jonny Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Jeg er ganske sikker på at jeg var i overkant gavmild når det gjaldt å gi kjølepasta til prosessoren min . Hvor mye vil dette ha å si i praksis? Det er snakk om en Intel i5-3570K (ikke overklokket) i et SilverStone PS07-kabinett. Kjøleren er en Cooler Master 212 Evo (jeg brukte den medfølgende pastaen). Idle-temperaturene (med CoreTemp) er slik (romtemp ca. 22 grader): Core 0: ca 20 grader Core 1: ca 30 grader Core 2: ca 30 grader Core 3: ca 24 grader Temperaturene etter 10 min. med Prime95 ("In-place large FTs (max heat)") er slik: Core 0: 57 grader Core 1: 60 grader Core 2: 63 grader Core 3: 57 grader Virker som temperaturene stabiliserer seg der. Vifta på kjøleren kjører med ca 600-700 rpm når prosessorens temperatur er under 40 grader, men stiger gradvis opp til full fart når temp'en er 70 grader. Med en gang testen stoppes, faller temperaturen øyeblikkelig til rundt 30 grader, og vifta blir "stille". De 2 viftene i front av kabinettet har en hastighet på 700-800 rpm. Er disse temperaturene noe å bekymre seg over? Og er det vanlig at temperaturene på de forskjellige kjernene varierer såpass mye? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Viss du tar ca 1 ris korn og legger på midten av cpuen, skrur fast kjøler så skal det være mer en godt nok til vanlig bruk Lenke til kommentar
jonny Skrevet 25. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2013 Putte ris mellom prosessor og kjøler ? Neida, skjønner hva du mener, men hvis temperaturene ikke er så halvgale vil jeg helst slippe å gjøre noe med det... Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Er disse temperaturene noe å bekymre seg over? Nei, max-temperaturene dine ligger langt under det som kan være skadelig for CPU'en. Og er det vanlig at temperaturene på de forskjellige kjernene varierer såpass mye? Det er i hvert fall ikke uvanlig. Det vil alltid være en viss usikkerhet i disse temperaturmålingene. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Putte ris mellom prosessor og kjøler ? Neida, skjønner hva du mener, men hvis temperaturene ikke er så halvgale vil jeg helst slippe å gjøre noe med det... Helt fine temperaturer. Skulle du overklokket eller noe sånn, så hadde det nok vært en idee å ta litt mindre pasta, men ellers helt greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå