovaa... og velge en annen disk om garantien fortsatt gjelder.

Lenke til kommentar

Har formatert og repartisjonert og nå ser den ut til å fungere feilfritt igjen. Tror derfor ikke at manglende strøm er årsaken til problemet.

Jeg får se om dette varer en stund før jeg tør å bruke den igjen. Vurderer å bytte ut alle mine WD disker nå (4 stk) :( Trist, ettersom jeg aldri har hatt problemer med de før for ett par måneder siden da en begynte med fæle klilkkelyder og døde, og nå denne. Er avhengig av pålitelige harddisker da jeg driver mye med semiproff videoredigering, og det er litt mer enn trist om en harddisk plutselig skulle dø og ødelegge mange dagers arbeid.

Lenke til kommentar

Kopla frå ein SCSI CD-brennar og kopla til ein SCSI harddisk i staden

medan maskina stod på.

Maskina mi er tydlegvis ikkje bygd for "hot swapping".

Min 80GB WD 8MB cache disk forsvann då i frå windows XP.

I DOS fungerte den fint, men XP ville ikkje godta den før eg partisjonerte

den på nytt og formaterte den på nytt.

Den fekk sikkert eit spennings-dropp i straumforsyninga når SCSI disken

vart kopla til. Det er ialfall min teori.

Bent

Lenke til kommentar
Har formatert og repartisjonert og nå ser den ut til å fungere feilfritt igjen. Tror derfor ikke at manglende strøm er årsaken til problemet.

Hos meg kunne det fungere i 5 uker uten at disken fuska, så plutselig monga den seg to ganger for dagen i to uker så funka den igjen en periode...

Så vet er sikker på at din disk kommer til å feile igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...