shrek_2 Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Hei! Etterhvert som veslejenta mi vokser til har jeg funnet ut at utstyret jeg har i dag ikke holder mål til bilder inne og i tussmørket når veslejenta er i full fart. Jeg har et Sony a200 med dårlig optikk som blir for stort og lite lyssterkt. Og casio kompaktkameraet egner seg kun til bilder på høylys dag uten at den forferdelige blitsen blander seg. Jeg trenger derfor et kamera som er enkelt og ta med seg, har kjapp oppstart, evner og ta bilder i innebelysning(lyssterkt) og samtidig klarer og få veslejenta i fokus der hu ligger og spreller. Og alt dette uten at blitsen er nødt til og blande seg. Madammen kommer også til å bruke det en del og da går det utelukkende i auto, så det gjør jo ikke noe om autofunksjonen er over middels Ønsker å bruke fra 2000 til 4000kr Håper noen har tips til kamera som kan passe meg:) Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Canon G15 er en mulighet, uten at jeg kjenner til så mange alternativer i klassen. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 (endret) Det finnes flere kandidater, men du kommer ikke unna blitsbruk. Kjøper du et kamera med mulighet til ekstern blits kan du rette blitsen mot taket for å unngå stygge skygger og overeksponering. Endret 25. februar 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Mange gode alternativer her, flere er nevnt i Akams testartikler: http://www.akam.no/artikler/sma-og-gode-kameraer/112204 http://www.akam.no/artikler/solid-kvalitet/112249 Canon S110, S100 Panasonic LX-5, LX-7 Fuji XF-1, X10, X20 Olympus XZ-1, XZ-2 Sony RX100 Noen lavt i prissegmentet, noen litt høyere - alle er gode. Lenke til kommentar
se# Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 (endret) Det finnes flere kandidater, men du kommer ikke unna blitsbruk. Kjøper du et kamera med mulighet til ekstern blits kan du rette blitsen mot taket for å unngå stygge skygger og overeksponering. Enig med Nautica, hvis en A200 med kitlinse ikke blir bra nok er det vanskelig å finne et kompaktkamera som greier jobben utne bruk av blits, og å få gode bilder med en innebygd blitsen er ikke enkelt. Så innenfor ditt prisområde er nok et objektiv med bedre lysstyrke til A200 eller en ekstern blits til A200 det mest realistiske. Det betyr ikke at kompaktkameraene som Cilleron og Trondster nevner ikke er bra, men det er ikke lett for et kompaktkamera å konkurrere med en speilrefleks i lite lys selv om den er noe år gammel. De vil sikkert fungere bedre enn Casioen du har i dag. Skal du ha noe kompakt som slår A200 med litt margin må du nok minst opp på E-PM2 med et lyssterkt fastobjektiv som Panasonic 20mm F1.7 og da er du langt over budsjett. Sony RX100 er nok omtrent på høyde med A200 pga bedre lysstyrke. Endret 25. februar 2013 av se# Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Hvis A200 har omentrent samme støynivå som A230 så ligger Sony RX100 langt foran i dårlig lys. Lenke til kommentar
GunnarOlsen Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Canon G15 kan varmt anbefales. Jeg har gode erfaringer med den forrige modellen G12 Lenke til kommentar
shrek_2 Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 (endret) Takk for svar! a200 er vel ikke akkuratt i toppskiktet nei, og er ikke spessielt bra på iso fra 1600, faktisk ganske dårlig. Tenkte jeg skulle ut og få holdt litt i de forskjellige kameraene, men det er ikke så lett. Jeg har vært på elkjøp på slependen, sandvika, drammen, buskerud storsenter og kongsberg, har samtidig besøkt et par fotobutikker på min ferd og utvalget var rett og slett til å grine av. Enten hardde de nesten bare "gamle" modeller inne, eller kun kompakt til under 1800kr eller "gamle" canon s95 til 2899 osv. Hadde sett for meg at det skulle bli en enkel affære så midt på østlandet... Vurderer dog og kjøpe et ok kompakt som nikon coolpix p310 tll 1600kr til "påfartabruk", og heller legge resten av pengene i et lyssterkt fastobjektiv som http://fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Sony/Normal/Sony-Alpha-DT-50mm-F18-SAM-Lyssterk-normalobjektiv--A-fatning-119926-p0000113080.aspx eller http://fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Sony/Normal/Sony-Alpha-DT-35mm-F18-SAM-Lyssterk-vidvinkel--APS-C--A-fatning-122579-p0000130407.aspx og evt en ekstern blits. Hva tenker de lærde om det? Edit: rettet linker Endret 27. februar 2013 av shrek_2 Lenke til kommentar
egilh Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 (endret) Hvis du er i Oslo vil jeg anbefale å ta turen innom Fotovideo eller JapanPhoto på byporten. De har stort sett bedre utvalg enn alle butikkene du har nevnt ovenfor. Siden du har vært i Sandvika er ikke veien lang til Høvik og Interfoto, men er kanskje ikke det første stedet jeg hadde lett etter kompaktkamera på. De har hvertfall noe som du kan ta å tafse litt på. Endret 27. februar 2013 av egilh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå