Heidi Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Hei! Her i huset har vi èn bærbar pc, det begynner nå å bli vel mye kamp om denne. Har derfor planer om pc i bursdagsgave til frøkna som fyller 8 år. Hun ser mest film via Netflix, samt diverse "disney-spill" hun googler etter. Tenker 11" eller 13". Jeg tror ikke jeg ser noe poeng i å kjøpe en netbook. En ordentlig pc vil kunne brukes til mer og vil holde seg "god" lenger. Ikke aktuelt å kjøpe ny om bare et par år. Batteritid er viktig. Hun er flink til å passe på tingene sine, så det trenger ikke være noen spesielt solid maskin, men ettersom den fraktes mellom etasjene her bør den ikke være for tung og klumpete. Har ikke tatt stilling til om hun skal ha touch-skjerm, men jeg tror prisgrensa setter en stopper for det. Krav: Oppløsning 1366 x 768 11-13" Ok batteritid (minimum 2-3 timer på film) Flerfinger-touchpad Liten/lett, men ikke på bekostning av noen andre krav Så billig som mulig, max 4000 Chiclet tastatur HDMI Bluetooth Viktig at den fint takler å se film via tilkobling til tv-skjerm! Ønsker også tips til "foreldrestyrings-program" om noen har litt peiling på dette. Lenke til kommentar
torfinns Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 (endret) Bare for å hjelpe deg igang kan du sjekke litt på prisjakt.no hvor du kan definere søkeparametrene ut fra behov. I søket som jeg linker til er prisen satt fra 3-5000 kr og skjerm 11" til 13,3", dette for eventuelt peke ut bedre tilbud rett over ditt budsjett. Du bør forøvrig passe på å velge en maskin som har 4GB minne (RAM) eller mer, og gjerne Core-i3 prosessor (CPU). Nyere AMD-baserte maskiner har ofte høyere grafikkytelse, men da må man se på den konkrete modellen for å finne dette ut. Du bør ikke velge Intel-atom. Ut fra disse få punktene ser jeg et par maskiner som skiller seg positivt ut i forhold til ytelse/pris. Først en AMD-basert pc som tydeligvis er satt ned i pris nå nylig med høy ytelse. Så en Core-i3 basert maskin i samme klasse. Sist et litt rimeligere alternativ med AMD prosessor. Disse forslagene har jeg bare basert på generell ytelse, jeg har ikke prøvd noen av maskinene. Likevel tror jeg ikke du gjør feil uansett hvilken av disse du velger. Om noen har erfaringer med disse foreslåtte modellene håper jeg du får litt ekstra info, hvis ikke er det bare "løp og kjøp" Edit: Test av den første. <You shouldn't write off the Samsung Series 5 NP535U3C just because it has an AMD processor instead of an Intel processor. Though Intel's Ultrabooks may outperform the AMD Series 5 overall, the Series 5's integrated Radeon HD 7500G graphics are slightly more impressive than Intel's HD 4000 integrated graphics.> Forslag nummer to har touchscreen. Endret 25. februar 2013 av torfinns 1 Lenke til kommentar
baguett Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Denne er ganske grei, kjøpte den selv for noen dager siden og batteritiden er veldig god synes jeg. Ikke verdens beste CPU, men mer enn hva unger flest vil trenge. 2 Lenke til kommentar
tabbeber Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Som søskenbarn til ein 9-åring, har eg lagt merke til at han har fått ein liten slags kjærleik for far min sin jobb-pc med windows 8 og touch, så ein pc med touch skjerm kan vere aktuelt. Nett no kjem eg på Asus Vivobook S200 som har, med den ligger akuratt i overkant av 4000. Det er heilt sikkert fleire og billigare alternativ. Lykke til! 1 Lenke til kommentar
SLi Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 (endret) Jeg er kanskje litt pessimistisk, men en PC til under 4k som skal holde en stund, atpå til 8-åringen som elsker den og den toolbaren og det fine virueset her og der? Sier ikke at den ikke holder lenge, men så lenge du tar vare på den og "vedlikeholde" den, så bør den holde opp til 3 år før den er ubruklig iform av ytelse. Edit: Hva med en Pad? En Nexus 7/10 eller Ipad mini? Eller vanlig iPad for den sags skyld. iPadden kan jeg skrive under på at er god til å se Netflix på, den kan surfe greit på nett og alt annet en 8-Åring trenger.. Morsomme apps. Lærerike Apps. Ser du vil ha HDMI også, hvorfor det? Tastatur kan du får kjøpt som tilbehør til de fleste Tablets. Endret 25. februar 2013 av SLi 1 Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 (endret) iPad er fastlåst og ubrukelig til det en unge etterhvert vil gjøre, så skjønner ikke hvorfor du nevner det engang. Støtter ikke flashspill som ofte er populært blant barn. Endret 25. februar 2013 av Rusher 1 Lenke til kommentar
Protective Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 iPad er fastlåst og ubrukelig til det en unge etterhvert vil gjøre, så skjønner ikke hvorfor du nevner det engang. Støtter ikke flashspill som ofte er populært blant barn. Hva skal du med flashspill, når du har et enormt utvalg av spill igjennom App Store? Ikke vær så negativ. Min bror på 7 år bruker familie iPad'en vår konstant og er svært fornøyd. Lenke til kommentar
jacekv Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Har en bror som fyller 9 år i april og kan basert på erfaring si følgende: noe beist av en PC trenger du ikke! En kurant PC som de nevn i det første svaret i tråden burde være nok. Er dog litt usikker på hva jenter i den alderen bruker PC til kontra en gutt men det kan da ikke være noe stor forskjell, min bror spiller minecraft, spiller andre spill i nettleseren(lego, cartoon network etc) og ser klipp på youtube. Alt dette på en ACER 6290 eller hva den no heter, poenget er at det er en 6-7 år gammel laptop som han arvet av vår mor. Når det gjelder tablet så kan jeg nevne at han også har en iPad som storsett blir brukt ut på tur og alle andre ting han ellers gjør på laptopen, vel bortsett fra minecraft. 1 Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Hva skal du med flashspill, når du har et enormt utvalg av spill igjennom App Store? Ikke vær så negativ. Min bror på 7 år bruker familie iPad'en vår konstant og er svært fornøyd. Skal man først velge nettbrett til poden, så velger man da ett Android brett. Der det meste er gratis. Men ett nettbrett vil ikke kunne erstatte en laptop som trådstarter etterspør! Har forresten gode erfaringer med Samsungen torfinns linket til. 1 Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 25. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2013 Tusen takk for svar! Jeg så selv på Samsung 5-serien med Intel til meg for en stund siden, prøvde den også og var svært fornøyd. Visste ikke at AMD-modellene hadde sunket så mye i pris, så det kunne absolutt vært aktuelt. Og ikke minst Vivobook'en, med tanke på touch. Denne er ganske grei, kjøpte den selv for noen dager siden og batteritiden er veldig god synes jeg. Ikke verdens beste CPU, men mer enn hva unger flest vil trenge. Har selv en Asus UL30VT som nok minner om denne, så det var ikke dumt tips! Som søskenbarn til ein 9-åring, har eg lagt merke til at han har fått ein liten slags kjærleik for far min sin jobb-pc med windows 8 og touch, så ein pc med touch skjerm kan vere aktuelt. Takk for svar! At touch blir populært for de yngre kan jeg nok tro. Ser jo ofte at det største trøbbelet for unger som begynner med pc (med kun touchpad) er å scrolle osv. så det ville nok vært lurt. Jeg er kanskje litt pessimistisk, men en PC til under 4k som skal holde en stund, atpå til 8-åringen som elsker den og den toolbaren og det fine virueset her og der? Sier ikke at den ikke holder lenge, men så lenge du tar vare på den og "vedlikeholde" den, så bør den holde opp til 3 år før den er ubruklig iform av ytelse. Edit: Hva med en Pad? En Nexus 7/10 eller Ipad mini? Eller vanlig iPad for den sags skyld. iPadden kan jeg skrive under på at er god til å se Netflix på, den kan surfe greit på nett og alt annet en 8-Åring trenger.. Morsomme apps. Lærerike Apps. Ser du vil ha HDMI også, hvorfor det? Tastatur kan du får kjøpt som tilbehør til de fleste Tablets. Takk for svar! Jeg har vært "tidlig ute" og innført ganske strenge krav for å kunne trykke på ukjente lenker. Spesielt siden hun nå bruker min pc. Skal hun google noe hun ikke kjenner til eller spille spesielle spill spør hun før hun trykker på linker. Jeg holder alltid pcene mine oppdatert og "rensket" for dritt, så jeg tror ikke det skulle bli noe problem Poenget var heller at jeg ikke tar det dårligste av det dårlige (les netbook), når man bare med en lapp til får så mye bedre. Apple er uaktuelt. Frøkna har fortsatt ikke mobil, men det blir det vel om et par års tid. Hun trenger ikke både mobil og nettbrett, men en pc er praktisk til skolearbeid også, og det er det jeg ønsker hun skal ha. HDMI er must fordi hun ofte vil se film på en tv hun har på rommet sitt da hun har besøk. Denne tven er ikke allverden og absolutt ikke smart på noe vis, så den må kobles med hdmi. Skal man først velge nettbrett til poden, så velger man da ett Android brett. Der det meste er gratis. Men ett nettbrett vil ikke kunne erstatte en laptop som trådstarter etterspør! Har forresten gode erfaringer med Samsungen torfinns linket til. Skulle hun hatt nettbrett hadde det blitt android ja. Hun bruker min S3 til tider, men når det hovedsaklig er film hun ønsker å se så er det bedre med en litt større skjerm. 5-serien har jo knallgodt tastatur og touchpad, men nå ble jeg litt usikker i forhold til vivobooken og touchskjerm. Lenke til kommentar
SLi Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Nå nevnte også jeg Nexus 7 og 10, to (ifølge reviews) gode Android nettbrett, samt billige. Grunnen til at jeg skrev om iPad var fordi jeg tilfeldigvis har en her, og at den tilfeldigvis også har Netflix på seg Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 25. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2013 Nå nevnte også jeg Nexus 7 og 10, to (ifølge reviews) gode Android nettbrett, samt billige. Grunnen til at jeg skrev om iPad var fordi jeg tilfeldigvis har en her, og at den tilfeldigvis også har Netflix på seg Hehe, skjønner Jeg føler fortsatt nettbrett faller litt i mellom, jeg selv har hatt, men syntes det var slitsomt å holde i når jeg så film. Spill og annet brukte jeg mobilen til. Så lenge jeg var hjemme valgte jeg pcn fremfor brettet, og da blir litt av poenget borte når man tilbringer mesteparten av kvelder og helger hjemme. Jeg ønsker jo også at hun skal få et litt "jobbeforhold" til pcen, at det ikke bare er lek og moro. Nettbrett blir mer underholdnings-gadget igjen føler jeg. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Perfekt til en åtte år gammel jente, rosa bærbar http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=763595 1 Lenke til kommentar
torfinns Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Perfekt til en åtte år gammel jente, rosa bærbar http://www.komplett....aspx?sku=763595 Ja den er virkelig lekker - det er den samme som jeg linket til i innlegget øverst- men Multicom selger den for 3990 Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Fordelen med Samsungen er at den har ett mye bedre skjermkort en Vivobooken, noe som vil ha innvirkning på spill. Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 26. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2013 Ja den er virkelig lekker - det er den samme som jeg linket til i innlegget øverst- men Multicom selger den for 3990 Jeg er en smule skeptisk til fargen, men.. Ser for meg en krise med min pc så jeg må låne med meg hennes knallrosa på skole eller jobb Men de mer nøytrale fargene er dyrere, så blir det samsungen blir det vel denne. Fordelen med Samsungen er at den har ett mye bedre skjermkort en Vivobooken, noe som vil ha innvirkning på spill. Hvilken type spill tenker du på da? Det er ingen avanserte spill hun driver med, hun er stort sett inne på nrksuper.no og disney sine spillsider. Det kan vel ikke kreve mye? Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Jeg er en smule skeptisk til fargen, men.. Ser for meg en krise med min pc så jeg må låne med meg hennes knallrosa på skole eller jobb Men de mer nøytrale fargene er dyrere, så blir det samsungen blir det vel denne. Hvilken type spill tenker du på da? Det er ingen avanserte spill hun driver med, hun er stort sett inne på nrksuper.no og disney sine spillsider. Det kan vel ikke kreve mye? Neida, men straks vil Sims o.l blir intressant Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 Neida, men straks vil Sims o.l blir intressant Det tenkte jeg ikke på! Hun spiller sims hele tiden da vi er hos moren min, lillesøstra mi har det.. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 (endret) Der kan du se! Fruen min hadde den Samsungen før oppgradering til Asus Zenbook, og hun var meget fornøyd. Maskinen er slank og fin, samt godt skrudd sammen. Endret 27. februar 2013 av Rusher Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 5. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2013 Har prøvd den, og likte den godt selv, så jeg tror nok saken er avgjort nå. Takker så mye for all hjelp og tilbakemeldinger! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå