Gå til innhold

Proteinpulver for å omdanne fett til muskler?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Protein er protein. Du kan like godt spise en kyllingfilet etter trening, proteinshaker er vel mest for enkelhet skyld.

Fettet blir ikke direkte omdannet til muskler, men protein hjelper deg bygge muskler. Mer muskler øker vel igjen forbrenningen

Rett meg gjerne

Endret av Brotato
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er veldig enkelt. Som omnomnomnivore så fint påpekte er fett måten kroppen lagrer energi på over lengre tid. All energi du trenger gjennom dagen får du gjennom mat. Dersom du spiser mer enn kroppen klarer å bruke, så vil kroppen lagre denne restenergien som fett. Hvis du spiser mindre energi enn det kroppen trenger vil kroppen ta av energilageret - fettet.

Proteiner er muskelens byggesteiner. Hvis du skal øke muskelmassen din trenger du proteiner, og dette er ikke så vanskelig å få i seg gjennom ett vanlig kosthold. Proteinpulver er ett kosttilskudd, for de som ikke kan eller vil få i seg nok proteiner gjennom det vanlige kostholdet.

Lenke til kommentar

Det er et hormon som heter insulin som står for lagringen av fett på kroppen. Om du skal redusere fettlagrene dine er den beste måten å redusere insulinnivået i kroppen. Kroppen kommer i anabol modus av høye insulin-nivåer, og katabol modus av lave insulinnivået. Den mest naturlige og sunne måten å redusere insulinet på er å spise lite karbohydrater. Men for å ikke gå rundt sulten lønner det seg å spise fett, som ikke utløser insulin og dermed ikke lagres som fett så lenge inntaket av karbohydrater er lavt.

Proteinpulver har liten effekt når man ikke trener, og overskuddet blir omdannet til blodsukker som i sin tur trigger insulinproduksjon og fettlagring. Slik overdosering av protein kan og gi for høye nitrogen-nivåer i kroppen som ikke er veldig sunt det heller. Moderasjon er alltid løsningen på overvekt, og inntak av sunne grønnsaker og sunt fett fra animalske kilder er en velprøvd og naturlig sunn måte å kvitte seg med fettlagre på. Dessuten kvitter man seg med alle kjente livsstilssykdommer også, det er en fin bonus.

Men skal man bygge muskler og trener knallhard styrketrening, så er kroppen godt i stand til å nyttiggjøre seg av en proteinshake etter treningen. Men det er omtrent bare da at den funker som den skal.

Lenke til kommentar

Har da litt fett på kroppen som jeg vil ska gå vekk, så vist jeg begynner med proteinpulver etter trening kan det fetter omdannes til muskler istedenfor?

Enkelt og greit: Fett kan ikke omdannes til muskler, period. Sånn er det bare. Du kan kvitte deg med fett eller du kan bygge mer muskler. Men muskler vil aldri bli til fett og fett aldri til muskler.

Proteinpulver er vel forøvrig den billigste kilden til protein. Link meg gjerne til noe som er en billigere kilde til protein enn pulver.

Lenke til kommentar

Det er et hormon som heter insulin som står for lagringen av fett på kroppen. Om du skal redusere fettlagrene dine er den beste måten å redusere insulinnivået i kroppen. Kroppen kommer i anabol modus av høye insulin-nivåer, og katabol modus av lave insulinnivået. Den mest naturlige og sunne måten å redusere insulinet på er å spise lite karbohydrater. Men for å ikke gå rundt sulten lønner det seg å spise fett, som ikke utløser insulin og dermed ikke lagres som fett så lenge inntaket av karbohydrater er lavt.

Proteinpulver har liten effekt når man ikke trener, og overskuddet blir omdannet til blodsukker som i sin tur trigger insulinproduksjon og fettlagring. Slik overdosering av protein kan og gi for høye nitrogen-nivåer i kroppen som ikke er veldig sunt det heller. Moderasjon er alltid løsningen på overvekt, og inntak av sunne grønnsaker og sunt fett fra animalske kilder er en velprøvd og naturlig sunn måte å kvitte seg med fettlagre på. Dessuten kvitter man seg med alle kjente livsstilssykdommer også, det er en fin bonus.

Men skal man bygge muskler og trener knallhard styrketrening, så er kroppen godt i stand til å nyttiggjøre seg av en proteinshake etter treningen. Men det er omtrent bare da at den funker som den skal.

Kan du underbygge den påstanden du kommer med om at lave insulinnivåer gjør til at man går katabol?

Så lurer jeg på hvordan de termodynamiske lover plutselig er sluttet å opphøre og er erstattet av et hormon. I denne sammenhengen insulin. Fett lagres ikke som fett om man har lave insulinnivåer? Kan du utdype?

Kan du videre utrede for hva som er den primære næringstransporten i kroppen om insulin ikke er det?

Jeg gleder meg til å lese svaret ditt og har kjøpt en eske popcorn til jeg skal lese det... :D

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kan du underbygge den påstanden du kommer med om at lave insulinnivåer gjør til at man går katabol?

Så lurer jeg på hvordan de termodynamiske lover plutselig er sluttet å opphøre og er erstattet av et hormon. I denne sammenhengen insulin. Fett lagres ikke som fett om man har lave insulinnivåer? Kan du utdype?

Kan du videre utrede for hva som er den primære næringstransporten i kroppen om insulin ikke er det?

Jeg gleder meg til å lese svaret ditt og har kjøpt en eske popcorn til jeg skal lese det... :D

Skjønte ikke mye, men hørtes vondt ut :D

Lenke til kommentar

Fett er kroppens måte å lagre energi på. Protein has også energi. Alt du spiser legger du på deg av.

Du legger på deg når du spiser mer enn du forbruker. Dette gjelder enten det er protein eller karbs. Greia er at om du har energiunderskudd, med tilgjengelig protein, og trener, så vil du brenne av kroppens fettlager, for å restituere musklene.

Men spiser du mer protein på bekostning av andre ting så blir du mer mett. Mat er sunnere og billigere enn proteinpulver. Og smaker mye bedre.

Så lenge du spiser "vanlig" ellers, er det ingen problemer å ta proteintilskudd. Du må få i deg vitaminer og slikt, og det får du ikke fra proteinpulver.

Og det at vanlig mat er billigere er bare tull. 3kg rent protein koster per i dag 570kr på proteinfabrikken. Skal du få i deg tilsvarende mengde protein fra mat, så må du spise 9kg kylling. Selv med en kilospris på 100kr, så er kyllingen nesten dobbelt så dyr. Og en kilospris på 100kr finner du ikke i noen norske butikker.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Jeg trodde også du var sinna, hørtes slik ut hvertfall ;)

Får skylde på at det var klokka 9 om mårran da :D

Kyllingfilet får du for langt under 100kr kiloen.

Man må ned på 50 for at det skal lønne seg, og fremdeles da må man stappe i seg latterlige mengder for å få dekket proteinbehovet. Og man blir fort lei av kylling om man skal spise 500g dagen :)

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

De termodynamiske lovene endres ikke av dette. Det er appetitten som er avgjørende her. Du kan spise vesentlig flere kalorier karbohydrater enn fett før man er mett, rett og slett fordi insulinøkningen fører til at kroppen tømmer energien i blodet inn i glykogenlagrene/fettdepotene, mens fett ikke gir insulinøkning men snarere leptin-økning som gjør at du blir fortere mett, spiser mindre og forbrenner fettlagrene samtidig. Videre har kroppen en relativt dårlig utnyttelsesgrad av maten vi spiser, og det er hormonstyrt hvor stor utnyttelsen er, og insulin er svært viktig her og.

Hva er det ellers som gjør at kroppen går katabol? Kroppen går katabol når det er lite energi i blodbanen og den trenger å etterfylle fra lagrene sine. Altså lite blodsukker, og det er insulinet som er triggeren. Det er eneste forklaringen. Om du har har en annen forklaring er jeg svært spent på å høre den.

Insulin er den primære næringstransport-triggeren. Glykogenlagrene tar imot blodsukkeret direkte, mens Det er kolesterol som står for fett-transporten. LDL-kolesterol skilles ut proporsjonalt med insulinmengden og blodsukker omdannes til triglyserider som fraktes inn i fettdepotene våre. HDL-kolesterol skilles ut omvendt proporsjonalt med insulinmengden, og tar triglyseridene ut av fettdepotene våde og frigjør dem i blodet som frie fettsyrer klare til bruk. Altså katabolsk, og trigget av lavt insulin.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men for å ikke gå rundt sulten lønner det seg å spise fett, som ikke utløser insulin og dermed ikke lagres som fett så lenge inntaket av karbohydrater er lavt.

Selvfølgelig kan det lagres som fett, energibalansen gjelder selv om det er fett eller karbs man inntar.

Kroppen går katabol når det er lite energi i blodbanen og den trenger å etterfylle fra lagrene sine.

Dette fordrer at all glykogen i lever og all muskelglykogen er tømt i kroppen. Det skjer ikke før etter 72 timer uten inntak av føde eller minimum 24 timer med sammenhengende krevende fysisk aktivitet.

Man er svakt katabol om man igjen har fettlagre på kroppen og ikke utfører aktivitet som stimulerer muskler til restitusjon.

Forsøk på pingviner (som i dette tilfellet er overførbart til mennesker) viser at ved en vedvarende faste på inntil 40 dager mister man bare 4% av muskelmassen om muskelmassen blir stimulert.

Det å "gå katabol" er gammel bolermyte som produsentene av kosttilskudd fyrte godt oppunder ved å gjennomføre ekstreme forsøk for at folk skulle tro de gikk katabole med mindre de ikke fikk næring innen et gitt tidsrom etter trening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...