Gå til innhold

Tomb Raider - Diskusjonstråd

Anbefalte innlegg

Her er det jeg skrev på facebook, engelsk, copy-paste

The first thing i notice when starting the game is that i find it inspiring and motivating not just as a human but also as a craftsman in film and games. This inspiring starts already in the dialogue intro.

The transition from an innocent, to a complete Rambo killing-machine is too quick if you ask me. Suddently you have her running around on a killing streak, where she doesnt scream or cry of whats shes going trough, shes just simply killing them, without any aiming-unstability, clumsiness or mistakes wich woud have been good to see considering shes a normal human being.

How does she manage to leap so far from cliff to cliff, and ladder to ladder? Where did these muscles and guts come from even in the FIRST minutes of the game? No! Nonono!

The emotional moments wich shows the human sides of her and all the injuries and wounds shes recieving is well performed, but i woud really MAX those scenes! MORE of them, i woud have changed the screenplay and make them more dramatic, with the screaming and moaning more intense and aggressive.

B U T!

I like the quicktime moments wich deliver aggressive and shaky camera combined with some sick moments, thats awesome but not really epic.......but thats most likely just me who expect too much.

I like the combo of a shooter (alltough i dont like the quick transition from civilian to rambo) and stealth game wich is one of my favorite genres.

Im currently on the level where the rescue-aircraft has been downed by a sudden unrealistic storm popping up from nowhere in sonic speed. I was playing it on Normal difficulty but before i ended my session i switched to Hard wich im going to play on tonight. Im skilled with the bow, refrain from using guns, and uses the Instinct very very rarely........its so linear that you dont need it.

CURRENT SCORE: 6,9/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*snip*
At hun går fra uskyldig jente til drapsmaskin er ikke verre enn i de fleste andre spill. Far Cry 3 har vært nevnt før, for eksempel.

Og hva mener du med at hun hopper for langt og er for godt trent i starten av spillet? Om du fulgte med på historien hadde du fått med deg at ekspedisjonen har pågått en god stund før spillet starter, så det er slettes ikke utenkelig at Lara har trent en god del. Har du spilt andre spill i serien vet du at hun ikke bare bor i en stor herregård, men hun har store trimrom der. At hun er topptrent er ganske logisk. At hun "hopper for langt" kan kort forklares med at "det er et spill".

Og hva med skadene hun får i begynnelsen? Hvorfor er det ingen som klager på dem? Først blir hun spiddet på en trepåle i siden, og to sekunder etter løper hun rundt, hopper og klatrer i stiger. Sånt går bra på film, men i virkeligheten ville hun knapt ha klart å røre seg. Men igjen, det er bare et spill. Noe som også forklarer drapsorgien hennes. Det er et spill.

Det var ille nok med Diablo 3 og Aliens: Colonial Marines. La nå Lara få være Lara, og helst ikke begynn med en ny hype der det blir populært å hate spillet. Tross alt har det fått jevnt over gode karakterer, og Lara er og blir Lara. :)

Lenke til kommentar

Jeg kan se at mange vil hate dette spillet men også at mange vil elske det. Det er langt bedre enn forrige Tomb Raider spillene men siden jeg er pc-bruker så kjenner jeg blir smått irritert når dem introduserer såpass småe omgivelser man ser i Tomb Raider. Man er i en jungel og det er bare faste stier du kan følge noe som ødelegger hele innlevelsen. Dem har også dummet ned combaten ganske mye, særlig med pil og bue hvor du får et enormt rødt sikte.

Spillet er kult syns jeg men det holder ikke 2013 standard på ingen måte, men det gjør knapt noen konsoll spill for tiden.

Lenke til kommentar

Det er ikke akkurat første gang vi har QTE i Tomb Raider. ;)

Anyway, har det på PC, men spillet kræsjer hele tiden. Får bare sett noen sekunder av introen. Noen som har et tips hva jeg kan gjøre? :(

Prøv å ta av tesseslation. Slik var Deus Ex HR oghså, Tesseslation er noe piss som forårsaker CTD og andre problemer om den er programmert feil.

Jeg har ikke den på, har ikke hatt et eneste problem med spillet

Kjører 60 FPS i grottene i 1920x1080p på Ultra. Hadde aldri trodd min PC skulle greie det!

Endret av iToMaN
Lenke til kommentar

Prøv å ta av tesseslation. Slik var Deus Ex HR oghså, Tesseslation er noe piss som forårsaker CTD og andre problemer om den er programmert feil.

Jeg har ikke den på, har ikke hatt et eneste problem med spillet

Kjører 60 FPS i grottene i 1920x1080p på Ultra. Hadde aldri trodd min PC skulle greie det!

Takk for tips, men leste du resten av tråden ser du at jeg har løst problemet for lenge siden. :) Jeg tok en Verify local files, eller hva det nå heter. Den fant en feil, lastet ned en fil, og nå fungerer alt helt fint, selv med tesselation. :)
Lenke til kommentar

Takk for tips, men leste du resten av tråden ser du at jeg har løst problemet for lenge siden. :) Jeg tok en Verify local files, eller hva det nå heter. Den fant en feil, lastet ned en fil, og nå fungerer alt helt fint, selv med tesselation. :)

Har vært uten nett i et 1 1/2 døgn, så hadde ikke mulighet å skumlese tråden :)

Endret av iToMaN
Lenke til kommentar

CTD stoppet etter å ha deaktivert exclusive fullscreen ,tesselation og tressFX. Men jeg har ikke lyst til å spille med det deaktivert. Vil spille på ultimate!

Men i morgen kommer jo SImCity, så blir nok SimCity mens jeg venter på en ny driver fra Nvidia.

Endret av fantomena
Lenke til kommentar

Så vidt jeg ser gjør Exclusive fullscreen ingenting annet enn at jeg tar screenshots fra hovedmenyen. :p TressFX er bare håret til Lara, og så vidt jeg ser er det fint lite forskjell om man har det på eller ikke. Tesselation aner jeg ikke hva gjør, og har ikke merket noe særlig endring om jeg har det på eller ikke. Spiller på Ultra selv. :) Skjønt jeg slet noe voldsomt med en QTE som ikke registrerte. Slo alt ned på Low, og da gikk det på første forsøk. Verdt å prøve om noen andre spiller på PC og sliter med QTEs.

SimCity kommer i morra, men husk man må være online. Jeg satser på å spille det i helgen. Gidder ikke stresset med lange køer for å logge inn, serverkræsj og så videre. Det kommer nesten garantert til å skje de første dagene. ;)

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

Koser meg godt så langt, men det er selvsagt endel irriterende ting. Som sagt før, det at hun blir kaldblodig morder på null komma niks er litt overdrevent, og der f.eks Uncharted-spillene og Indiana Jones-filmene kommer unna med å slakte for fote samtidig som de har et glimt i øyet virker det bare dumt i Tomb Raider, men gameplayet er nå morsomt uansett, så går helt greit for min del. Det jeg derimot funderer på, er hvor raskt flammene sluker alt av skrap og slikt når du tenner på det. Fikk nesten sjokk i starten når vi måtte gjøre det første gang.

Lenke til kommentar

Som sagt før, det at hun blir kaldblodig morder på null komma niks er litt overdrevent, og der f.eks Uncharted-spillene og Indiana Jones-filmene kommer unna med å slakte for fote samtidig som de har et glimt i øyet virker det bare dumt i Tomb Raider

Indiana Jones slakter da ikke for fote? Dessuten tror jeg Uncharted-serien er den verste jeg har spilt når det kommer til dissonans mellom personlighet og antall drap. Jeg kan kjøpe det i spill som Gears og Rainbow Six, men at en leken guttunge av en mann som ikke har noen militær trening skal kunne drepe femten hundre leiesoldater uten å ofre massedrapet en tanke, men tvert om vitse å spøke hele veien i gjennom plaget meg langt mer enn at Lara var i stand til å kverke en haug forliste sjømenn med våpen.

Dessuten bemerker Lara at hun syntes det var skremmende lett å drepe. Mer enn det hadde vært plagsomt, jeg gidder ikke å høre på grining over drap i 10-15 timer fordi spillet som medium krever det. Dessuten var det få eller ingen tilfeller der Lara klarte å overmanne motstanderne sine ved hjelp av ren styrke. Det ble som regel brukt list, lempe og klatreøks.

Spillet er kult syns jeg men det holder ikke 2013 standard på ingen måte, men det gjør knapt noen konsoll spill for tiden.

At du skylder på konsoll er latterlig, spillet hadde neppe vært veldig annerledes om det hadde vært en PC-eksklusiv. Hva blir det neste, at du skylder på innvandringen i landet?

Lenke til kommentar

Dette er ikke et offisielt tall, men fansen har sett igjennom filmene og totalt dreper Indiana Jones mellom 152 og 172 folk et sted. Så jo, han slakter for fote. Men han blir heller ikke fremstilt som en person som aldri har gjort det før, på samme måte som Nathan Drake i Uncharted-spillene heller ikke blir det. Der Indiana Jones og Nathan Drake gjør det med et glimt i øyet, mangler Lara Croft det totalt, og det er fordi Tomb Raider absolutt skal fremstilles så realistisk og ikke som lettbeint underholdning der det er liten forskjell på premissene til Uncharted og Indiana Jones.

Merker også at QTE er latterlig plagsomt når jeg spiller med mus og tastatur på en pc, funker mye bedre med gamepad.

Lenke til kommentar

Indiana Jones slakter da ikke for fote? Dessuten tror jeg Uncharted-serien er den verste jeg har spilt når det kommer til dissonans mellom personlighet og antall drap. Jeg kan kjøpe det i spill som Gears og Rainbow Six, men at en leken guttunge av en mann som ikke har noen militær trening skal kunne drepe femten hundre leiesoldater uten å ofre massedrapet en tanke, men tvert om vitse å spøke hele veien i gjennom plaget meg langt mer enn at Lara var i stand til å kverke en haug forliste sjømenn med våpen.

Dessuten bemerker Lara at hun syntes det var skremmende lett å drepe. Mer enn det hadde vært plagsomt, jeg gidder ikke å høre på grining over drap i 10-15 timer fordi spillet som medium krever det. Dessuten var det få eller ingen tilfeller der Lara klarte å overmanne motstanderne sine ved hjelp av ren styrke. Det ble som regel brukt list, lempe og klatreøks.

Jeg er på vei til et visst røyksignal et godt stykke ute i spillet, og så langt vil jeg si jeg ikke skjønner helt hva folk mener med "drapsorgie" og "kvinnelig Rambo". Jeg fryktet det ville bli mer som Uncharted, der vi får en jevn strøm av fiender hele veien, og man stadig stopper opp for å renske et nytt "rom" med fiender før man får lov å gå videre. Det er slettes ikke den oppfatningen jeg har av Tomb Raider, heldigvis. En del fiender er det jo, men det har det da vært helt siden starten?

Jeg synes faktisk ikke det er noen særlig flere fiender her enn i de gamle spillene. Tomb Raider: Legends var for eksempel nesten legendarisk når det kom til action vs utforsking. Det var jo så godt som et rent skytespill, med en og annen utforskingsbit her og der for moro skyld. Riktignok likte jeg det nok til å fullføre det, men jeg satt ikke med en Tomb Raider-følelse i det. Det gjør jeg helt klart denne gangen. For å si det sånn er det sjelden jeg fullfører spill, og jeg kommer nok tll å fortsette utforskingen her etter at jeg er ferdig med historien. Kanskje blir det våkenatt også, bare for å fullføre historien. Det skjer så godt som aldri. :)

Jeg synes det blir litt feil å sammenligne Lara her med Nathan Drake og (kanskje spesielt) Indy. Ikke glem at dette er det aller første eventyret til Lara. Hun kommer til å bli en verdenskjent arkeolog etterhvert, og hun vil nok ikke ha et stort problem med å drepe for fote på samme måte som Indy etterhvert. Men skal vi sammenligne dette med Indy må vi i så fall sammenligne det med starten i Last Crusade, da han fortsatt bare var en tenåring. Da slaktet han ikke for fote, akkurat. ;)

Edit: Første DLC har blitt bekreftet og kommer om noen uker. Men av en eller annen idiotgrunner det bare til multiplayer? WTF?

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

Jeg kan se at mange vil hate dette spillet men også at mange vil elske det. Det er langt bedre enn forrige Tomb Raider spillene men siden jeg er pc-bruker så kjenner jeg blir smått irritert når dem introduserer såpass småe omgivelser man ser i Tomb Raider. Man er i en jungel og det er bare faste stier du kan følge noe som ødelegger hele innlevelsen. Dem har også dummet ned combaten ganske mye, særlig med pil og bue hvor du får et enormt rødt sikte.

Er vel en smak sak det ang størrelse på omgivelsene, jeg synes det er akkurat passe for et slikt spill som dette. Jeg vil heller ha mindre områder som er veldig interessante å spennende en store områder som veldig fort ikke blir så interessante/spennende.

Og dette med combat så kan jeg ikke se dette er dummet ned på noen måte, en kan skyte når kun den store sirkelen er der. Men en holder som regel knappen inne for å snevre inn siktet for maksimal skade og presisjon.

Det gjør ihvertfall jeg...

At det ikke holder standard på konsoll kan jeg nesten ikke uttale meg om da jeg som deg spiller det på PC. Og der er det ihvertfall et av dem peneste spillene som er kommet på lang tid.

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Dette er ikke et offisielt tall, men fansen har sett igjennom filmene og totalt dreper Indiana Jones mellom 152 og 172 folk et sted. Så jo, han slakter for fote. Men han blir heller ikke fremstilt som en person som aldri har gjort det før, på samme måte som Nathan Drake i Uncharted-spillene heller ikke blir det. Der Indiana Jones og Nathan Drake gjør det med et glimt i øyet, mangler Lara Croft det totalt, og det er fordi Tomb Raider absolutt skal fremstilles så realistisk og ikke som lettbeint underholdning der det er liten forskjell på premissene til Uncharted og Indiana Jones.

Om det er

du tenker på, så teller den med omtrent alt av dødsfall i filmene. Indiana Jones skjøt ikke 150 stykker med overlegg i løpet av filmene, i motsetning til Nathan Drake. At Drake gjør det med et glimt i øyet gjør ikke saken bedre. I Uncharted er det som om hovedpersonene ikke enser at de dreper folk i hytt og pine. Det er ikke alltid de har mer rett til det enn motstanderne sine heller.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...