Gå til innhold

Ønsker å vite mer om Piratpartiet i Norge

Anbefalte innlegg

Jeg synes det hadde vært fint å vite litt mer om Piratpartiet Norges partiprogram. Med DLD, Kulturministerens revisjonsforslag til Åndsverkloven. Med mere så er jeg veldig interessert i hva som er Piratpartiets politikk og hvem de vil gi sin støtte politisk.

Hadde vært fint om noen medlemmer av partiet kunne kommet med noen seriøse innlegg i tråden.

Andre synspunkter og informasjon er selvfølgelig også velkomne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke medlem da jeg av overbevisning er imot partipolitikk, men støtter dem og plattformen deres frem mot valget til høsten fordi det er kritisk viktig å få inn nye folk på stortinget som evner å tenke nytt, og som ikke har grodd fast i gamle dogmer og forestillinger, og som ikke er venner og familie av de politikerne som allerede sitter (nepotisme). Så vidt jeg vet har ikke Piratpartiet hatt møte for å vedta partiprogram ennå, men skal gjøre det ganske snart.

Kjernesakene kan du lese om her:

http://piratpartiet....erneprogrammet/

Endret av omnomnomnivore
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er ikke medlem da jeg av overbevisning er imot partipolitikk, men støtter dem og plattformen deres frem mot valget til høsten fordi det er kritisk viktig å få inn nye folk på stortinget som evner å tenke nytt, og som ikke har grodd fast i gamle dogmer og forestillinger, og som ikke er venner og familie av de politikerne som allerede sitter (nepotisme). Så vidt jeg vet har ikke Piratpartiet hatt møte for å vedta partiprogram ennå, men skal gjøre det ganske snart.

Kjernesakene kan du lese om her:

http://piratpartiet....erneprogrammet/

Takk har lest det, men trenger mer info. Er sikker på at det finnes medlemmer her inne som kan si litt om deres standpunkt. Gjetter at de støtter Venstre i enkeltsaker men ikke en regjering. H og Ap er for DLD så de vil nok ikke støtte noen av disse.

Lenke til kommentar

Herregud... et parti som jobber for små fillesaker som stort sett strider mer mot internasjonalt lovverk den det gjør mot nasjonalt? Dann en organisasjon, ikkje et parti.

ikke små fillesaker om enkelte politiske ytringer på nett en gang blir forbudt mht DLD. Moderpartiet har faktisk to setet i EU parlamentet. Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Herregud... et parti som jobber for små fillesaker som stort sett strider mer mot internasjonalt lovverk den det gjør mot nasjonalt? Dann en organisasjon, ikkje et parti.

Internett er en av vår tids viktigste arenaer. Det er alt annet enn en fillesak. Det er mange trusler mot internett nå.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Fillesaker? Dette er noen av de viktigste prinsippielle sakene vi har i Norge i dag. Det handler om frihet, demokrati og nyskapning med mer.

Hvorfor kaller de seg ikke Frihetspartiet, da?

Eller Demokratipartiet? Eller Nyskapingspartiet (Med Mer)?

Personvernpartiet? Resttssikkerhetspartiet? Åpenhetspartiet? Ytringsfrihetspartiet?

Å kalle seg Piratpartiet er å be om å ikke bli tatt seriøst. Det provoserer nok og genererer helt sikkert oppmerksomhet, men sanker det stemmer? Skeptisk.

Lenke til kommentar

Personvernpartiet? Resttssikkerhetspartiet? Åpenhetspartiet? Ytringsfrihetspartiet?

Å kalle seg Piratpartiet er å be om å ikke bli tatt seriøst. Det provoserer nok og genererer helt sikkert oppmerksomhet, men sanker det stemmer? Skeptisk.

Se på EU,
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man kan synes at navnet er useriøst, men dette er vel egentlig å ta tilbake et ord som opprinnelig ble brukt med negativ undertone, som ordene homse og sigøyner er blitt og blir av dem det gjelder. Ordet markerer motstand mot gjeldende regelverk og er betegnende for partiets fanesak. I tider hvor enkelte saker fremstår som viktigere å endre enn andre, kan et slikt parti fylle en rolle for dem som mener det.

Uansett er det ikke navnet som skal gi partiet mening, men partiet som skal gi navnet mening. Jeg har meldt meg inn i partiet, fordi jeg mener det er rom for et nytt sosial-liberalt parti i Norge ved siden av Venstre. Det er ikke dermed sagt at jeg vil støtte partiet til evig tid, det kommer helt an på hvilken retning partiet går i andre saker som er viktige for meg. Uansett kan man ikke regne med at et parti skal ha et ferdig partiprogram den dagen det stiftes, piratpartiets løsning med å utarbeide dette etterhvert fremstår som demokratisk og ryddig.

Jeg ser fram til å se hva som vil bli av dette partiet - om det blir noen suksess er for tidlig å si noe om. Denslags sier vel mer om de som prøver å spå, enn partiet.

Endret av Aiven
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ahum, fra deres "kjerneprogram"

deretter nederst på siden:

16321.gif

Ironisk det der: ) skal be noko i IT-gruppa fjerne kravet om å fylle ut dei to rubrikkane

Kort fortalt: full openhet i statsforvaltninga, personvern på internett (og eller naturlegvis), samt meir og betre bruk av IT og teknologi for å lage eit best mulig demokrati

Lengre fortalt står ein del fine ting på wikien vår. F.eks. grunnsøylene (i tillegg til kjernesakene) for partiet. http://wiki.piratpar...ets_s%C3%B8yler

Innhald utanfor kjerneprogrammet vert avgjort på landsmøte, men det meste vert avgjort med tida med Liquid Democracy/breiddedemokrati vha. systemet Liquid Feedback. I essensen eit kontinuerleg årsmøte som gjev medlema langt meir makt. Det er system innebygd for delegering av stemmer til folk ein stoler på, så kvart medlem må ikkje sitte og følge med konstant på alle saker though.

-Vegard Solheim

EDIT: fiksa litt på første setningen.

SECOND EDIT: No kan ein kommentere utan kravet om å fylle ut dei to rubrikkane: )

Endret av Polykin
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg synes det hadde vært fint å vite litt mer om Piratpartiet Norges partiprogram. Med DLD, Kulturministerens revisjonsforslag til Åndsverkloven. Med mere så er jeg veldig interessert i hva som er Piratpartiets politikk og hvem de vil gi sin støtte politisk.

Hadde vært fint om noen medlemmer av partiet kunne kommet med noen seriøse innlegg i tråden.

Andre synspunkter og informasjon er selvfølgelig også velkomne.

Hei Wolfkiller,

Piratpartiet skal ha sitt første landsmøte 16. og 17. mars er den siste informasjonen fra sentralstyret.

Frem til i dag har vi mer eller mindre forholdt oss til kjerneprogrammene slik de fremstår i den internasjonale Pirat Parti bevegelsen. Vi vil nok ikke havne langt unna det andre Piratparti har som en del av kjerneprogram i andre land. Den digitale verden har som kjent veldig få grenser, om enn kun minimale språklige grenser.

I juni er planen å ha landsmøte om breddeprogrammet. Som litt info per i dag kan jeg si at det vi kan kalle kjernegruppen i partiet, (de som har vært med i hele prosessen fra stiftelsen av foreningen Piratene og til stiftelsen av partiet), har vært rimelig klar på at politiske saker skal behandles i et online debattsystem med avsluttende avstemminger i Liquid Feedback (kontinuerlig tilbakemeldingssystem [LF]) mens politiske saker blir behandlet i politiske organer.

Kjerneprogrammet blir altså ikke klart før tidligst i mars, men vi kan nok forsikre at kjerneprogrammet vil holde seg til det den internajonale bevegelsen generelt har i sine kjerneprogram.

I tillegg ønsker altså partiet også å tilrettelegge et system der medlemmene stemmer direkte inn i politiske organer når det gjelder bredden av politikken. En del av bredden vil nok bli programfestet i det planlagte landsmøtet i juni. Men det meste vil nok foregå etter direktedemokratiske prinsipper. Det siste er helt nytt i Norge i stor skala ihvertfall. Vi kjenner heller ikke til partier med samme prinsipp om direktedemokrati som har bygget online systemer for debatt og stemmegiving.

Vi diskuterer flere løsninger internt og har i de siste ukene også så vidt begynnt å samarbeide med Piratparti i andre land for å utvikle gode debattsystemer.

Liquid Feedback, beslutningssystemet, har vist seg å fungere godt bare vi lager kjøreregler for hvem som kan legge inn forslag til vedtak.

Du finner mer informasjon om LF på http://wiki.piratpartiet.no

Så det enkle svaret er at partiet ennå ikke har laget et program for kommende valg, men det er likevel åpenbart hva kjerneprogrammet vil bestå av, vi er tross alt bundet av den opprinnelige idéen om hva Piratpartier skal fokusere mest på. Det fremgår også rimelig klart i Piratpartiets søyler slik de fremstår i dag. De er på ingen måte ferdig. Det vil de ikke være før landsmøtet er avholdt.

Landsmøtet vil også bli avholdt på nett dersom det er teknisk mulig for deg som deltaker å være tilstede via internett.

Det er vel ennå usikkert om vi klarer å gjennomføre avstemninger på nett så tidlig som mars, men jeg vet at vi er mange som vil gjøre det vi kan for at det skal være mulig.

Håper det er et tilfredsstillende svar for nå. Et mer eksakt svar kan du forvente i slutten av mars 2013. Vi skal tross alt bli en maktfaktor i norsk politikk allerede i år.

Pirathilsen

Anders aka CaptainBlue

Mannskap Vest-Agder Piratparti og kanskje jeg også kan si en rådgivende funksjon i partiet nasjonalt.

47414_452478151462661_1918952186_a.jpg

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tror du misforstår noe helt grunnleggende Priim.

Det er ikke i strid med internasjonal lovgivning å dele filer. Det er heller ikke i strid med norsk lovgivning. Praksis er kanskje noe helt annet, men det viser seg jo at systemet går etter 9-åringer (har du lest om den finske ni-åringen som fikk konfiskert MACen sin?) heller enn de store delerne. Og det er heller tvilsomt at noen deler stort. Torrent teknologien er ikke laget som en ting som deles av en stor site, men av millioner av brukere.

Akademiske institusjoner har brukt, og bruker teknologien også.

Og som de akademikerne de fleste av oss som har engasjert oss er, så innser vi at deling av kultur og kunnskap er et minimumskrav for et fritt og demokratisk samfunn.

Som økonom vil jeg også si at de bransjene som klager på piratkopiering (som sjelden er lovbrudd slik de blir fremstilt av enkelte bransjer og byråkrater) heller burde fokusere på hvordan de skal omstille seg til den digitale økonomien. For om vi regulerer internett så stenger vi i realiteten verdens største bibliotek. Og Torrenst vil fremdeles eksistere i beste velgående, for de er ikke avhengig av å bli distribuert via nettsteder som sådan.

Hvordan vil du reagere dersom vi sensurerer skolebøker, og andre interessante bøker på bibliotekene? Eller stenger alle musikkavdelingene f.eks? Er ikke det nærmere kommunisme enn demokrati og åpenhet?

Pirathilsen

CaptainBlue

47414_452478151462661_1918952186_a.jpg

• Liker 3
Lenke til kommentar

Frihetspartiet eksisterer allerede.

Amerikanske interesseorganisasjoner kaller alle som laster ned, inkludert 96% av nordmenn med internettforbindelse, for pirater, fordi det gir visse assosiasjoner. Piratpartiet spiller på denne ordbruken og viser hvor døren står.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Piratpartiet har oppstått som en følge av at dagens samfunn ikke klarer å tilpasse seg samfunnsutviklingen raskt nok rent politisk og juridisk.

Det vil derfor være meningsløst å kalle partiet frihetspartiet når fokuset er på den digitale sfæren i samfunnet vårt og åpenhet og ytringsfrihet på internett.

En annen sak er det at dette synet på internett som medium selvsagt også har sterke relasjoner til livet utenfor den digitale sfæren og i så måte er tett koblet til menneskerettigheter.

Det siste poenget er at Piratpartiet er en global parti bevegelse. Det vil være meningsløst å kalle partiet noe annet når kjerneprogrammet vil bestå av noenlunde de samme politiske standpunktene som mer enn 100 andre partier rundt om i verden.

CaptainBlue

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...