henriksen88 Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Heisann Idag har jeg og samboeren min lagt inn et bud på en bolig på 3.400.000 kr. Prisantydning ligger på 3.650.000. Dette ble gjort idag formiddag og megler satte tidsfrist til kl 12.00 i morgen. Etter det første budet, hvilke tidsfrister er vanlige og bruke for høyere bud dersom det blir aktuelt? Kan jeg si 3.450.000 kr, og gi tidsfrist på 4-5 timer? Er det smart eller dumt, kom gjerne med innspill. Mvh Henriksen88 Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 (endret) Var det visning idag? De fleste budrundene eg har vært med på har vært ferdig kl 12 dagen etter visning. Viss det kommer inn høyere bud før den fristen kan du bare fortsette med å legge inn nytt bud med samme frist. Viss klokken begynner å nærme seg 12 kan du feks gi 10-15 min frist. Kjøpte nettopp bolig selv og da hadde eg 15 min frist på vinnerbudet da klokken var over 12. Endret 25. februar 2013 av Kleivis Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Forskrift om eiendomsmegling sier følgende, merk spesielt punkt 3: § 6-3. Oppdragstakers plikter ved budgivning (1) Oppdragstaker skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden, og avpasse tempoet i salgsarbeidet til et nivå hvor oppdragsgiver og aktuelle interessenter kan sikres et forsvarlig grunnlag for sine handlingsvalg. Oppdragstaker skal oppfordre oppdragsgiver til ikke å ta imot bud direkte fra budgivere, men henvise til oppdragstaker. (2) Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at oppdragstaker kan håndtere det i samsvar med foregående ledd, skal han fraråde budgiver å stille slik frist, og gi uttrykk for at det kan føre til at oppdragsgiver ikke vil akseptere budet. Dersom budgiver velger å opprettholde den korte fristen, skal oppdragstaker orientere oppdragsgiver om budet og om følger av at fristen er for kort. Oppdragstaker skal så langt det er nødvendig og mulig orientere oppdragsgiver, budgivere og øvrige interessenter om bud og forbehold, og legge til rette for at disse får rimelig tid til å områ seg. Oppdragstaker skal også bistå ved vurdering av bud. (3) I forbrukerforhold skal oppdragstaker ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Lørdag regnes ikke som virkedag. Se http://www.lovdata.n...71123-1318.html for hele forskriften. Punkt 3 betyr at du ikke kan gi kortere tidsfrist enn "kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning" på både det første budet ditt og ev. etterfølgende bud formidlet via eiendomsmegler, men så fort kl 12.00 har passert kan du gi så korte frister du ønsker (men se også punkt 2). Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Hvis du ikke blir overbydd men at budet blir avslått kommer ofte selger med ett motbud. Godtar du ikke motbudet men har lyst å gi ett nytt bud går det ofte fort da det ikke er andre budgivere som er i budrunden men det er kun selger man "forhandler" med... bud og motbud. Liykke til!! Lenke til kommentar
henriksen88 Skrevet 25. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2013 (endret) Det er visning kun etter avtale med megler. Jeg er 24 år, så jeg og faren min var og så på huset i forrige uke. Fikk finaniseringbevis idag, en halvtime etter hadde jeg lagt inn bud. Derfor jeg har vært usikker på den kl 12 dagen etter regelen. Det første og eneste budet på 3.3, kom for ca 2 uker siden og ble avslått. Endret 25. februar 2013 av henriksen88 Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 (endret) Siden det ikke er fellesvisninger å tidligere bud har blitt avslått så trenger du nok ikke legge frist til neste dag, da holder det med 1 time. Når megler har fått tak i selger så kan bud/motbud-fristene gjerne være 5 minutter. Endret 25. februar 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå