ADT Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Skjermkortets originalkjøler får ikke alltid jobben gjort.Guide: Bytte av skjermkortkjøler Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Akkurat nå hadde jeg heller byttet ut HD5850 kortet mitt fremfor å legge mer penger i kjøling. Lenke til kommentar
jøkul ptro Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 hører ikke viftene på min 6970 i forhold til min gamle crossfire 4870 rig, må si de har skjønt poenget med viftestyring endelig. Lenke til kommentar
quadra Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Med mange gode kjøleløsninger på nye grafikkort idag føler jeg at markedet for tredjepartsløsninger er veldig begrenset, men unntak av entusiaster som ønsker vannblokker vel og merke. Har man ett eldre skjermkort, som er de kortene som mest sannsynlig er ønskelig med en bedre løsning på, så gir det gjerne liten mening i å legge ut penger på kjøling ovenfor å det å skaffe et helt nytt kort som kommer med bra kjøler... Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Flott artikkel! Er det sånn at garantien ryker om man bytter kjøler? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Hva med stille vifter? 5-600 RPM? Lenke til kommentar
Khani Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Flott artikkel! Er det sånn at garantien ryker om man bytter kjøler? Ja, garantien går om du ikke er flink med og skjule at du har demontert kortet. Lenke til kommentar
lolvik_InnleggNO Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Hva med stille vifter? 5-600 RPM? Garantien ryker, ja. Men det er ikke spesielt vanskelig å skjule det. Har hatt flere "RMA" pga f.eks lekk vannkjøling. : P 1 Lenke til kommentar
dodoman Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Kul artikkel, men kjenner jeg ikke helt tørr gjøre det med 690`n min Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Hva med stille vifter? 5-600 RPM? Jeg har prøvd forskjellige kjølere på lav hastighet. foavoritten er helt klart arctic cooling S1 med en god vifte på, den har tynne kjøleribber med stor avstand. plukker opp allt av luft som beveger seg. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Hva med stille vifter? 5-600 RPM? Går stort sett ganske bra, det mest kompliserte i mine øyne er ting som vrm osv, selve GPUen får man fote kjølt godt, men litt kraftigere skjermkort kan ofte trenge litt ekstra juice på sekundeære komponenter. AtW Med mange gode kjøleløsninger på nye grafikkort idag føler jeg at markedet for tredjepartsløsninger er veldig begrenset, men unntak av entusiaster som ønsker vannblokker vel og merke. Har man ett eldre skjermkort, som er de kortene som mest sannsynlig er ønskelig med en bedre løsning på, så gir det gjerne liten mening i å legge ut penger på kjøling ovenfor å det å skaffe et helt nytt kort som kommer med bra kjøler... Det har blitt bedre, men det er fortsatt ett behov for stillere kjøling. AtW 1 Lenke til kommentar
Dunsay Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Vanskelig/umulig å finne tredjepartskjølere til NVIDIAs tresifrede kort, og da blir dette dessverre en litt bortkastet artikkel for oss med NVIDIA-kort... Jeg har et Zotac-produsert kort som går varmere og mer støyete enn jeg liker, mer sannsynlig pga. billig/dårlig kjøler enn at kortet faktisk skal bli så varmt, men tredjepartskjølere er overhodet ikke å oppdrive til det. Lenke til kommentar
Sjofelgut Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Noen som vet om lokket vannkjøling, med en 120 mm radiator eller noe til skjermkort? Enten et skjermkort som kommer med det, eller 3-parts. Har en bitfenix prodigy som kunne trengt det for looks og stillhet, planen er og ha en super smud HTPC/Lan maskin, som er helt stille. Lenke til kommentar
sindre94 Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Flott artikkel! Er det sånn at garantien ryker om man bytter kjøler? Jeg tror du kan bytte på XFX kort. Var i det minste et merke som godtok det, men vet ikke hvordan det er nå. Lenke til kommentar
jøkul ptro Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Vanskelig/umulig å finne tredjepartskjølere til NVIDIAs tresifrede kort, og da blir dette dessverre en litt bortkastet artikkel for oss med NVIDIA-kort... Jeg har et Zotac-produsert kort som går varmere og mer støyete enn jeg liker, mer sannsynlig pga. billig/dårlig kjøler enn at kortet faktisk skal bli så varmt, men tredjepartskjølere er overhodet ikke å oppdrive til det. sludder! Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Ja, garantien går om du ikke er flink med og skjule at du har demontert kortet. Det gjelder ikke alle produsenter/brand, har aldri hatt problemer med RMA hos Evga feks selv om jeg har vært helt åpen på at jeg har brukt tredjeparts kjøler/vannblokk. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Har vært veldig fornøyd med mitt Sapphire HD6950 (moddet til 6970). Kjøleren med dobbel vifte er stillegående og holder GPUen kjølig. Hører aldri skjermkortet. Lenke til kommentar
ZentiX Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Husker GTX 470 og GTX 480 kom ut, det var varmeovn det På mitt GTX 470 så brukte jeg Arctic Extreme, og temps idle gikk fra 50-55 til 30C, og load fra 70-90C til 40-50C med heftig overclocking. Nå har jeg Coolit driten, og idle temps er helt ok, ligger på 35C, men i load ligger det på 50-60C ikke overclocked, plug & play vannkjølern tåler ikke heftig overclocking. Men jeg har nå bestilt meg nytt skjermkort, så fort jeg får hentet dette, så skal det bestilles Arctic Extreme 79xx edition. Samt støy demper matter. Skal prøve å isolere litt støy. Kan anbefale Arctic gpu kjøler, men pass på. Termisk limet til Arctic sitter som F når man først har fått satt på heatsink, og et he***** å få av. Lenke til kommentar
ZentiX Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Vanskelig/umulig å finne tredjepartskjølere til NVIDIAs tresifrede kort, og da blir dette dessverre en litt bortkastet artikkel for oss med NVIDIA-kort... Jeg har et Zotac-produsert kort som går varmere og mer støyete enn jeg liker, mer sannsynlig pga. billig/dårlig kjøler enn at kortet faktisk skal bli så varmt, men tredjepartskjølere er overhodet ikke å oppdrive til det. Med riktig stjernetrekker så er alle skruene like hele, nVidia bruker blå locktight på skruene sine. Og det er jo en grunn til dette, de vil ikke at folk skal fikle med skjermkortene. På mitt GTX 470 strippet jeg flere skruer, så endte opp med å dra frem dremmelen og lage mine egene trekker spor. Hvorfor nVidia bruker locktight er bare helt borte i natta, er de redde for at skruene skal riste løs? Eller er det for at folk skal fikle med korta. Lenke til kommentar
FirstPrice Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Sitter med et XFX GTX 285, som jeg gjerne skulle ha sett at var litt kjøligere. Det kostet mye penger når jeg kjøpte det (rundt 3500,-) og i skrivende stund har jeg ikke så mye å rutte med om jeg skulle velge å skifte det ut. Jeg har letet litt (men kanskje ikke godt nok) etter ny kjøling til kortet uten hell. Det har tidligere lagt på rundt 80C idle iflg speedfan. Jeg kjøpte nylig et billig Akasa TIM kit og byttet ut kjølepastaen på kortet og tempen sank til 70-75 idle. Finnes det rimelig, men fortsatt bedre kjøling til kortet mitt, eller bør jeg legge opp litt penger og kjøpe nytt kort? HDMI port til tv'en hadde jo vært kjekt, men for 3500 får jeg jo også en grei bærbar pc (som jeg jo også trenger). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå