Anonyyym Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Jeg er en 16år gammeI gutt som i det siste har begynt å snuse litt, men jeg har ikke sagt det til vennene mine enda. De snuser selv, men de er jo vant til at jeg sier at snus er forferdelig fælt og sånne ting. Jeg lurer litt på hvordan de kommer til å reagere på at jeg, den siste de forventet begynte å snuse, begynte. noen "forslag" ? Lenke til kommentar
cowboy bob Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 ta opp dåsen når dere er og henger og om noen kommenterer sier du at synes det er chill 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg omnomnomnivore Skrevet 25. februar 2013 Populært innlegg Del Skrevet 25. februar 2013 Forhåpentligvis vil de være gode venner og fortelle deg at du bør slutte umiddelbart. Å frivillig begynne å snuse må være noe av det teiteste som finnes. Det er sikkert jævlig kult og gøy å føle seg som medlem av en klubb når du er 16, men snart er du ferdig med skolen og må inn i arbeidslivet eller universitet eller høyskole, og da er faktisk både røyking og snusing sett veldig ned på. Og slik vil det være resten av livet. Og kanskje blir du medlem av en annen klubb etterhvert: Nemlig kreftklubben. Forslaget mitt er ikke å fortelle dem, og kutte ut tullet. 17 Lenke til kommentar
cowboy bob Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 ja man får dritmye kreft av snus Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 (endret) Forhåpentligvis vil de være gode venner og fortelle deg at du bør slutte umiddelbart. Å frivillig begynne å snuse må være noe av det teiteste som finnes. Det er sikkert jævlig kult og gøy å føle seg som medlem av en klubb når du er 16, men snart er du ferdig med skolen og må inn i arbeidslivet eller universitet eller høyskole, og da er faktisk både røyking og snusing sett veldig ned på. Og slik vil det være resten av livet. Og kanskje blir du medlem av en annen klubb etterhvert: Nemlig kreftklubben. Forslaget mitt er ikke å fortelle dem, og kutte ut tullet. Det denne karen sier her kan jeg absolutt signere på. MANGE arbeidsgivere har nulltoleranse for røyk og ansetter ikke folk som røyker eller snuser. Dette gjelder spesielt i vanlige yrker (altså ikke ingeniør, bachelor eller master). Og seriøst, du er 16 og begynner å snuse i år 2013? Hva faen... unnskyld uttrykket, men seriøst. Har ungdommen fortsatt så lite å fylle livet med at snus og røyk fortsatt gir en slags glede? Mitt råd er å slutte pronto! Jeg sluttet etter 5 år med røyk og 3 år med snus, ett år siden nå og jeg kan ikke beskrive med ord hvor deilig det er å være nikotinfri. Og det var fanden ta meg hardt å slutte skal jeg si deg. Ikke vær så skada som jeg var, å begynne å snuse... med VILJE! Kan ikke forstå hvorfor noen vil begynne med noe som er skadelig og som man blir avhengig av. Skjønner ikke hvorfor jeg selv begynte, og det har jeg forsøkt å ta igjen for ved å slutte permanent. Ingenting vondt ment her, forstå meg rett Men for å si det rett ut, uten å hverken overdrive eller underdrive; røyking og snusing er tragisk, patetisk og man gjør seg selv til en taper ved å bestemme seg for å bli avhengig av det. Endret 25. februar 2013 av IceBlitz 2 Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Å frivillig begynne å snuse må være noe av det teiteste som finnes. Er det de som blir tvunget til å begynne å snuse? Lenke til kommentar
Zetheus Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Jeg er enig med Ice der. Jeg har også kommet meg bort fra svineriet. Jeg snuset som en overgang da det var bedre enn røyking i alle fall. Og det å i det hele tatt begynne med svineriet var nok det absolutt mest tankesløse jeg har gjort i løpet av mine leveår. Det har blitt noen år der jeg har foret kroppen med ulike giftstoffer, og betalt for det også. Jeg tok en kjapp hoderegning og fant ut av at jeg sparer ca 10.000 i løpet av et år ved å slutte. Og det er bare det økonomiske. Du er 16. Og du er frivillig i ferd med å legge ut på samme vei? Jeg kjenner to som har blitt behandlet for kreft i henholdsvis spiserør og overleppe etter 25 år med snusing. De har ikke bare 250.000 i avsvidde midler å tenke på. Et tilbakefall helsemessig betyr at de garantert kan parkere tøflene. Frister det samme? Risikoen for å tørke inn som en sviske på nærmeste sykehus innen du er 25? Snus har nok blitt en del av samme imaget som røyking gav i mine dager på ungdomsskolen. Men nå, en del år senere er det få i kameratgjengen som snuser. Det er dyrt. Det er helseskadelig. Arbeidsgiver liker det ikke. Aller minst om man har yrker der man har oppdrag i forhold til andre bedrifter og personer, customer relations eller omsorgsyrker/hygiene/helse. Kutt snusen og kjøp deg heller en moped for pengene du sparer i år og reis to uker til syden for pengene du sparer opp neste år. Så kan kompisene dine kose seg med snusen sin, de. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Jeg er enig med Ice der. Jeg har også kommet meg bort fra svineriet. Jeg snuset som en overgang da det var bedre enn røyking i alle fall. Og det å i det hele tatt begynne med svineriet var nok det absolutt mest tankesløse jeg har gjort i løpet av mine leveår. Det har blitt noen år der jeg har foret kroppen med ulike giftstoffer, og betalt for det også. Jeg tok en kjapp hoderegning og fant ut av at jeg sparer ca 10.000 i løpet av et år ved å slutte. Og det er bare det økonomiske. Du er 16. Og du er frivillig i ferd med å legge ut på samme vei? Jeg kjenner to som har blitt behandlet for kreft i henholdsvis spiserør og overleppe etter 25 år med snusing. De har ikke bare 250.000 i avsvidde midler å tenke på. Et tilbakefall helsemessig betyr at de garantert kan parkere tøflene. Frister det samme? Risikoen for å tørke inn som en sviske på nærmeste sykehus innen du er 25? Snus har nok blitt en del av samme imaget som røyking gav i mine dager på ungdomsskolen. Men nå, en del år senere er det få i kameratgjengen som snuser. Det er dyrt. Det er helseskadelig. Arbeidsgiver liker det ikke. Aller minst om man har yrker der man har oppdrag i forhold til andre bedrifter og personer, customer relations eller omsorgsyrker/hygiene/helse. Kutt snusen og kjøp deg heller en moped for pengene du sparer i år og reis to uker til syden for pengene du sparer opp neste år. Så kan kompisene dine kose seg med snusen sin, de. Har rett over 17000kr i sparebøssen her, som jeg har spart opp kun siden jeg sluttet. Tenkte å spare like mye jeg brukte på snus i et helt år og 5. mars nå er det akkurat ett år siden. Da skal sparebøssen åpnes og noe gøyalt kjøpes 3 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Er det de som blir tvunget til å begynne å snuse? I såfall kunne man jo forsvart det og ikke fremstått som teit.. Lenke til kommentar
N. Tveranger Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 (endret) Dette er som for mange ting man tror man mestrer, som den gang jeg var 16 år og levde mitt eget liv, angrer virkelig idag i en alder av 24 av at jeg ikke lyttet på det andre sa. Her er et eksempel også, TS som de fleste 16 åringer tror snus/tobakk er greit, men i realiteten er det ikke det. Og det vil man angre på i ettertid, spesielt nå som snus/tobakk er et negativt ord innen for arbeidslivet, samt ute i samfunnet. Endret 25. februar 2013 av ACT 1 Lenke til kommentar
Zetheus Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Er det de som blir tvunget til å begynne å snuse? Jeg vil dog anta at i dette og i mange andre tilfeller ligger der en viss mengde gruppepress og subtilt press fra egen side om å "værra kul" eller noe i den duren. Man ønsker å klatre på stigen i sosial rang. Det er som et stigespill, kan man si. Om man starter å snuse, hopper man fem trinn opp, men ramler femten ned seks kast senere. Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Folk som snuser ser ut som de har eti skjit. Helt forferdelig stygt 1 Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Det er jo ganske tøft da sånn egentlig folkens??! Det sier jo at du er en "læn" type som ikke bryr seg om aldersgrenser og antitobakkpropaganda osv. 1 Lenke til kommentar
hugRmunR Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Det er jo ganske tøft da sånn egentlig folkens??! Det sier jo at du er en "læn" type som ikke bryr seg om aldersgrenser og antitobakkpropaganda osv. Viser at man i bunn og grunn er en idiot. Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 ja man får dritmye kreft av snus Det er 31 kjemiske stoffer i snus som er kreftfremkallende. Man får da selvfølgelig ikke lungekreft, men hovedsakelig kreft i munn, spiserør, mage, og tarmer. I tillegg til kreft er det skader på tenner, munn, mulig impotens, diabetes, overvekt, skjelett, muskler, høyt blodtrykk, og for kvinner på barnet i tilfelle graviditet. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå