Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vinter- Vedlikehold og vask av bil


Labelle

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Nettopp kjøpt meg en ny passe ny fin bil og har virkelig løst å ta vare på denne bilen.

 

Lurte på hva slags tips dere har som kan være viktige å gjøre, spesielt på denne tiden.

 

Fant ut det var viktige å smøre pakninger rundt dørene og bruke låsolje samt vask av dekk.

Hvordan vasker man bilen trygt? Er disse vaskemaskinene hos statoil noe å stole på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Nettopp kjøpt meg en ny passe ny fin bil og har virkelig løst å ta vare på denne bilen.

 

Lurte på hva slags tips dere har som kan være viktige å gjøre, spesielt på denne tiden.

 

Fant ut det var viktige å smøre pakninger rundt dørene og bruke låsolje samt vask av dekk.

Hvordan vasker man bilen trygt? Er disse vaskemaskinene hos statoil noe å stole på?

 

 

Jeg har fått nokså grei erfaring med renhold og vedlikehold av bil (kosmetisk) da jeg er av typen perfeksjonist og nærmest har drevet sport i å polere, vaske, støvsuge og smøre :)

 

Det første du skal gjøre er å droppe maskinvask. De er bare til for elendighetens skyld, og siden de er så dyre er det mange kunder som overbeviser seg selv om at de bare må kjøre bilen i maskinvask fordi den da blir så ren. Men det er tull og tøys og det er dette leverandørene av disse vasketjenestene tjener penger på.

 

Nei, det du skal gjøre er som følger:

 

1. Påfør vann over hele bilen med høyttrykksspyler

2. Påfør såpe over hele og la det virke i 4-5 minutter eller helst sålenge du kan før det begynner å tørke

3. Vask bilen manuelt med høytrykksspyler, langsomt og nøyaktig

  • Få med deg alle åpninger alle veier, slik som støtlistene på dørene da det kan ligge dritt i disse som renner ut etter at vasken er ferdig. Da får man striper med skittvann som størkner når bilen tørker
  • Vask hjulbuene med såpe og høyttrykk, vask skikkelig nøye.
  • Vask også felgene og bremsene gjennom eikene på felgene da bremser ruster raskere enn flammer spres i gress. Faktisk er det normal å ta bilen inn på verksted en gang i året for bremsepuss. Da demonteres bremsene og pusses for rust og smøres opp. Dette kan du unngå ved å vaske bremser jevnlig med høyttrykk. Meningen er å få bort dritt og salt som er eneste årsak til rust. "Ren bil ruster ikke" stemmer til punkt og prikke.

4. Sleng deretter på nytt lag med såpevann og skur hele bilen med svamp i sirkelbevegelser. Gjerne litt hardt og mange ganger. Bruk myk svamp, du vil ikke ødelegge lakken nå som bilen er ren og du bruker myk svamp.

5. Vask ren med høyttrykksspyler igjen.

6. La bilen tørke.

7. Når bilen er HELT tørr slenger du på rubbing hvis lakken har oksidert litt. Color Cleaner fra Biltema er sykt bra, har fått gamle biler til å se flunka nylakkerte ut med skikkelig rubbing og polering.

8. Puss av rubbingen og poler på vanlig måte. Hvis lakken er fin fra før polerer du bare. Bruk poleringsmaskin men poler forsiktig og nøyaktig.

9. Poler bilen enda en gang, derav poler forsiktig. Bedre med halvt trykk og 2 ganger enn hardt og dårlig en gang.

10. Ikke vask bilen eller kjør i annet enn tørt vær på 2 dager

 

Når ALT dette er gjort, vil du ha en bil som preller av vann og dritt som teflon, og den vil være lett å holde superren og vaske i de neste 6 månedene.

 

Etter 6 måneder gjør du alt ovenstående på nytt. Så har du alltid en bil som ser strøken ut og som ikke ruster :)

 

 

Lykke til med å få samme resultat i vaskemaskin som du får etter ovennevnte behandling. Dessuten er dette billigere også :)

 

EDIT: Dette er slik JEG gjør det, og har gjort dette i 5-6 år nå og har funnet ut at dette er det beste som fungerer for meg. Kanskje noen er uenig i fremgangsmåten og det er forsåvidt helt greit, men dette vet jeg funker for min del, spesielt i lengden.

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, skal melde meg inn her. Takk

 

Jeg har fått nokså grei erfaring med renhold og vedlikehold av bil (kosmetisk) da jeg er av typen perfeksjonist og nærmest har drevet sport i å polere, vaske, støvsuge og smøre :)

 

Det første du skal gjøre er å droppe maskinvask. De er bare til for elendighetens skyld, og siden de er så dyre er det mange kunder som overbeviser seg selv om at de bare må kjøre bilen i maskinvask fordi den da blir så ren. Men det er tull og tøys og det er dette leverandørene av disse vasketjenestene tjener penger på.

 

Nei, det du skal gjøre er som følger:

 

1. Påfør vann over hele bilen med høyttrykksspyler

2. Påfør såpe over hele og la det virke i 4-5 minutter eller helst sålenge du kan før det begynner å tørke

3. Vask bilen manuelt med høytrykksspyler, langsomt og nøyaktig

  • Få med deg alle åpninger alle veier, slik som støtlistene på dørene da det kan ligge dritt i disse som renner ut etter at vasken er ferdig. Da får man striper med skittvann som størkner når bilen tørker
  • Vask hjulbuene med såpe og høyttrykk, vask skikkelig nøye.
  • Vask også felgene og bremsene gjennom eikene på felgene da bremser ruster raskere enn flammer spres i gress. Faktisk er det normal å ta bilen inn på verksted en gang i året for bremsepuss. Da demonteres bremsene og pusses for rust og smøres opp. Dette kan du unngå ved å vaske bremser jevnlig med høyttrykk. Meningen er å få bort dritt og salt som er eneste årsak til rust. "Ren bil ruster ikke" stemmer til punkt og prikke.

4. Sleng deretter på nytt lag med såpevann og skur hele bilen med svamp i sirkelbevegelser. Gjerne litt hardt og mange ganger. Bruk myk svamp, du vil ikke ødelegge lakken nå som bilen er ren og du bruker myk svamp.

5. Vask ren med høyttrykksspyler igjen.

6. La bilen tørke.

7. Når bilen er HELT tørr slenger du på rubbing hvis lakken har oksidert litt. Color Cleaner fra Biltema er sykt bra, har fått gamle biler til å se flunka nylakkerte ut med skikkelig rubbing og polering.

8. Puss av rubbingen og poler på vanlig måte. Hvis lakken er fin fra før polerer du bare. Bruk poleringsmaskin men poler forsiktig og nøyaktig.

9. Poler bilen enda en gang, derav poler forsiktig. Bedre med halvt trykk og 2 ganger enn hardt og dårlig en gang.

10. Ikke vask bilen eller kjør i annet enn tørt vær på 2 dager

 

Når ALT dette er gjort, vil du ha en bil som preller av vann og dritt som teflon, og den vil være lett å holde superren og vaske i de neste 6 månedene.

 

Etter 6 måneder gjør du alt ovenstående på nytt. Så har du alltid en bil som ser strøken ut og som ikke ruster :)

 

 

Lykke til med å få samme resultat i vaskemaskin som du får etter ovennevnte behandling. Dessuten er dette billigere også :)

 

EDIT: Dette er slik JEG gjør det, og har gjort dette i 5-6 år nå og har funnet ut at dette er det beste som fungerer for meg. Kanskje noen er uenig i fremgangsmåten og det er forsåvidt helt greit, men dette vet jeg funker for min del, spesielt i lengden.

 

Okei, jeg skal aldri kjøre inn i en maskinvask. Har hørt en del om disse og.

 

1. Påføre vann over hele bilen med høytrykkspyler ja. Hvordan tempratur egner seg best i vannet? Varmt, kald eller lunket? Snakker da om vasking på vinterstid.

2. påføre såpe over hele bilen. Kan du si litt mere om merker? Hvordan såpe er det som fungerer bra til en rimelig pris?

Forskjellige typer såper på bil, felg og dekk osv?

 

4. Skur hele bilen med svamp. Er dette så lurt? Du vet sikkert mye men burde man ikke være svært forsiktig her? Hørt om forskjellig vaskehansker, microfiberkluter. Noe spesielt du anbefaler?

Lenke til kommentar

Det finnes svamper som er godt egnet til bilvask men det er ingenting som slår en vaskehanske i ull.

 

Hvis du trenger profft vaskeutstyr så kan jeg anbefale http://bilnerden.no/ som har alt du trenger til vask og polering.

 

Hvis du skal håndvaske så trenger du en bøtte med GritGuard, en bøtte til det rene såpevannet, en god vaskehanske i ull og et stort microfiber tørkehåndkle.

 

Bilen skal alltid forvaskes skikkelig før man begynner med håndvasken. Nå på vinteren så bør bilen spyles skikkelig, settes inn med skum som du lar virke i 5minutter, spyl så skikkelig av bilen og vask for hånd. (Det er ikke lett å vaske skikkelig om vinteren hvis man ikke har en oppvarmet vaskehall man kan låne 1 times tid.)

 

EDIT: Bilnerden har pakker med det du trenger.

Endret av vidarkri
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, skal melde meg inn her. Takk

 

 

 

Okei, jeg skal aldri kjøre inn i en maskinvask. Har hørt en del om disse og.

 

1. Påføre vann over hele bilen med høytrykkspyler ja. Hvordan tempratur egner seg best i vannet? Varmt, kald eller lunket? Snakker da om vasking på vinterstid.

2. påføre såpe over hele bilen. Kan du si litt mere om merker? Hvordan såpe er det som fungerer bra til en rimelig pris?

Forskjellige typer såper på bil, felg og dekk osv?

 

4. Skur hele bilen med svamp. Er dette så lurt? Du vet sikkert mye men burde man ikke være svært forsiktig her? Hørt om forskjellig vaskehansker, microfiberkluter. Noe spesielt du anbefaler?

 

What ^^ said :)

 

EDIT: Bare for å generalisere litt, så er ikke merket på såpen osv osv så veldig viktig. Det som er viktig er at du kjøper noe av kvalitet som er egnet for bilvask. Med kvalitet mener jeg noe som gjerne ikke er det billigste du finner. Trenger ikke være dyrt, men ikke spar deg for 20kr ved å kjøpe det billigste du kommer over :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Først og fremst er det viktig å gjøre en god forvask. Forvask er å bruke avfetting og felgrens som løser opp møkk slik at det ikke er noe løst og andre partikler igjen før du vasker med svamp eller hanske. Det er disse som lager vaskeriper.

La avfettingen virke en stund, gjerne 5 minutter eller mer, så lenge den ikke tørker.

 

Det jeg ville kjøpt er først og fremst en vaskehanske i mikrofiber og en bøtte med gritguard. Samt en god såpe, det meste er bra.

Så ville jeg handlet Prickbort som er en meget god petroleumsbasert avfetting som tar asfaltflekker lett.Bilt-Hamber Surfex HD er en vannbasert avfetting som tar annen møkk. Så har du CarPro IronX som tar piggstøv, som ser ut som små rustflekker i lakken.

Felgrens er også et must. Selv bruker jeg Scholl Rim7, men tror ikke bilnerden har denne.

 

Til slutt er det viktig med et godt mikrofiber tørkehåndkle - IKKE pusseskinn!

 

Bilnerden.no har alt dette. Gå inn og se på pakkeløsningene, der får du mye bra for pengene. :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Svarer litt mer nøye nå som jeg sitter på PC:

 

Hvis du vil ta vare på bilen så bør du ta en titt her, det er en meget god guide om vask og polering:

http://www.detailers...r-dummies-2-r14

 

 

Jeg velger også å liste opp noen produkter og i hvilken rekkefølge de bør brukes. Det er ikke nødvendigvis så vanskelig og tidkrevende. Høytrykkspyler er en klar fordel da du får vekk mye mer møkk før du skal trå til med bøttevask. :)

 

Fin vaskepakke med det nødvendige av utstyr og som inneholder det jeg nevner i listene under:

http://bilnerden.no/...products_id=278

 

Vask også helst i skyggen og la aldri noe tørke på lakken i sola - særlig ikke avfetting! Da kan det bli merker som ikke lar seg fjerne uten polering.

 

Sommervask med nypolert bil som er "normalt" møkkete:

  1. Avfett bilen med Surfex HD 1:20-30 (opp til vinduene, men ikke på vinduene) samt felgrens på felger. La dette virke i 3-5 minutter.
    Surfex HD er en vannbasert avfetting som løser opp vanlig møkk.
  2. Spyl grundig av.
  3. Nå er bilen sannsynligvis fri for de større møkkpartiklene og bilen er klar for bøttevask.
    Bland opp såpe i en bøtte, helst en med gritguard, og vask bilen med en vaskehanske. Vask i rette linjer - ikke i sirkelbevegelser. Hvis det blir vaskeriper så lages de i rette linjer og synes ikke like lett som hvis de går alle veier. Vask fra taket og ned. Møkka sitter som regel nederst og hvis det er noe igjen så går det bare utover de nedre delene av bilen.
    Det er viktig å skylle svampen ofte, en god såpe lager god glid slik at det blir mindre friksjon mot lakkoverflaten og dermed mindre riper. Ha gjerne en ekstra bøtte med rent vann som du skyller svampen i før du tar den nedi bøtta med såpevann.
  4. Spyl bilen igjen.
  5. Tørk bilen forsiktig med et tørkehåndkle av mikrofiber.

Er det kommet asfaltflekker så tar du en runde med Prickbort også.

 

 

Vintervask med bil som ikke er nypolert og som er møkkete:

  1. Når bilen er tørr (så tørr som det lar seg gjøre) så avfettes bilen med Prickbort opp til vinduene. Felgrens på felg. La dette virke i 5-10 minutter - så lenge det ikke tørker.
    Prickbort er en petroleumsbasert avfetting som tar asfaltflekker (kjennes som "nupper" i lakken og ser ut som små svarte/brune flekker som sitter godt). Prickbort trenger ikke brukes hver gang, men hvis du kjenner at det begynner å bli nupper så bruker du den.
  2. Spyl grundig av bilen.
  3. Nå er bilen klar for en runde Surfex HD 1:15-20 som skal virke i ca. 5 minutter.
  4. Spyl av bilen igjen.
  5. Bøttevask som beskrevet over.
  6. Spyl av bilen.
  7. Tørk forsiktig med tørkehåndkle av mikrofiber.

 

Angående polering og hvis du vil få det gjort skikkelig så anbefaler jeg å registrere deg på DCN.no og spørre om noen der kan ta bilen din. Det er en gjeng entusiaster som er utrolig dyktige når det kommer til bilpleie og som velger kvalitet langt fremfor kvalitet. Det sier seg selv når de bruker 15-30 effektive arbeidstimer på en bil, fremfor en som driver butikk og har bare et par-tre timer på seg på hver bil for å kunne tjene penger.

Du kan spørre her:

http://www.detailers...bb-nskes-utfrt/

 

 

Har du hvit, sølvgrå eller en annen lys farge på bilen så bør du være oppmerksom på piggstøv. Det er må metallpartikler som fester seg på lakken, gjerne på nedre del av sidene og bak på bilen. Det ser ut som små rustflekker, men det er altså helt ufarlig. Det finnes et middel som heter IronX som tar dette lett. Spray på, la det virke i 5 minutter og spyl av. Vips så er det vekk.

 

Legger ved et litt dårlig bilde av piggstøv og et der IronX virker:

IMG_8613.jpg

 

IMG_8622.jpg

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...