Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lagring av delvis rå ved inne?

Anbefalte innlegg

Har noe ved som har stått i vedpose ute som jeg trenger å ta i bruk. Tenkte å ta det inn for å få tørket veden bedre. Er det noen betenkeligheter med å ta inn rå ved? Den er hugget i fjor høst og har kun tørket noen måneder. Er det noen problemer å legge stable rett på lakkert parkett inntill furupanel med tanke på gulv og vegger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer jo litt ann på, hvor rå veden din er. Tror du burde la veden din være ute og tørke den til sommeren.

Ved som er hugget om høsten, skal normalt ikke brukes samme året. Selv sommerhugget ved, trenger en god varm sommer og høst, med god tørk, for å brukes samme året. Gennerelt så annbefales det tørking over to år (sommere).

Jeg vet ikke hva du mener med "vedpose", men jeg tenker da 1 -3 dagers fyring, med tørr ved. Det er ikke verdt bryderiet en gang. Har du tilgang på en fuktmåler og måler fukten ved å stikke piggene på tvers av veden og langt inn i veden, kan du jo sjekke. Skal det være noe poeng så bør veden du tar inn ha en relativ fuktighet under 25. Og når du tar den i bruk, helst under 15 % RF. Kan brukes opp mot 20 %, men da med ekstra god trekk.

Skal du ta inn veden, bør den stables luftig, vekk fra vegg (ca. 10 cm) og legge tett plast under, på gulvet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kommer jo litt ann på, hvor rå veden din er. Tror du burde la veden din være ute og tørke den til sommeren.

Ved som er hugget om høsten, skal normalt ikke brukes samme året. Selv sommerhugget ved, trenger en god varm sommer og høst, med god tørk, for å brukes samme året. Gennerelt så annbefales det tørking over to år (sommere).

Jeg vet ikke hva du mener med "vedpose", men jeg tenker da 1 -3 dagers fyring, med tørr ved. Det er ikke verdt bryderiet en gang. Har du tilgang på en fuktmåler og måler fukten ved å stikke piggene på tvers av veden og langt inn i veden, kan du jo sjekke. Skal det være noe poeng så bør veden du tar inn ha en relativ fuktighet under 25. Og når du tar den i bruk, helst under 15 % RF. Kan brukes opp mot 20 %, men da med ekstra god trekk.

Skal du ta inn veden, bør den stables luftig, vekk fra vegg (ca. 10 cm) og legge tett plast under, på gulvet.

Med vedpose så mener jeg en slags pose som er laget for å tørke ved ute. Har presenning på toppen og hullete netting aktig stoff på sidene.

Skjønte ikke helt hva du mente med: "men jeg tenker da 1 -3 dagers fyring, med tørr ved. Det er ikke verdt bryderiet en gang."?

Lenke til kommentar

Å ta rå ved inn i hus for tørking hjelper lite, veden er avhengig av trekk for å tørke. Anbefaler deg heller å finne en plass utenfor huset, hvor det er god trekk, samt la veden få puste så den ikke slår seg under perioder med nedbør/fuktig vær.

Uansett det å dra ved i hus for lengre lagring drar mye uønskede dyr i hus, som legger egg i veden. Har en kamerat som dro masse ved i hus, og det ble aktivitet til slutt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med vedpose så mener jeg en slags pose som er laget for å tørke ved ute. Har presenning på toppen og hullete netting aktig stoff på sidene.

Skjønte ikke helt hva du mente med: "men jeg tenker da 1 -3 dagers fyring, med tørr ved. Det er ikke verdt bryderiet en gang."?

Som jeg nevnte, så ante jeg ikke hva du mente med en pose. Når du bruker begrepet pose, så tenker jeg noe du kan bære. Og jeg vet fremdeles ikke hva du mener, men antar du mener noe slikt som "en storsekk", eller lignende. Når ved selges i sekkformat, snakkes det om liter (og ikke i favn, som normalt), eks 500/1000/1500 lites sekker. Men store sekker har også hatt andre formater.

Du kan selvfølgelig ikke dra store menger med fuktig, ved inn i huset.

Lenke til kommentar

Som jeg nevnte, så ante jeg ikke hva du mente med en pose. Når du bruker begrepet pose, så tenker jeg noe du kan bære. Og jeg vet fremdeles ikke hva du mener, men antar du mener noe slikt som "en storsekk", eller lignende. Når ved selges i sekkformat, snakkes det om liter (og ikke i favn, som normalt), eks 500/1000/1500 lites sekker. Men store sekker har også hatt andre formater.

Du kan selvfølgelig ikke dra store menger med fuktig, ved inn i huset.

Ja det er en slags sekk da, som lagrer 1000 liter. Ellers så er ikke veden så fuktig at det kjennes. Den er litt tyngre enn vanlig tørr ved som er lagret i to år.

Lenke til kommentar

Om du har en tusenliterssekk med ved feks stående på en pall, er det beste å bare legge en presenning over toppen så det ikke renner fullt med vann, og så la det tørke utendørs. God trekk er det viktigste, veden vil nok tørke dårligere i en krok i stua.

Sånn som dette: 016%281%29.jpg

Forøvrig ikke noe i veien for å ta inn noen kubber og fyre i vei, veden brenner den selv om den ikke er knusktørr.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Om du har en tusenliterssekk med ved feks stående på en pall, er det beste å bare legge en presenning over toppen så det ikke renner fullt med vann, og så la det tørke utendørs. God trekk er det viktigste, veden vil nok tørke dårligere i en krok i stua.

Sånn som dette: 016%281%29.jpg

Forøvrig ikke noe i veien for å ta inn noen kubber og fyre i vei, veden brenner den selv om den ikke er knusktørr.

Takk Jon. Jeg har akkurat den type som du viser på bildet. Så det kalles vedsekk 1000 liter? Uansett så blir det varmt i stua da vi fyrer hver dag opp til 28 grader. Sikker på at det ikke ville være lurt å ta inn noe ved i stua så den kan tørke i varmen der?

Lenke til kommentar

Jonei, altså om du tar inn et par korger ved og lar dem stå i stua så tørker dem jo. Verre vil det nok være om du lemper inn hele sekken og stabler den opp, den vil ta med seg mye fukt og annet uhumsk.

Takk Jon for tips. Så det kalles "vedsekk 1000 liter" (det du har på bildet du la ved)?

Lenke til kommentar

En gyllen regel er at du kun har ved inne som forbrukes i løpet av et døgn. Grunnen for dette er at ved som lagres inne like gjerne kan trekke til seg fuktighet som den gir fra seg (alt etter inneklimaet ditt). Min erfaring er at ved inne ikke tørker…. Husk også at ved som nettopp er hogget inneholder sevje og derfor er tørking og god lufting viktig ca. et års tid før bruk (det tar lengre tid å tørke ut sevjerester enn vann).

Lenke til kommentar

En gyllen regel er at du kun har ved inne som forbrukes i løpet av et døgn. Grunnen for dette er at ved som lagres inne like gjerne kan trekke til seg fuktighet som den gir fra seg (alt etter inneklimaet ditt). Min erfaring er at ved inne ikke tørker…. Husk også at ved som nettopp er hogget inneholder sevje og derfor er tørking og god lufting viktig ca. et års tid før bruk (det tar lengre tid å tørke ut sevjerester enn vann).

Om luftfuktigheten i stua får veden trekker til seg fuktighet så har man allerede mye større problemer å hanskes med innendørs en rå ved.

Det lille jeg har i bøtta mi som ikke blir fyrt opp samme kveld av rå ved de gangene jeg har det har bråtørket i stua etter noen dager.

Mengde er nok et stikkord her for har man mye rå ved er det mye fukt som skal vekk og uten luftsirkulasjon blir fukten liggende inne vedhaugen men har man bare litt så tørker det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her vises det til 1000liter som skal lagres inne og jeg nevnte ikke stua. Tror ikke at 1000 liter lagres i stuen og da kan det være at andre rom/boder brukes. Hvis det så lagres mot yttervegg, i et eldre hus, kan dette føre til at det slår seg og tilfører veden mer fuktighet, samt mange andre utfordringer som sopp og soppsporer. Har du kun en "bøtte" i stua så er jeg enig i at det tørker veldig godt :)

Lenke til kommentar

Må ikke tenke på det engang, det kan gi fatale følger. Hvis der er mott i noe av veden, kan det spre seg til treverket inne.

Mott, mit, mår, som dialektutrykk for "borebille"? Den trives i romtemperatur i treverk med ganske høy fuktighet, i kyststrøk med høy luftfuktighet.. Har sett møbler angrepet av dette på fuktige steder på sørvestlandet. Om man har rå ved fra kyststrøk der borebiller er utbredt er det nok en god i å lagre den utendørs, til den er tørr. Eller kjøpe tørr bjørkeved fra innlandet, og få den i hus før den angripes av borebiller.

Lenke til kommentar

Er det ikke bedre å få lufting under veden også? Og droppe plasten? Jeg legger alltid ut et par lekter før jeg stabler ved på tvers av lektene, ute eller inne. Eller jeg stabler på europaller dersom det er plass og jeg har paller tilgjengelig. Har jeg ikke paller eller lekter, legger jeg to rader med vedskier på bakken eller gulvet, og stabler på tvers av dem.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...