Gå til innhold

Spill server

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Jeg begynner å gå lei av at pcen min skal stå på i idle 24/7 og ønsker meg en liten "lydløs" server som kan ta over denne oppgaven.

Det er snakk om 3 spill servere som jeg har oppe, DayZ, CS og Minecraft.

Og kansje flere i fremtiden...

Noen forslag til hva jeg bør kjøpe?

Ser for meg en liten i dimensjon som ikke sluker strøm. Og lyden bør være på nivå med en PS3..

Edit: Tanker fører til nye ider, les lenger ned :)

Endret av Sjeva
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt lydløs er det vanskelig å få til, men å få den på et nivå som gjør det behagelig (særlig i og med at en liten server kan gjemmes bort) er helt kurant.

Det sentrale spørsmålet er eller om du vil bygge selv eller kjøpe noe ferdig. Vil du kjøpe noe ferdig er det en lang rekke maskiner som kan fint fungere til dette. Du trenger nemlig ikke en maskin som er dedikert til server (trolig bør du unngå det - da disse ofte støyer mer enn desktop maskiner), men en greie desktop (stasjonær) i lite format (tårn, desktop etc). Primært er det HP og Fujitsu som har en del maskiner.

Fujitsu Esprimo Q510, http://www.prisjakt....t.php?p=1499174, er liten og lekker og burde klare dette. Det finnes også andre som Zotac Zbox Giga ID70 Plus og ASRock Vision.

For selvbygg kan man komme like bra ut, både pris og ytelse. Lian Li, Fractal Design og ikke minst Streacom har noen små og lekre kabinetter. Særlig Streacom har kabinetter som ikke har en eneste vifte (passiv kjøling) og som funker fint med blant annet mITX hovedkort med 1155 sokkel og CPU opp til 95 Watt TDP.

Et alternativ kan være:

Streacom FC8B EVO Sort, kr 1 039,00

Streacom Nano150 150 Watt, kr 692,00

Asus P8H77-I, kr 662,00 (pga kjøleløsningen til Streacom passer ikke alle mITX hovedkort, dette er testet og passer.

Du kan bruke hvilken som helst i3 eller i5 (og i7) CPU med TDP under 95 Watt, men en i3 til 900 - 1000 kr holder sikkert.

8 eller 16 GiB med rimelig minne - 300 - 700 kr.

Streacom FC8B har ellers plass til en slim-line DVD-spiller, en standard 3,5'' harddisk og en 2,5'' (f.eks en SSD for OS). Så du kan fint få til en maskin med 4 TB lagring. Regner vi med en standard harddisk (2 TB) til ca 700 kr så blir totalprisen (med 8 GiB minne) ca 4 500 kr.

Størrelsen på boksen er 25 x 25 x 10 cm, og som nevnt her finnes det ikke en eneste vifte. Den er altså mindre enn en PS3.

Edit: Og den bruker ikke særlig med strøm - vi snakker om en knappe 100 Watt på load.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Dersom du er vant med å sette sammen selv, ja da vil jeg uten tvil anbefale å bygge en med det Streacom kabinettet. Det er fremdeles mye dritt som følger med ferdigbygde PC-er, og de fleste små har ikke plass til særlig mye mer enn 2 - 3 disker uansett. Ofte er det også Home Premium av Windows som blir levert med. Og Streacom er garantert lydløs.

Ser at DayZ server krever Windows (kan installeres gjennom Wine på Linux), mens CS og Minecraft kjører kurant på Linux. Da kommer eventuelt OS i tillegg her.

Lenke til kommentar

Bah, nå har jeg latt tankene svive og fått meg på andre spor....

Kom på at jeg også må ha gaming PC på når jeg ser film på smart TVen (streamer fra Gaming PC), samme fra den bærbare... Så uansett hvilke device jeg måtte bruke, så krever det at beiste står på.

Så om jeg prøver og slå en stein med to fluer her (...) og bare enkelt hen skaffer meg en hjemme server som kan brukes til og kjøre spill servere på, samt lagring/streaming internt av medier.

Så¨kommer spørsmåle(t/ne);

1) Er det mulig og bruke HK med 2 netverksporter, og sette det opp slik at den ene porten er for internet linja (for spill serveren) og den andre for internt bruk. Slik at jeg ikke ødelegger for de som spiller på serverene mine, om jeg skulle streame/kopiere filer.

Hvis ja-

2) Er dette "forsvarlig"? Nå kan jeg ikke så mye om nettverk, og om det i det hode ville vært noe poeng med spørsmål 1 i det hele.

3) Er det mulig og få alt dette i et heller lite kabinett som ikke bråker mer en noen få vifter?

(Det av støy som jeg ofte reagere på av en PC er vanligvis fra skjermkort, noe som ikke er noe poeng I

og ha i en server)

Som sagt, jeg beveger meg inn på ett ukjent territorie, men det er bare morro. Så all innspill fra folk som ikke er like grå som meg er bare velkomme.

Når det kommer til hardware så vet jeg ikke hva som vil være overkill, eller hva som måtte ende opp som en bottleneck, så en ide over hvilke CPU/PSU/RAM ville vært greit. Slik at jeg i det minsta vil ha en rød tråd og følge når jeg velger komponenter. Ang. HW, er det noe poeng og kjøre noe som helst av serveren på SSD? Vil ikke spillservere være mer avhengig av internett fart en HDD fart? Lagring av medier har vel aldri vært stort "avhengig" av SSD heller. Hva med OS? Har det rare betydningen om man går for SSD ?

Off, det var mye på en gang :hm:

Lenke til kommentar

Streaming vil ikke ta hele kapasiteten på nettverksforbindelsen. Har du en Gigabit ruter og bra kabler har du en reell kapasitet på en 700 - 800 Mbit/s. Streaming kan jeg tenkte meg tar fra en 5 - 6 Mbit/s - og opp til 20 Mbit/s. Men det avhenger av formatet du lagrer i. Kopiering begrenses av skrivehastighet på harddisk - så du kan ikke regne med mer enn 120 - 150 Mbit/s. Så om du streamer og kopier samtidig, så bruker du ikke mer enn +- 150 Mbit/s. Så du ser at vi har igjen kapasitet til å dekke de som spiller som bare det på nettverksforbindelsen.

Men CPU og harddisk kan allikevel bli en flaskehals. CPU - primært om den er for svak. Selv om streaming og kopiering ikke er så veldig CPU intensivt (om da ikke streaming medfører transkoding), så tar det noe ressurser og sammen med spillservere kan det pluselig begynne å gå tregt. Lese/skrivehastighet på harddisk er der hvor det er aller størst sjanse for flaskehals - jeg opplever selv en del iowait (venting på lese/skriv) på en av mine servere som kjører en del diskintensive oppgaver. Men det er ikke sikkert at spillserverene har så mye tung les/skriv mot HD.

Det er flere måter å komme seg rundt dette, f.eks vil et oppsett med f.eks to virtuelle maskiner (en for spill og en som medieserver) løse dette veldig elegant. Da fordeler du nemlig CPU og minne mellom disse to, og de kan f.eks arbeide mot hver sin harddisk. Det andre er å spesifisere maskina bra nok. Det går på både CPU, minne og harddisk. F,eks kan det være greitt med to harddisker, hvor streaming og kopiering går mot en og spillservere og OS er på en annen.

Når det gjelder hva som er nødvendig av hardware - ja da er jeg også litt på gyngende grunn. Jeg har en server hjemme som kjørte streaming av DVD-er, backup, webserver osv på en AMD Athlon 64 X2 4850e - dvs ikke akkurat kruttsterk i dagens verden. Men jeg har aldri prøvd spillservere, så her aner jeg ikke hva som er krav her. Du bestemmer vel også litt ved hvor mange du gir tilgang.

Men jeg tror du fint bør klare deg med en løsning omtrent som jeg skisserte - dog medfører medielagring at du må bør ha mer lagringsplass. Mulig 4 TB er nok i dag, men erfaringsmessig så øker behovet og da er det greitt med en løsning som kan oppgraderes.

DEt er sikker mulig å ha en løsning med to nettverksporter og klare å konfigurere de - men da må du fort inn på virtuelle maskiner.

Da bli mitt forslag som følger:

Kabinett: Lian Li PC-Q25B - kr 973,- Plass til 7 - 8 disker

PSU: Corsair CX430M 430W - kr 360,- (ikke helt trygg på denne - da dette er en serie som ikke lages av Seasonic - men den er modulær og bør være bra nok)

Hovedkort: Samme som foreslått tidligere, kr 662,-

CPU: Intel Core i5 3330, kr 1 264,-

Minne: Den billigste pakken med 16 GiB (2 x 8 GiB) som du finner i den nettbutikken du velger å handle resten fra. Minne sin hastighet har minimal betydning for ytelse. 16 GiB er muligens overkill - men prisen på minne er lav. Minne som koster over 600 - 700 kr kjøper man ikke.

Harddisk: SSD kan ha markant betydning også på en server, særlig til diskintensive oppgaver. Men det går fint ute. Uansett bør du her tenke på å ha mer enn en disk. Kjør OS og spillservere på en og lagre media på en eller flere disker. OS og spillserver bør ha en rask disk, media klarer seg fint med litt tregere disker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...