Gå til innhold

Tomb Raider - Diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

De første anmeldelsene har tikket inn, og det får veldig god kritikk.

 

Gameinformer

 

IGN

 

Eurogamer

 

Litt gameplay

http://www.youtube.com/watch?v=ZEp1Y-7qsZ4

 

Litt info om spillet

Setting out to "make [her] mark", Lara travels on the ship Endurance commanded by Conrad Roth. When the ship is struck by a violent storm and split in two, Lara and many other survivors are stranded on an isolated tropical island in the Dragon's Triangle. Lara has to find food and water to survive, fighting off the more dangerous animal inhabitants and trying to trace the other survivors. But a darker threat awaits as she is forced to harden herself against killing people in order to fight a group of malevolent mercenaries who seek to kill her and her companions.

 

Tomb Raider slippes 5. mars.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at jeg kommer til å kjøpe det. Så anmeldelse av gametrailers og det eneste de egentlig klaget på var mye at historien ble litt nedtrykt av gameplayet. (Mister litt effekten når Lara gråter over å ha drept en karakter i en cutscene selvom det ligger 100 lik bak henne hun var helt nøytrale til.)

 

Lurer også på om det er noen overnaturlige elementer med i den nye retningen de nå tar med serien.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

Virker ekstremt smakløst. Jeg har ikke noe imot gladvold, eller vold som underholdning, men når utviklerne har mast om å gjøre Lara mer menneskelig, og bygget opp et image om et seriøst spill med alvorlige undertoner, blir det for dumt når spillet tar i bruk slike massive mengder spekulativ vold, som det gameplayet jeg har sett gir inntrykk av.

 

Morsomt hvordan de første Tomb Raider spillene alltid har blitt sett på som litt smakløse, til tross for at spillene i seg selv er veldig stuereine, med et tradisjonelt eventyr-gameplay, og hvor det er tilnærmet ingen fokus mot Lara sin karakter (vinklingen mot Laras silikonpupper var forbehold markedsføringen til spillene).

 

Men så når en liksom skal forandre image og gjøre spillet mer voksent, seriøst og med mer alvorlige temaer, så ender en opp med denne smakløse suppa...ironien er til å ta å føle på.

 

... men jeg skal legge inn et lite forbehold, siden jeg tross alt ikke har spilt spillet. Fikk bare veldige dårlige vibber av det jeg har sett, og lest om spillet.

Lenke til kommentar

Litt morsomt at Lara Croft sin historie i dette spillet starter med at hu dreper folk nesten automatisk. Litt funny at hun ikke liker å drepe dyr i starten av spillet, men forsetter å slakte både mennesker og dyr automatisk etter den første timen.

 

Uncharted (konge spill) er helt likt. Bare der er du massedrapsmann etter 3min:P for min del gjør det ikke noe at tomb raider er et skytespill, det samme er jo uncharted og det funker jo bra det!:D

Lenke til kommentar

I det første Uncharted tar det faktisk ganske lang tid før de første fiendene dukket opp. For meg var det største problemet at jeg digget den første biten, men straks fiendene dukket opp og jeg innså det bare kom til å bli Devil may cry i ny drakt (gå fra rom til rom og drep alle fiendene) gikk jeg svært fort lei.

Lenke til kommentar

Uncharted (konge spill) er helt likt. Bare der er du massedrapsmann etter 3min:P for min del gjør det ikke noe at tomb raider er et skytespill, det samme er jo uncharted og det funker jo bra det! :D

 

Forskjellen er at Uncharted er et lettbeint actionspill, som heller ikke prøver å være noe annet. Det er dødelig våpen møter indiana jones. Det er kanskje litt smakløst, men ikke veldig vanskelig å svelge for min del ihvertfall.

 

Tomb Raider derimot prøver å bygge opp en slags moralsk grunnmur, hvor Lara gråter over en død hjort, og friker ut etter å ha drept en mann i selvforsvar. Men når Lara like etterpå, og igjennom resten av spillet, regelrett slakter både dyre og mennesker uten forbehold, faller dette initiativet helt på trynet og drar resten spillet med seg.

Lenke til kommentar
Tomb Raider derimot prøver å bygge opp en slags moralsk grunnmur, hvor Lara gråter over en død hjort, og friker ut etter å ha drept en mann i selvforsvar. Men når Lara like etterpå, og igjennom resten av spillet, regelrett slakter både dyre og mennesker uten forbehold, faller dette initiativet helt på trynet og drar resten spillet med seg.
Hvor mange actionfilmer har du sett der helten kvier seg med å drepe noen som helst før han absolutt må, men deretter vasser gjennom lik uten å se ut til å bry seg? Eller en helt som ikke nøler med å drepe noen titalls slemminger og forårsake skader for millioner av kroner på ting eid av blandt annet sivile folk for å hevne én person? Actionspill har aldri gitt mening, og kommer neppe til å gjøre det. Men hva så? Ingen forventet at Lara skulle sitte og gråte gjennom hele spillet. Er det ikke bare å nyte spillet så mye som mulig uten å legge for mye vekt på historien? :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Actionspill har aldri gitt mening, og kommer neppe til å gjøre det. Men hva så? Ingen forventet at Lara skulle sitte og gråte gjennom hele spillet. Er det ikke bare å nyte spillet så mye som mulig uten å legge for mye vekt på historien? :)

 

Håpløs holdning. Utallige actionfilmer har gitt mening, og det er absolutt ingen grunn til at actionspill ikke kan gjøre det. Hva er det egentlig man skal nyte? Eksplosjonene og QTE-sekvensene? Er så merkelig å lese kommentarer fra spillere som forsvarer elendigheten med nebb og klør og i bunn og grunn sier "Kan dere ikke bare nyte dritten så mye som mulig, uten å legge vekt på at dritt faktisk smaker dritt"

 

Jeg ville heller sagt: "Dumt at spillet er dårlig. Spillere er heldigvis smarte nok til å la det gå utover utvikleren/utgiveren ved å ikke kjøpe det, slik at de gjør en bedre jobb neste gang. Jeg spiller heller et spill som faktisk er bra."

 

Dessverre er det ikke sånn bransjen fungerer.

Lenke til kommentar

Kritikken jeg ser her minner mye om kritikken av Far Cry 3. Riktignok var FC3 en parodi på lignende historier/spill, men det var mange som hang seg opp i at en rikmannssønn plutselig var en uovervinnelig drapsmaskin så fort han ble presset opp i et hjørne. Det kan være vanskelig å lage en scriptet historie som viser karakteren du spiller reagere på en bestemt måte når du kan gjøre som du vil i neste sekund. Alternativet er jo å ha en emosjonell scene etter hver gang Lara har drept noen, til det er naturlig at hun har blitt hardhudet nok til ikke å la det gå inn på seg. Men tror det hadde blitt minst like irriterende.

 

Jeg kommer nok til å spill det, men venter til PC-versjonen har modnet litt, med modder og grafikkoppgraderingen til AMD :)

 

Den eneste anmeldelsen jeg bryr meg om, er fra Rock, Paper, Shotgun, og de har ikke kommet med anmeldelse ennå. Så avventer også pga. det.

 

EDIT: Rev3Games er forresten også ganske bra. Der fikk det 3/5.

 

http://www.youtube.com/watch?v=7bASdmh4URg&list=UUQXR8pItAoKDAJSbphFxbrg&index=3

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...