Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Hvis du vil lære å programmere et GUI er OpenGL eller DirectX definitivt ikke stedet å begynne. Dette er 3D programmering. Hvis du ønsker å lære deg å programmere et GUI vil du se på biblioteker som f.eks WxWindows eller etter min anbefaling QT

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Hvis du vil lære å programmere et GUI er OpenGL eller DirectX definitivt ikke stedet å begynne. Dette er 3D programmering. Hvis du ønsker å lære deg å programmere et GUI vil du se på biblioteker som f.eks WxWindows eller etter min anbefaling QT

Takk for svar.

Hvis du har noen linker med en tutorial eller noe hadde det hjelpet.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt problemet med å lære OpenGL sammen med C++.

 

For OpenGL vil du trenge SFML og OpenGL Extension Wrangler.

Du vil også trenge et metematikk bibliotek ettersom dette ikke følger med OpenGL.

 

Her er en tutorial side for OpenGL.

 

Merk at du er interessert i å bruke OpenGL 3.0 eller nyere da det er en vesentlig forskjell mellom OpenGL 3 og eldre versjoner. Benytt også gjerne gl3.h istedet for gl.h når du inkluderer OpenGL og benyt Core profile med foreward compatible context. Dette har fjernet funksjonalitet man helst ikke burde benytte, slik som glBegin/glEnd, glTexCoordPointer, glRotate, glLoadMatrix etc.

 

Det er en del å sette seg inn i. Jeg går utifra at du allerede har forståelse for lineær algebra. Hvis ikke, så er det stedet å starte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ikke helt problemet med å lære OpenGL sammen med C++.

 

For OpenGL vil du trenge SFML og OpenGL Extension Wrangler.

Du vil også trenge et metematikk bibliotek ettersom dette ikke følger med OpenGL.

 

Her er en tutorial side for OpenGL.

 

Merk at du er interessert i å bruke OpenGL 3.0 eller nyere da det er en vesentlig forskjell mellom OpenGL 3 og eldre versjoner. Benytt også gjerne gl3.h istedet for gl.h når du inkluderer OpenGL og benyt Core profile med foreward compatible context. Dette har fjernet funksjonalitet man helst ikke burde benytte, slik som glBegin/glEnd, glTexCoordPointer, glRotate, glLoadMatrix etc.

 

Det er en del å sette seg inn i. Jeg går utifra at du allerede har forståelse for lineær algebra. Hvis ikke, så er det stedet å starte.

Takk for godt og utfyllende svar :)

 

Hvis jeg f.eks skulle, bare for øving, lage en enkel +-*/ kalkulator ville OpenGL vært bedre enn QT eller WxWindows?

Lenke til kommentar

Det spørs hva du vil lage. Ideelt sett ville et GUI implementert i OpenGL, med god respons slik du kan se menyer inne i spill. Problemet er at det kan være krevende siden du må essensielt implementere alt selv, så du må veie fordeler mot ulemper. Qt vil ha fordelen med at det er raskere og enklere å få til et grunnleggende GUI, det er enkelt å få til og du kan bruke tiden din på å implementere funksjonaliteten, men du har langt mer restriksjoner i visuell utforming og ytelse/responsivitet til GUIet. Om du skal lage et godt GUI i OpenGL må du omtrent tenke som at du skulle designe skjelettet til en spillmotor, hvor du håndterer events og rendrer alt som skal på skjermen.

Lenke til kommentar

Det er viktig å huske at OpenGL er bare en spesifikasjon, det inkluderer ikke komplette rammeverk for å utvikle f.eks. GUI. Dette må som sagt lages selv. Det er viktig å ha gode programmeringsferdigheter før du starter på noe slikt.

Og hva er poenget ditt her? Jeg skrev jo at OpenGL er uegnet til oppgaven... Hvorfor skal man gjøre noe slikt i OpenGL når oppgaven er å lage en kalkulator?

Lenke til kommentar

Og hva er poenget ditt her? Jeg skrev jo at OpenGL er uegnet til oppgaven... Hvorfor skal man gjøre noe slikt i OpenGL når oppgaven er å lage en kalkulator?

Jeg ville bare poengtere at OpenGL i seg selv ikke er et komplett verktøysett slik Qt er, og at utvikler må selv lage det som "mangler".

 

Hvis du leser hva jeg har skrevet så ser du at jeg nærmest advarer mot OpenGL til slikt. OpenGL er ikke direkte uegnet, på samme måte som en stålplate ikke er uegnet til å bygge en bil, men det er ikke riktig ende å begynne i for en nybegynner. Det er ikke helt sammenlignbare løsninger.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Da må du bruke QT eller WxWindows. OpenGL funker ikke til det i det hele tatt.

 

Det var jo nettopp det jeg påpekte :mellow:

 

Selvfølgelig ser jeg heller ikke noe imot å lære opengl sammen med C++, men det er jo irrelevant til trådstarters dilemma. Jeg forstår ikke hvorfor du prøvde å gå meg i rette her.

 

Uansett, finnes det mange gode ressurser for å lære QT. Det mest åpenbare stedet å begynne er QT's egen hjemmeside:

 

http://doc.qt.digia.com/4.7/tutorials.html

 

Jeg har også kommet over noen veldig gode videoinnlegg på youtube. Kanalen til voidrealms er virkelig å anbefale hvis du er helt fersk innenfor QT:

 

http://www.voidrealms.com/tutorials.aspx?filter=qt

 

Du finner flere videosnutter på youtube kanalen hans:

 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...